جیهانی: تصمیمات غیرکارشناسی مدیران بلای جان بورس شده است

به گزارش یادداشت سریع، حمیدرضا جیهانی گفت: آنچه تا به امروز انجام شده تماما دور باطل سیاست گذاری های غلط بورسی ها و دولتی هاست که در همه تصمیم گیری ها دیده شده است.

جیهانی: تصمیمات غیرکارشناسی مدیران بلای جان بورس شده است

با ما همراه باشید و درباره بانکداری کانادا بیشتر بدانید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران حمید رضا جیهانی کارشناس بازار سرمایه درواکنش به مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر افزایش ضریب اعتباری کارگزاری ها تا 50 درصد گفت: آنچه به عنوان بخش نامه از سوی حسن قالیباف به محمد رضا معتمد معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس مبنی بر اجازه دادن به سازمان بورس برای افزایش ضریب اعتباری کارگزاران تا 50 درصد و اخذ اعتبار توسط صندوق های سرمایه گذاری برای خرید سهام بلا مانع عنوان شده است، تداوم رفتار های سریالی تشتت آمیز و تصمیم گیری های غیر کارشناسی است که متاسفانه در بورس صورت داده می شود، به عبارت دیگر می توان گفت تمام تصمیم گیری های روسای بورس و دولتی هایی که بر بازار اعمال نظر می کنند در چند ماه گذشته منجر به افزایش دامنه التهابات شده که این روز ها شاهد اثرات منفی آن هستیم.

وی دراین باره افزود: آنچه تا کنون اجرا شده تماما دور باطل سیاست گذاری های غلط بورسی ها و دولتی هاست، که در همه تصمیم گیری ها دیده شده که اینک باعث شده به فکر افزایش تضمین اعتبار پروتفو ها به 50 درصد منجر شود، این در صورتی است که در چند ماه اخیر خود سازمان به صورت پلکانی تضمین های اعتبار را از 50 به 10 کاهش داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح نمود: به هر حال در پی ریزش های اخیر سهم ها در بازار سرمایه مسولان بورس از هفته گذشته بر آن شدند تا سطح تضمین اعتبار پروژه ها را که مرحله به مرحله کاهش داده بودند به دلیل فشار فروش های ایجاد شده و نیاز به نقدینگی و حضور فعالینی که از بازار خرید داشته باشند یک بار دیگر سقف اعتبارات را دوباره به 50 درصد ارتقا دادند، این موضوع سبب می شود که یک سری از دارندگان پرتفو های سنگین، سهم ها را زیر قیمت های قبلی تعریف کنند و میانگین ها را کاهش دهند، به هر حال این تصمیم گیری می تواند نسبت به ایجاد نقدینگی و ایجاد تقاضا در بازار کمک کند.

جیهانی درخصوص چالش این طرح گفت: چالشی که در آینده می تواند گریبانگیر کارگزاری ها شود این است که کارگزاری ها به دلیل ریسک بالای اعطای اعتبارات به مشتریان و سهامداران با پرتفوی های سنگین بعداً به مشکل وصول مطالبات برخورد می کنند، ولی در نهایت تضمین 50 درصد خوب است. متاسفانه مسوولان بورس همانند دولتی ها با چنین بازاری بازی آزمون و خطا راه انداخته و امتحان می کنند.

وی با انتقاد از ساختار تصمیم گیری حاکم بر بازار سرمایه خاطر نشان کرد: جای تاسف دارد در ساختار مدیریتی در مجموعه سازمان بورس با یکسری تصمیم گیری های خلق الساعه و واکنشی روبرویم، در حالی که بنا به اهمیت این بازار انتظار می رود با رفتار های کنشی روبرو باشیم، نه با رفتار های واکنشی، یعنی تصمیم گیرندگان نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهند به جای اینکه نسبت به موضوعات درست واکنش نشان دهند و فرایند بازار را به درستی مدیریت کنند و بدان جهت دهند، اما متاسفانه نسبت به اتفاقات بازار واکنش نشان می دهند و برنامه و استراتژِی معینی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مسوولان بورسی باید جوابگوی این موضوع باشند که اگر تصمیمات قبلی گرفته شده کارشناسی بوده چرا آن را لغو کردند و اگر کارشناسی شده نبود چرا دوباره به آن بازگشتند و چرا دائما در حال بر هم زدن بورس و آرامش و سازوکار آن هستند که با این مصوبه به دنبال جبران مافات برآمده اند؟ این نکته مهمی است که باید از مسئولان سازمان بورس پرسید، بنابراین باید جوابگوی رفتار ها و سیاست های خود باشند.

جیهانی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا می توان اعتماد سرمایه گذارانی که بخشی از سرمایه های آن ها در روز های اخیر کم شده را برگرداند توضیح داد: دولتمردان با آب و تاب فراوانی مردم را به سرمایه گذاری دربورس تشویق کرده و اعلام کردند از آن ها حمایت می کنند و خواست که به دولت اعتماد کنند!

وی تصریح نمود: نکته بسیار مهمی که متاسفانه مسوولان بورس ودولتی ها توجه چندانی بدان ندارند این است که سرمایه اجتماعی به راحتی به دست نمی آید، ماحصل سیاست گذاری های غلط و رفتار های هیجانی مسوولین پودر شدن سرمایه مردم و از دست رفتن بخش زیادی از اعتماد به بورس است.

جیهانی دراین باره خاطر نشان کرد: هر چند به دلایل مالی در حال حاضر هیچ بازار موازی نمی تواند نسبت به بورس سوددهی داشته باشد، قطعا کسانی که سهم خود را تبدیل به پول کردند و یا دراعتبارات کارگزاری خود نگاه داشتند، هم طی هفته های آینده به بورس برمی گردند و دوباره خرید را از سر می گیرند، اما سرمایه اجتماعی اصلی که با رفتار های بدون عقبه هوشمند تصمیم گیرندگان بورس انجام می شود منجر به تحمیل هزینه بالایی در اقتصاد و بازار سرمایه می شود.

کارشناس بازار سرمایه درپایان خواسته های مردم و فعالین بازار سرمایه را از دولتی ها اینگونه اعلام کرد: آنچه فعالان بازار سرمایه و مردم به عنوان یک اصل مهم همواره از دولت مطالبه دارند این است که قوانین و مقررات بازار و اقتصاد کشور باثبات و معین باشد تا بتوانند بر روی آن برنامه ریزی کنند، اینکه قوانین ومقررات روزانه عوض می شود و مسوولین بدون هیچ گونه زمینه های قبلی و بعدی درباره آن اظهار نظر می کنند منجر به عدم تصمیم گیری درست فعالین مالی و بورس و دور شدن آن ها از چنین بازار هایی می شود.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1184

به "جیهانی: تصمیمات غیرکارشناسی مدیران بلای جان بورس شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیهانی: تصمیمات غیرکارشناسی مدیران بلای جان بورس شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید