عوارض جانبی استنشاق مواد سفیدکننده یا وایتکس و راه های پیشگیری از آن

به گزارش یادداشت سریع، مواد سفیدکننده به عنوان پاک کننده در خانه ها بسیار پرطرفدارند و در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق های رختشویی و دیگر مکان های منزل به وفور یافت می گردد. این محلول معمولاً حاوی کلُرین است که می تواند پارچه ها را سفید کند و قارچ ها و انگل ها را بکشد.

عوارض جانبی استنشاق مواد سفیدکننده یا وایتکس و راه های پیشگیری از آن

با اینکه مواد سفیدنماینده تعداد میکروب ها و باکتری های روی سطوح را کاهش می دهند اما بخار یا گازی از خود متصاعد می نمایند که در صورت استنشاق خطرآفرین است.

نفس نکشید!

استنشاق گاز یا بوی مواد سفیدنماینده می تواند منجر به بروز خطرات گوناگونی برای سلامت گردد که شامل آسیب رسیدن یا سوختن مخاط مری یا ریه می گردد. این عارضه منجر به سرفه کردن، نفس کشیدن با صدای قرقره کردن و مشکل در عمل دم و هوا گرفتن باشد. این علائم می تواند حفیف یا شدید باشد و شدت آن به مقدار قرار گرفتن در معرض ماده سفیدنماینده یا مقدار سلامت دستگاه تنفسی فرد بستگی دارد. افرادی که آسم دارند، مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی هستند یا دیگر بیماری های تنفسی مزمن را دارند ممکن است علائم بیشتر و شدیدتری را تجربه نمایند یا تحمل کمتری در برای گاز مواد سفیدنماینده یا اصطلاحاً وایتکس داشته باشند.

خطر در کمین پوست است!

بخار یا گاز در هنگام تماس مستقیم مواد سفیدنماینده با پوست روی آن به دام می افتد. با این که این گازها معمولاً غلیظ نیستند اما می توانند منجر به تحریک چشم، مجرای بینی و گلو شوند.

پوست تمیزی که در تماس با مواد سفیدنماینده بوده است را با آب لیموی تازه یا سرکه بشویید تا قدرت گاز این ماده کمتر گردد و خطر قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی کاهش پیدا کند.

روش های پیشگیری

برای پیشگیری از قرار گفتن تصادفی در معرض ماده سفیدنماینده و دیگر آسیب های ناشی از وایتکس، هرگز ماده سفیدنماینده را با هیچ محصول سفیدنماینده دیگر که حاوی هر نوع محلول یا بخار آمونیک است مخلوط نکنید. اگر چنین کاری انجام دهید گاز خطرناکی ایجاد می گردد که می تواند منجر به مسائل تنفسی مزمن و حتی مرگ گردد.

برای کاهش خطر یک واکنش شیمیایی خطرناک و قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد سفیدنماینده، هنگام خرید یک ماده پاک نماینده همه برچسب های روی محصول و نحوه استفاده از آن را بخوانید.

از مواد سفیدنماینده فقط در فضاهایی بهره ببرید که هوا به خوبی در جریان است و تهویه مناسبی دارد؛ مانند اتاق های بزرگ، اتاق هایی که پنجره آنها باز است، فضاهای بیرونی و جاهای دیگر. بعلاوه، در هنگام نظافت با این مواد حتماً از عینک ایمنی، دهان بند طبی یا ماسک بهره ببرید تا خطر قرار گرفتن در معرض گاز یا بخار مواد سفیدنماینده مخصوصاً در فضاهای کوچک یا مکان هایی که تهویه خوبی ندارند کمتر گردد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2292

به "عوارض جانبی استنشاق مواد سفیدکننده یا وایتکس و راه های پیشگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی استنشاق مواد سفیدکننده یا وایتکس و راه های پیشگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید