قدیمی ترین اتومبیل دنیا با 125 سال سن، اما هنوز سرحال و در حال حرکت

به گزارش یادداشت سریع، امروزه ماشین های بخار بسیار کمی هنوز در حال حرکت هستند که بیشتر آن ها به قبل از خاتمه قرن نوزدهم مربوط می شوند.

قدیمی ترین اتومبیل دنیا با 125 سال سن، اما هنوز سرحال و در حال حرکت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، در سال 2011 قدیمی ترین اتومبیل مدل De Dion Bouton Et Trapardoux Dos-A-Dos که سال 1884 ساخته شده است به قیمت 4.62 میلیون دلار به فروش رسید. این اتومبیل کاملاً سالم بوده و سوخت آن غیر فسیلی و تنها آب است. علاوه بر این به خوبی از آن مراقبت شده و بیشتر عمر خود را تنها در تملیک یک خانواده بوده است.

امروزه ماشین های بخار بسیار کمی هنوز در حال حرکت هستند که بیشتر آن ها به قبل از سرانجام قرن نوزدهم مربوط می شوند. نکته جالب در خصوص اتومبیل Dos-A-Dos این است که دوره رشد و افول سیستم های موتوری با احتراق خارجی را توآمان تجربه نموده است. با شروع قرن نوزدهم دوران اتومبیل هایی که با موتور بخار حرکت می کردند به یکباره رو به افول گذاشت.

این قضیه تنها به سازندگان اتومبیل های Dos-A-Dos منحصر نبوده و بسیاری از سازندگان ماشین های بخار دیگر به سرنوشت مشابهی دچار شدند. قبل از این که این اتومبیل ها بتوانند به حرکت در بیایند، تکنولوژی و نوآوری آرزوهای آنان را نقش بر آب کرد.

بوتون (Bouton) و تراپاردوکس (Trapardoux)

بوتون و تراپاردوکس از سال 1883 تا 1894 و در دوران افول موتورهای بخار با هم در صنعت اتومبیل سازی حضور داشته و همکاری می کردند. در این دوره اختراع تکنولوژِی های جدید باعث شد که دوران موتورهای بخار به سر آمده و دوره موتورهای با سیستم احتراق داخلی شروع گردد. این دو بعد از اختلافات جزئی از هم جدا شدند اما قبل از سال 1984 تاریخ ساز شده بودند و تنها خود از موضوع خبر نداشتند. بوتون و تراپاردوکس هر دو مهندس بوده و قبل از راه اندازی کارخانه اتومبیل سازی De Dion Bouton Et Trapardoux در زمینه فراوری اسباب بازی فعالیت داشتند. آن ها کارشان را با فراوری موتور قایق شروع کردند اما در ادامه به سمت طراحی موتور اتومبیل رفتند.

از شانس بد آن ها در آن موقع معلوم نبود که تکنولوژی به کدام سمت خواهد رفت. آن ها نیز مانند بسیاری دیگر از فعالان حوزه موتورهای بخار فکر می کردند که در ابتدای راه موتورهای بخار هستند. البته بوتون تغییرات را حس نموده بود اما تراپاردوکس همچنان عقیده داشت که باید روی موتورهای بخار متمرکز باشند. در سال 1894 این دو از هم جدا شدند. تراپاردوکس به فراوری موتورهای بخار ادامه داد اما بوتون به طراحی و فراوری موتورهای دارای سیستم احتراق داخلی روی آورد.

به هرحال آن ها پیروز شدند که 20 اتومبیل سه چرخه با نام Dos-A-Dos را از خود به یادگار بگذارند.

Dos-A-Dos

در سال 1887 بوتون و تراپاردوکس وارد اولین مسابقه اتومبیل رانی جایزه ای دنیا شدند که مسافت بین لندن و برایتون را شامل می شد. این مسافت 20 مایل بود و تنها یک اتومبیل توانست جهت مسابقه را با پیروزیت به سرانجام برساند. جالب این که اتومبیل Dos-A-Dos تنها 20 مایل را می توانست با یک تانک آب طی کند.

اتومبیل Dos-A-Dos در آن روز رکورد سریع ترین اتومبیل دارای موتور بخار را با سرعت 37 مایل بر ساعت به خود اختصاص داد. اما بوتون و تراپاردوکس نمی دانستند که این تنها باری نخواهد بود که اتومبیلشان تاریخ سازی خواهد نمود.

باید اذعان کرد که اتومبیلی که در سال 1987 برنده اولین مسابقه اتومبیل رانی دنیا شد همان اتومبیلی نیست که امروزه هنوز نیز فعال است. بوتون و تراپاردوکس 20 دستگاه دیگر از این اتومبیل ها فراوری نموده بودند. از این تعداد تنها 6 دستگاه باقی مانده که فقط یک دستگاه از آن ها توانایی حرکت دارد. این اتومبیل در سال 2011 بعد از این که به مدت 81 سال در دست یک خانواده خاص بود به مزایده گذاشته شد. خریدار دو برابر قیمتی که حراج کننده انتظار داشت را ارائه داد که رقمی نزدیک به 5 میلیون دلار بود (دقیقاً 4.62 میلیون دلار).

قیمت این اتومبیل در سال های اول ساخت آن حدود 1.800 تا 5.000 دلار بوده است که به حساب امروز مبلغی بالغ بر 50.000 تا 140.000 دلار خواهد شد. اگر قیمت اولیه این اتومبیل را 5.000 دلار در نظر بگیریم با فروش 4.6 میلیون دلاری خود حدود 924 درصد سود داشته است.

سوال جالب و بی جواب در خصوص اتومبیل Dos-A-Dos این است که چند سال دیگر نیز کار خواهد نمود؟

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1364

به "قدیمی ترین اتومبیل دنیا با 125 سال سن، اما هنوز سرحال و در حال حرکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین اتومبیل دنیا با 125 سال سن، اما هنوز سرحال و در حال حرکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید