داغ بردل نشسته خزر، سوگواره دریا انتها ندارد

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران - گروه استان ها: اجرای طرح های سالمسازی و بکارگیری 930 ناجی غریق در 376 منطقه ممنوعه شنا نیز نتوانست شمار غریق در دریای مازندران را به صفر رساند و سال جاری نیز دریای مازندران 47 خانواده را سوگوار کرد.

داغ بردل نشسته خزر، سوگواره دریا انتها ندارد

اگرچه با کوشش نیروهای هلال احمر و ناجیان غریق بیش از چهار هزار نفر امسال از غرق شدن در دریای مازندران نجات یافتند اما خزر همچنان مهمانانش را می بلعد و سوگواره خزر تمام شدنی نیست.

شنا در خارج از طرح های دریا بدون در نظر دریافت عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا در دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران و مهمانان دریای خزر بوده است و طبق آمار پزشکی قانونی، متاسفانه 43 درصد از غرق شدگان در امسال بومی هستند که این رقم در سال گذشته 32 درصد بود.

امسال شهرستان های بابلسر، نوشهر و محمودآباد همانند دیگر سال ها رکوردار غریق در دریای مازندران بودند.

نجات 4200 نفر از غرق شدن در دریای خزر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران می گوید: تیم های امداد و نجات ساحلی جمعیت هلال احمر مازندران و ناجیان غریق مستقر در سواحل استان موفق شدند بیش از چهار هزار و 243غریق را نجات دهند.

مجتبی اکبری با بیان اینکه بیش از هزار نجاتگر و ناجی غریق در 376 نقطه پرخطر ساحل مازندران فعالیت داشتند گفت: عملیات اجرایی طرح امداد و نجات ساحلی در ایام تابستان با مدیریت جمعیت هلال احمر استان در قالب کمیته کاهش غریق و تلفات انسانی در 400 کیلومتر نوار ساحلی مازندران که از خرداد ماه سالجاری شروع شد تا سرانجام شهریور ادامه داشت.

وی گفت: برای اجرای عملیات امداد و نجات ساحلی بیش از هزار ناجی غریق و نجاتگر جمعیت هلال احمر با بکارگیری 52 دستگاه آمبولانس و خودروی پشتیبانی، 58 دستگاه موتورسیکلت، 14فروند قایق نجات، 13 دستگاه جت اسکی و 10 فروند شناور دریایی مشارکت داشتند.

غرق شدگی در دریای مازندران طی چند سال اخیر کاهش یافته به گونه ای که از حدود 200 نفر در 10 سال قبل به 47 نفر در تابستان امسال رسید و این کاهش نشانه برنامه ریزی و کوشش مسئولان برای افزایش زیرساخت ها در سواحل و کاهش مناطق ممنوعه شنا است.

نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران از کاهش 24 درصدی آمار غریق در دریای استان در مدت اجرای طرح سالمسازی دریا اطلاع داد و با اشاره به فعالیت 124 روزه ناجیان غریق در قالب طرح سالمسازی دریا در سواحل استان گفت: شمار غریق امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 24 درصدی و تعداد 15 غریق کمتر روبرو بوده است.

وی شمار ناجیان غریق فعال در 376 منطقه حادثه خیز ساحلی استان را 930 نفر بیان کرد و گفت: در آخرین روز فعالیت کاری در روز گذشته ناجیان غریق موفق شدند 15 نفر را از غرق شدن نجات دهند که شامل 13 مرد و دو زن بوده است.

کریمیان یادآور شد: یک پسربچه در بهشهر، هفت نفر در بابلسر، سه نفر در محمودآباد و چهار نفر در نوشهر روز قبل از غرق شدن در دریا نجات یافتند.

طرح دریا در مازندران با همه اما و اگرهایش به سرانجام رسید و هنوز پرونده شناگاه های آلوده مازندران بدون نتیجه روی میز دستگاه های مرتبط درجریان است. هر سال شمار زیادی از مسافران برای شنا در دریا به مازندران سفر می نمایند و بسیاری از آنان از وضعیت سلامت و آلودگی شناگاه ها بی خبرند و خطر همواره در کمین مسافران دریای خزر است. واقع نشدن شناگاه ها در مجاورت محل دفن زباله و مصب رودخانه ها، ممنوعیت رهاسازی فاضلاب، ممنوعیت تجمع قایق ها، منع وجود رستوران آبی و نگهداری حیوانات اهلی و غیراهلی و احشام در شناگاه، وجود سرویس های بهداشتی دارای موازین، ممنوعیت انباشت زباله و نزدیکی به اماکن مسکونی از جمله شاخص هایی که در مشخص رنگ پرچم های شناگاه موثر بوده است.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به تهیه لیست شناگاههای آلوده و علل آلودگی آن ادامه داد: در امسال چهار نامه به دادستان استان درباره آلودگی شناگاه ها زده شد و نتایج آزمایش میکروبی سال قبل نشان می دهد که 49 درصد شناگاه ها دارای آلودگی میکروبی هستند و بر اساس آزمایش ها و دستور العمل ابلاغی 14 شناگاه بحرانی و فوق بحرانی شناسایی شدند و دستور تعطیلی شناگاه های فوق بحرانی صادر و به شناگاه های بحرانی مهلت دو هفته ای برای برطرف و اصلاح مسائل زیست محیطی داده شد.

وی اضافه کرد: دونوع پرچم در شناگاه ها تعریف گردیده که پرچم آبی نشان می داد شناگاه ها و طرح سالمسازی از نظر زیست محیطی برای شنا پاکیزه است و پرچم زرد نشان می دهد که شناگاه از نظر بهداشتی و سایر موارد مناسب و مطلوب نیست و احتمال خطر وجود دارد.

به گفته مدیرکل محیط زیست مازندران، بازرسی و پایش آب یکسری از شناگاه ها نشان می دهد که باید فعالیتشان جلوگیری گردد و شناگاه های فاقد پرچم شرایط لازم را برای شنا ندارند.

موسوی توضیح داد: در استان چهار شناگاه تعطیل، 43 شناگاه دارای پرچم زرد و سه شناگاه دارای پرچم آبی شدند و با توجه به دستورالعمل ساماندهی سواحل، باید بودجه ملی و استانی تخصیص داده شد که تاکنون داده نشد.

اگرچه مسئولان مازندران خبر از تابستان شاد در سواحل را می داندند اما مرگ 43 هموطن در دریا، آلودگی شناگاه ها و فراهم نبودن زیرساخت ها، همچنان فراغت تابستانه را در حاشیه دریا تلخ نموده است و باید دید تدبیر مسئولان در سال های آتی برای به صفر رساندن غریق و ساماندهی طرح های سالمسازی دریا و حذف آلودگی از شناگاه ها جواب می دهد یا خیر.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 52

به "داغ بردل نشسته خزر، سوگواره دریا انتها ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داغ بردل نشسته خزر، سوگواره دریا انتها ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید