مسمومیت با ویتامین دی در کمین مصرف کنندگان مکمل ها

به گزارش یادداشت سریع، مسمومیت با مکمل های ویتامینی در صورتی که بیش از حد مصرف شوند، عواقبی زیان بارتر از کمبود آن ها برای بدن خواهد داشت.

مسمومیت با ویتامین دی در کمین مصرف کنندگان مکمل ها

مسمومیت با ویتامین دی چطور اتفاق می افتد؟ ویتامین دی، که به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می گردد، به دلیل نقش حیاتی در حفظ سلامتی زبان زد است. وقتی پوست ما در معرض نور خورشید قرار می گیرد بدن به طور طبیعی به فراوری ویتامین دی می پردازد.

جذب ویتامین دی به وسیله رژیم غذایی و مکمل نیز امکان پذیر است. ویتامین آفتاب به فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله جذب کلسیم برای استخوان ها و دندان های سالم و بعلاوه حمایت از سیستم ایمنی یاری می نماید. با این حال مسمومیت هایی از این ویتامین گزارش شده است. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

مسمومیت با ویتامین ها

درست است که مصرف ویتامین ها به طور کلی برای سلامتی بدن لازم است؛ اما مصرف بیش از حد آن ها منجر به مسمومیت خواهد شد. در زیر به بعضی از ویتامین ها و مسمومیت های مرتبط با آن ها اشاره می کنم:

1. ویتامین A: مصرف بالای ویتامین A علائمی از جمله سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف عمومی و در موارد شدید تر مسائل کبدی منجر خواهد شد.

2. ویتامین E: علائم مسمومیت ویتامین E شامل خون ریزی، اختلالات خونی، سرگیجه، تشنج و مسائل گوارشی هستند.

3. ویتامین B6: علائم مسمومیت B6 شامل عدم تعادل، مسائل عصبی، درد عضلانی و علائم گوارشی است.

مهم است بدانید که بیشتر مسمومیت های ویتامینی در اثر مصرف زیاد مکمل ها اتفاق می افتد و نه در اثر جذب آن ها از منابع طبیعی.

مسمومیت با ویتامین دی

گزارش های مربوط به کمبود ویتامین دی بسیار بیشتر از موارد مسمومیت آن است. با این حال، مسمومیت با ویتامین دی یا هیپرویتامینوز، یک بیماری جدی است که خطرات قابل توجهی برای سلامتی به همراه دارد. دلیل اصلی این مسمومیت مصرف بیش از حد مکمل های این ویتامین است و نه در اثر رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

مقصر مصرف بیش از حد ویتامین دی

نور خورشید و منابع غذایی، برخلاف تصور رایج، دلیل مسمومیت با ویتامین دی نیستند. بدن یک مکانیسم داخلی برای جلوگیری از فراوری بیش از حد ویتامین دی از نور خورشید دارد. به طور مشابه، مصرف بیش از حد ویتامین دی به تنهایی به وسیله غذا تقریبا غیرممکن است، زیرا غذاهای بسیار کمی به طور طبیعی حاوی آن هستند.

مکمل های ویتامین دی در صورت مصرف بیش از حد می توانند باعث این مسمومیت شوند. در ایالات متحده، میزان توصیه شده ویتامین دی روزانه برای بزرگسالان بین 600 تا 800 واحد بین المللی ویتامین دی است. هنگام مصرف 1000 تا 6000 واحد بین المللی ویتامین دی روزانه برای چند ماه یا بیشتر از آن، این مسمومیت ایجاد خواهد شد.

علائم مسمومیت با ویتامین دی

پیامد اولیه مسمومیت با ویتامین دی تجمع کلسیم در خون (هیپرکلسمی) است که باعث تهوع، استفراغ، ضعف و تکرر ادرار خواهد شد. علائم ممکن است به درد استخوان و مسائل کلیوی مانند تشکیل سنگ های کلسیمی تبدیل گردد.

علاوه بر این، سطوح بالای ویتامین دی می تواند منجر به مسائل قلبی، مانند ضربان قلب نامنظم و فشار خون بالا گردد. بعلاوه می تواند به کلیه ها آسیب برساند و در موارد شدید باعث نارسایی کلیه گردد. افزایش سطح کلسیم در طولانی مدت منجر به حمله قلبی و سکته خواهد شد.

پیشگیری بهتر از درمان است

در حالی که مسمومیت با ویتامین دی نادر است، پیامدهای آن به حدی زیاد است که احتیاط را ضروری می نماید. اگر مکمل ویتامین دی مصرف می کنید، مطمئن شوید که از میزان توصیه شده روزانه تجاوز نمی نماید، مگر اینکه به وسیله پزشک شما توصیه شده باشد. آزمایش منظم سطوح ویتامین دی، به ویژه برای کسانی که از مکمل های با دوز بالا استفاده می نمایند، می تواند از مسمومیت جلوگیری کند.

تعادل، مثل همواره، کلید سلامتی است. در حالی که سطح کافی ویتامین دی برای سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است، زیاده روی در آن هم عواقب نامطلوبی خواهد داشت. حتی ویتامین آفتاب هم باید در حد اعتدال مصرف گردد.

پیشنهاد مطالعه: روغن هسته انگور؛ منبع خوب ویتامین E را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2425

به "مسمومیت با ویتامین دی در کمین مصرف کنندگان مکمل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت با ویتامین دی در کمین مصرف کنندگان مکمل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید