ریسک های مهم ژئوپلیتیک دنیا در سال 2020 چه هستند؟

به گزارش یادداشت سریع، میزان نوشت: اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت مواردی از ریسک های مهم ژئوپولیتیک در سال 2020 وجود دارند که باید زیر نظر گرفته شوند.

ریسک های مهم ژئوپلیتیک دنیا در سال 2020 چه هستند؟

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در گزارشی به آنالیز خطرات ژئوپولیتیک در سال 2020 پرداخت و آن ها را به توضیح زیر گفت:

انتخابات 2020 آمریکا

انتخاب مجدد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یا پیروزی یک رقیب دموکرات به طور قطع موجب تشدید قبیله گرایی سیاسی در آمریکا در سال 2020 خواهد شد. پیروزی ترامپ موجب خواهد شد آمریکا چهار سال دیگر درصدد خروج از نظم دنیای چندجانبه باشد. در عین حال، شکست خوردن ترامپ با فاصله کم از رقیب خود، می تواند موجب هرج و مرج سیاسی در داخل گردد.

پیروزی دموکرات ها همچنین می تواند موجب بلاتکلیفی و مخالفت شدید در خصوص مالیات ثروت، قوانین تجاری بیشتر و تغییر کلی نظام درمانی گردد. این وضع ممکن است واکنش شدید بازارها را به دنبال داشته باشد. همچنین تعیین نیست که پیروزی یک دموکرات، گرایش آمریکا به کنار گذاشتن تعامل در سراسر دنیا را به طور کامل تغییر دهد.

برگزیت

در نهایت در پی پیروزی حزب محافظه کار تحت راهنمایی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر حزب کارگر و لیبرال دموکرات ها، برگزیت اتفاق می افتد. انگلیس تا 31 ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می گردد، ولی موضوع کمتر تعیین این است که آیا مهلت 31 دسامبر 2020 برای تکمیل توافق تجاری انگلیس-اتحادیه اروپا می تواند محقق گردد. جانسون می خواهد هر گونه تمدید فرایند برگزیت را رد کند و این ریسک وجود دارد که انگلیس بدون دستیابی به هر گونه توافق تجاری از بازار واحد خارج گردد.

اتحادیه اروپا تحت راهنمایی آلمان و فرانسه به طور فزاینده ای درباره انگلیس نگرانند که سعی دارد با پایبند نبودن به معیارهای یکسان زیست محیطی، کاری و معیارهای دیگر، بازار واحد را تضعیف کند. ترامپ قول داده به سرعت به طرف توافق تجاری آمریکا و انگلیس حرکت کند ولی آیا جانسون می خواهد تاوان این کار را بپردازد؟

باز کردن درها به روی کالاهای کشاورزی ارزان قیمت آمریکا می تواند پایگاه حمایتی حزب محافظه کار را تضعیف کند و خشم عمومی را برانگیزد. بدست آمدن پیروزی سریع در خصوص توافق با آمریکا بعید است بلاتکلیفی بر سر مذاکرات با بروکسل را جبران کند زیرا انگلیس با اتحادیه اروپا بیشتر از هر جای دیگری داد و ستد تجاری دارد.

برگزیت در بلندمدت ممکن است موجب تجزیه بریتانیا گردد زیرا حزب ملی گرای اسکاتلند بر حزب محافظه کار پیروز شد و تعداد نمایندگان ملی گرای ایرلندی که در ایرلند شمالی انتخاب شدند از حزب اتحادگرای دموکراتیک بیشتر بود. توافق تجارت آزاد آمریکا و انگلیس ممکن است در نهایت موجب گردد دریای ایرلند به طور رسمی به مرز بین دو منطقه تجاری تبدیل گردد. احتمال بدست آمدن توافق تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا خاتمه سال 20150, 50-50 و احتمال دستیابی آمریکا و انگلیس به توافق در سال 2020 با توجه به مسائل سیاسی تصویب یک توافق تجاری در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا, 50 درصد است.

مسئله کره شمالی

ترامپ خواه با برگزاری یک نشست دیگر با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی موافقت کند خواه موافقت نکند، در سال 2020 تعیین خواهد شد کیم یک انتخاب راهبردی نموده است.

رهبر کره شمالی قصد ندارد در آینده قابل پیش بینی، زرادخانه هسته ای خود را برچیند. این موضوع به طور فزاینده ای تعیین است. رهبر کره شمالی همچنان به آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک - سومین مجموعه از آزمایش های موشکی بالستیک از ماه مه - ادامه می دهد و احتمالا یک آزمایش موشک بالستیک قاره پیما به زودی برگزار می گردد.

رهبر کره شمالی راستا تازه ای که در ضرب الاجل تا خاتمه سال جاری خود درباره اش هشدار داد را دنبال می نماید. هدف رهبر کره شمالی این است که کشورش عملا یک کشور هسته ای مانند پاکستان باشد و به عنوان یک کشور عادی پذیرفته گردد.

ترامپ که احساس می نماید به رابطه اش با رهبر کره شمالی خیانت شده، در ابتدا تظاهر کرد همه چیز خوب است. ترامپ می گفت: کیم دوست من است. عجله ای وجود ندارد. اما خیلی زود پای تهدید به رویارویی به میان خواهد آمد.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 648

به "ریسک های مهم ژئوپلیتیک دنیا در سال 2020 چه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های مهم ژئوپلیتیک دنیا در سال 2020 چه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید