ساخت دوربینی به اندازه دانه نمک

به گزارش یادداشت سریع، به گزارش پایگاه خبری نیچر، دوربین های در ابعاد میکرو قابلیت های فوق العاده ای در علم پزشکی و رباتیک دارند؛ اما آنچه تا به امروز طراحی شده تصاویری مبهم و مخدوش و با میدان دید محدود در اختیار قرار می دهد.

ساخت دوربینی به اندازه دانه نمک

این فناوری می تواند برای اندوسکوپی غیزتهاجمی و ربات های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و منجر به تشخیص دقیق بیماری شود. از طرفی می توان آرایه ای از این دوربین ها را در کنار هم قرار داد تا به یک حسگر تمام صفحه تبدیل شوند.

دوربین های سنتی مجموعه ای از لنزهای پلاستیکی یا شیشه های خمیده برای خمیده کردن نور و فوکوس آن هستند؛ در حالی که برای ساخت این سیستم اپتیکی از یک فناوری به نام متاسرفس (metasurface) استفاده شده است که می تواند مانند یک تراشه کامپیوتری تولید شود.

ضخامت این فناوری حدود نیم میلیمتر است و متشکل از 1.6 میلیون استوانه کوچک است. هریک از این استوانه ها در مقام مقایسه به اندازه یک ویروس اچ آی وی هستند.

هر استوانه یک هندسه منحصربفرد دارد و مانند یک آنتن نوری عمل می کند با استفاده از الگوریتم های مبتنی بر یادگیری ماشین می توان تصاویر بسیار باکیفیت و با میدان دید وسیع و همچنین تمام رنگی تولید کرد. یکی دیگر از نوآوری های کلیدی در این فناروی، امکان کارایی دوربین در شرایط نور طبیعی است و نیاز به طراحی محیط ایده آل برای آن وجود ندارد.

محققان دانشگاه های پرینستون و واشینگتن معتقدند این فناوری تحولی بزرگ در تشخیص بیماری اندام های داخلی بدن است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2159

به "ساخت دوربینی به اندازه دانه نمک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دوربینی به اندازه دانه نمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید