فرهنگ به هنرمندان نقاش مدیون است

به گزارش یادداشت سریع، هنرمندان نقاش انسان هایی حقیقی هستند و با نگاهی حقیقی باید به آنان نگاه گردد؛ چراکه بخش اعظم فرهنگ به آن ها مدیون است.؛ این است گوشه ای از نگاه اصغر کفشچیان مقدم، هنرمند برجسته کشورمان که امروز ـ دوشنبه ـ 19 مهر ماه به علت عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا فضای فرهنگ و هنر را برای همواره ترک کرد.

فرهنگ به هنرمندان نقاش مدیون است

به گزارش خبرنگاران، اصغر کفشچیان مقدم، طراح، نقاش و هنرمند حوزه های نو بود که به علت اثرات ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا ایست قلبی کرد و عالم هنر را بار دیگر در عزا فرو برد. این هنرمند که نقش فعالی در فضای آکادمیک کشور داشت، با رفتنش این فضا را هم از حضور خود خالی کرد.

دکتر اصغر کفشچیان مقدم، عضو هیات علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. این هنرمند و پژوهشگر هنر در سال 1342 در شهر مشهد متولد شده بود و پیکرش هم در همان زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

آثار هنری و تجربه برگزاری نمایشگاه

زنده یاد کفشچیان مقدم علاوه بر اینکه با انتشار کتاب و نوشتن مقاله در فضای آکادمیک حضور پررنگی داشت، به واسطه شرکت در نمایشگاه های فردی و جمعی در داخل و خارج از کشور هم فعالیت هنری قابل توجهی را به ثبت رسانده بود.

در ستایش طبیعت، آفتاب و چگونگی از جمله نمایشگاه های گروهی طراحی و نقاشی در تهران بود که او در آنها شرکت داشته است. پیک. آن جوانان یکی دیگر از نمایشگاه های گروهی است که این هنرمند به همراه شاگردانش در آن شرکت کرد. در این نمایشگاه که در سال 1395 برگزار شده بود، حدود 50 اثر از شاگردان این هنرمند و سه اثر از خود او به نمایش گذاشته شد که انتخاب این آثار بر اساس نظر خود کفشچیان مقدم بوده است.

علاوه بر موارد بالا پروژه پایانی دانشگاه این هنرمند هم اثر منحصر به فردی از او محسوب می گردد. اجرای این پروژه نقاشی دیواری به مساحت حدود 1080 متر با تکنیک رنگ روغن سه سال زمان برد. در این اثر که تصاویر آن را در پایین تر مشاهده می کنید، هنرمند نسبت به آن چه که در فضای ورزشی متعارف سال های قبل از انقلاب وجود داشت، نگاهی انتقادی دارد.

نقاش از دید اصغر کفشچیان مقدم

کفشچیان مقدم که در گذشته بارها درباره موضوعات مختلف به گفت وگو با خبرنگاران پرداخته بود، در یکی از این گفت وگوها درباره هنرمندان نقاش این چنین اظهار نظر نموده بود: نقاشان انسان هایی حقیقی هستند و با نگاهی حقیقی باید به آنان نگاه گردد زیرا که بخش اعظم فرهنگ به آن ها مدیون است.

وی بعلاوه درباره حضور اجتماعی هنرمندان نقاش به خبرنگاران گفته بود: زمانی که رسالت خاصی چون وظایف سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی را برای هنرمند تدوین می کنیم، برای هنر تعریفی در فکر ترسیم نموده ایم و بر اساس آن کوشش می کنیم وظایفی را برای هنر و یا هنرمند در نظر بگیریم. اما عده ای هم وجود دارند که این رسالت را برای هنر قایل نیستند و سعی نمی نمایند تا هنرمند را که قرار است در طول زندگی کوتاهش، آثاری را از عالم دیگری به این عالم بیاورد، در چارچوب های مادی و تاریخی قرار دهند.

این هنرمند بعلاوه بر این باور بود که هنرمند نمی تواند فارغ از تأثیرات سیاسی، اجتماعی و مذهبی جامعه باشد و این به معنی آن است که آنچه در اطراف یک هنرمند رخ می دهد، به شکلی بر تراوشات فکری و خلاقیت های او تأثیر خواهد گذاشت.

فعالیت در حوزه آکادمیک

اصغر کفشچیان مقدم یکی از هنرمندانی محسوب می شد که حضور فعالی در حوزه تدریس و نویسندگی داشت. این هنرمند دارای مقاله های مختلفی است که از بین این مقالات می توان به اثر هنری به مثابه کالای هنری در مواجهه با امر تکنولوژیک، آنالیز صندلی رنگ در فضای شهری امروز و چگونگی مقدار بازتاب هنرهای سنتی در نقاشی معاصر ایران اشاره نمود.

علاوه بر مقالات، او کتاب هایی هم تألیف نموده است که برای مثال می توان به مجموعه مقالات دیوارنگاری شهری، صندلی دیوارنگاری در منظر شهری، درآمدی بر چگونگی شکل گیری دیوارنگاری و سایر موارد اشاره نمود.

انتها

این هنرمند که شاگردان زیادی را در حوزه نقاشی تربیت نموده بود، انتها نوزدهم مهر ماه 1400 بر اثر عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا ایست قلبی کرد و دار فانی را وداع گفت. پیکر زنده یاد کفشچیان مقدم در زادگاه او شهر مشهد به خاک سپرده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2020

به "فرهنگ به هنرمندان نقاش مدیون است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ به هنرمندان نقاش مدیون است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید