هر آنچه که تا به امروز درباره اندروید 13 می دانیم!

به گزارش یادداشت سریع، به تازگی اندروید 12 روی مجموعه کوچکی از برترین گوشی های هوشمند جهان عرضه شده است، اما ما در حال حاضر منتظر ارائه نسخه بعدی سیستم عامل مایکروسافت، اندروید 13 هستیم. احتمالا چند هفته دیگر اولین پیش نمایش اندروید 13 عرضه خواهد شد.

هر آنچه که تا به امروز درباره اندروید 13 می دانیم!

نام و تاریخ انتشار اندروید 13

پیش از اندروید 10، گوگل نسخه های سیستم عامل خود را به نام غذا های شیرین نامگذاری می کرد. اکنون اندروید 13 بنام تیرامیسو شناخته می گردد. اندروید 13 احتمالا در فوریه 2022 راه اندازی می گردد و نسخه نهایی آن نیز در بهار منتشر خواهد شد. Android 11 DP1 در فوریه 2020 راه اندازی شد، در حالی که نسخه پایدار آن در سپتامبر 2020 راه اندازی شد.

اندروید 12 نیز از برنامه مشابهی پیروی کرد و اولین DP خود را در فوریه 2021 راه اندازی کرد و نسخه پایدار آن کمی دیرتر در اکتبر 2021 عرضه شد. گوگل هنوز برنامه انتشار اندروید 13 را اعلام ننموده است. اگر از الگوی انتشار اندروید 12 پیروی کند، پیش از راه اندازی نسخه پایدار اندروید 13، شاهد سه پیش نمایش توسعه دهندگان با حداقل چهار نسخه بتای برنامه ریزی شده خواهیم بود.

طراحی اندروید 13

اندروید 12 با رابط کاربری Material You، یکی از مهم ترین تغییرات رابط کاربری سیستم عامل را در سال های اخیر به ارمغان آورد. رابط تازه دارای گزینه های شخصی سازی تر شده، از کنترل های پالت رنگ کاغذ دیواری یا همانwallpaper گرفته تا انیمیشن های بصری تر می باشد.

طراحی زمینه Material You

بر اساس شایعات منتشر شده، اندروید 13 تم های موجود را با ارائه چهار پالت تازه مربوط به سایه های خاص یا رنگ های مکمل توسعه می دهد. این پالت ها عبارتند از: TONAL-SPOT، VIBRANT، EXPRESSIVE و SPRITZ. دو گزینه اول تقریبا مشابه هستند. اما دو گزینه دوم با سیستم موضوعی فعلی اندروید 12 فاصله زیادی دارند. اکسپرسیو شامل رنگ هایی می باشد که مستقیما مربوط به wallpaper نمی باشند، در حالی که Spritz شامل رنگ های خنثی تر در مقیاس خاکستری می باشد. ممکن است این ویژگی را در نسخه پایدار آینده اندروید 12L مشاهده کنیم، اما احتمال این اتفاق بسیار کم است.

تنظیم سبک ساعت

اندروید 13 امکان انتخاب دو سبک ساعت مختلف را به کاربران می دهد. بر اساس تصویر منتشر شده به وسیله XDA، کاربران می توانند طرح بندی تک خطی یا طرح بندی دو خطی را انتخاب نمایند.

بهبود عملکرد

اندروید 12 چندین ابزار تازه از جمله پشتیبانی از اسکرین شات baked-in scrolling، حالت تک دستی، تنظیمات چرخش اتوماتیک هوشمندتر و ویژگی AppSearch را معرفی کرد. باید دید اندروید 13 چه چیزی می تواند به ارمغان بیاورد؟

پشتیبانی از اسکنر QR

گزارش های اخیر حاکی از آن است که با اضافه شدن منوی Show QR Scanner کاربران می توانند کد ها را در حالت قفل صفحه یا lock screen نیز اسکن نمایند. بعلاوه امکان جابجایی سریع در هنگام فعال بودن اعلانات نیز وجود خواهد داشت. در حال حاضر نحوه عملکرد این مبانبر ها تعیین نمی باشد.

پشتیبانی از بلوتوث LE Audio

نسخه بعدی اندروید می تواند اولین نسخه با پشتیبانی کامل از بلوتوث LE Audio و کدک ارتباطات با پیچیدگی کم (LC3) باشد. این کدک ها سبب مصرف انرژی کمتر و کیفیت صدای بهبود یافته در دستگاه های پشتیبانی شده خواهند شد.

کنترل رسانه

با توجه به جزئیات فاش شده از یک منبع ناشناس و قابل اعتماد، اندروید 13 شامل یک سیستم tap-to-transfer می باشد که به کاربران اجازه می دهد کنترل رسانه ها را به دستگاه های دیگر منتقل نمایند. چگونگی کارکرد این ویژگی تعیین نیست، اما احتمالاً از فناوری بی سیم کوتاه برد مانند NFC یا UWB استفاده می نماید.

انتخابگر خروجی صدا

اندروید 13 احتمالا تغییراتی در انتخابگر خروجی صدا ایجاد نموده است که به نظر می رسد یک طراحی زیباتر برای تطابق بهتر با طرح Material You باشد.

ویژگی تنظیمات زبان Panlingual برای هر برنامه

نسخه بعدی اندروید احتمالا امکان جابجایی زبان برای هر برنامه را ایجاد نموده است. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد که جدا از تنظیمات سیستم، برای هر برنامه امکان تغییر زبان را بصورت جداگانه داشته باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ویژگی بخشی از اندروید 13 خواهد بود، اما XDA و Android Police اسکرین شات هایی از این ویژگی منتشر نموده اند که نشان می دهد این ویژگی در حال توسعه است.

سرویس پرداخت NFC

اندروید 13 می تواند به چندین کاربر در یک دستگاه اجازه دهد تا سرویس پرداخت NFC خود را در نمایه های مربوط به خود راه اندازی نمایند.

بروزرسانی باتری

گزارشات حاکی از آن است که گوگل تغییراتی را در اندروید 13 انجام خواهد داد که سبب تغییر مدیریت مجوز ها و مصرف باتری خواهد شد.

Notification runtime permission

اندروید 13 می تواند یک مجوز runtime تازه اضافه کند که اعلان ها را به یک تجربه انتخابی برای همه برنامه ها تبدیل کند. به گزارش خبرنگاران، این ویژگی به کاربران اجازه کنترل اعلان ها را می دهد. مانند نحوه فرمان دسترسی به میکروفون و دوربین اندروید 12.

Android Resource Economy

در نهایت به لطف TARE یا The Android Resource Economy می توان شاهد بهینه سازی بیشتر انرژی در اندروید 13 بود. بر اساس گزارش XDA، این ویژگی یک سیستم مدیریت انرژی پیچیده تر است که به وظایف درخواست شده به وسیله برنامه ها بر اساس اندازه باتری دستگاه اجازه انجام می دهد و در صورت کم بودن باتری ممکن است اجازه دسترسی را به یک برنامه ندهد. این ویژگی می تواند پیچیده به نظر برسد. منتظر ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص هستیم.

منبع: androidauthority

منبع: فرارو
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2196

به "هر آنچه که تا به امروز درباره اندروید 13 می دانیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که تا به امروز درباره اندروید 13 می دانیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید