جدیدترین توصیه های گوگل برای ارتقاء رتبه وب سایت
به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران : بیراه نگفته ایم اگر مدعی شویم گوگل نبض اینترنت را در اختیار دارد و موتور جستجوی این شرکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در یک چشم به هم زدن پیش روی کاربران قرار می دهد. به لطف این فناوری، موفقیت تجارت های آنلاین عملاً به بالاتر بودن رتبه وب سایت آن ها در گوگل بستگی دارد و حضور یک وب سایت در رتبه های اولِ نتایج جستجوی گوگل به این معنا است که مدیران این وب سایت پول پارو می نمایند.
به همین علت بازاریابان آنلاین دائم در پی روش هایی برای افزایش رتبه وب سایت خود در گوگل هستند، از طرف دیگر گوگل نیز دست روی دست نگذاشته و با بهینه کردن پیوسته الگوریتم های خود، موتور جستجویی را در اختیار کاربران قرار داده است که پارامتر های مختلفی برای ارتقا رتبه در آن باید رعایت گردد. این پارامتر ها دائم در حال بهینه شدن است و اگر تجارت آنلاینی دارید باید دانش خود در زمینه ارتقا وب سایت همواره به روز نگه دارید.
برای رسیدن به این هدف در ادامه نوترین توصیه های گوگل برای ارتقا رتبه وب سایت را با شما در میان خواهیم گذاشت.
منظور از نتایج جستجوی ارگانیک چیست
مطمئن هستیم اطلاعات خوبی در زمینه دانش بهینه سازی رتبه وب سایت که به اصلاح به آن سئو (SEO) گفته می گردد در اختیار دارید، اما باز هم کار از محکم کاری عیب نمی نماید و قبل از اینکه آستین بالا بزنید و برای ارتقا رتبه وب سایت خود دست به کار شوید بهتر است شما را با مفاهیم اولیه ای در این زمینه آشنا کنیم. برای اینکار باید شرح دهیم که منظور از نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Results)، چیست؟
در جهانی سئو وقتی از نتایج جستجوی ارگانیک صحبت می کنیم منظور در واقع همان نتایجی است که پس از جستجوی یک واژه در قسمت پایین و زیر نتایجی که برای آن ها پول پرداخت شده، نمایش داده می گردد. به عبارت ساده تر به دو شیوه می توان به صدر رتبه در نتایج جستجوی گوگل رسید. شیوه اول، پرداخت هزینه به گوگل است که تبلیغات شما را بسته به هزینه ای که به گوگل پرداخت نموده اید در زیر عبارتی که کاربر قصد جستجوی آن را دارد نمایش داده می گردد.
به غیر از نتیجه های پولی، با نتایج غیرپولی طرف هستیم که مدیران وب سایت بدون پرداخت پولی به گوگل، با بهینه سازی و ارتقا رتبه وب سایت، خود را به رتبه های بالا در نتیجه های جستجوی گوگل می رسانند. برای رسیدن به رتبه های بالا در نتیجه های ارگانیک گوگل باید وب سایت شما به لحاظ فنی، برترین پارامتر های لازم را از نگاه گوگل داشته باشد و محتوایی که فراوری می کنید نیز باکیفیت باشد.
از طرف دیگر همان گونه که از نام نتیجه های پولی پیداست، رسیدن به این نتیجه ها در گوگل راحت است و به هر اندازه که به گوگل پول پرداخت کنید، به همان اندازه در صدر رتبه های گوگل قرار می گیرید. نتیجه های پولی که در جهانی سئو به آن ها کلیک به ازای پرداخت (Pay Per Click)، گفته می گردد در بیشتر مواقع در بالای نتیجه های ارگانیک در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می شوند. جالب اینجاست که تحقیقات ثابت نموده کاربران تمایل زیادی به کلیک روی نتیجه های پولی ندارند و نتایج ارگانیک را در موتور های جستجو، نتیجه هایی مربوط تر و باارزش تر می دانند.
اینجاست که نقش سئو در بهینه سازی وب سایت پررنگ می گردد و به لطف این دانش می توانیم رتبه وب سایت را در رتبه های بالاتر موتور جستجوی گوگل قرار دهیم. در این بین گوگل برای تشخیص کیفیت وب سایت ها و محتوایی که در آن ها فراوری می گردد از الگوریتم های بسیار پیشرفته ای بهره می گیرد. تعداد زیادی کامپیوتر های بسیار قدرتمند با برنامه هایی که به در جهانی کامپیوتر به آن ها اصطلاحاً بات (Bot) گفته می گردد، شبانه روز در حال گشت و گذار در وب سایت های مختلف هستند و لینک های مختلف صفحه های هر وب سایت را برای آنالیز های بیشتر و رتبه گذاری پیدا می نمایند.
آدرس لینک های و ب سایت که آن ها را با نام یو. آر. اِل (URL)، می شناسیم در موتور جستجوی گوگل لیست یا به اصطلاح ایندکس (index) می گردد و زمانی که کاربر یک واژه را در گوگل تایپ می نماید، موتور جستجو نزدیک ترین آدرس وب سایت را با توجه به اطلاعاتی که ایندکس نموده است به کاربر نمایش می دهد. همان گونه که اشاره شد این فرآیند با محاسبات ریاضی بسیار پیشرفته و الگوریتم های تخصصی انجام می گردد و گفته می گردد گوگل از چیزی نزدیک به 200 فاکتور مختلف برای رتبه دهی به سایت ها یاری می گیرد.
نتایج جستجوی ارگانیک به دو دسته اصلی تقسیم می گردد که این دسته ها را با نام های آن پیج (On Page) و آف پیج (Off Page) می شناسیم. منظور از آن پیج درواقع کد و محتوایی است که بوسیله آن صفحه های وب ساخته می شوند و منظور از آف پیچ نیز فاکتور هایی است از در بیرون از محیط وب سایت به ارتقا رتبه آن یاری می نمایند.
از آنجایی که در بیشتر مواقع بهینه سازی آف پیج وب سایت به ساخت لینک های بیرونی مربوط می گردد، در ادامه این مطلب اشاره زیادی به بهینه سازی آف پیج نمی کنیم و تمرکز بیشتری به روش های نو و مهم در بهینه سازی آن پیج صفحه های وب سایت جهت ارتقا رتبه در گوگل خواهیم داشت.
گام های اصلی برای ارتقا رتبه وب سایت
گام اول
از آنجایی که حیات وب سایت شما به معرفی آن به گوگل بستگی دارد، دسترسی راحت گوگل به صفحه های وب سایت شما اهمیت زیادی پیدا میکند. به عبارت دیگر به هر اندازه که دسترسی راحت تری را برای گوگل جهت زیر و رو کردن صفحه های وب سایت خود فراهم کنید، به همان اندازه نیز احتمال افزایش رتبه وب سایت شما بیشتر خواهد شد. خوشبختانه انجام این کار از چیزی که به نظر می رسد ساده تر است و یک فایل سایت مَپ (SiteMap File)، کار شما را راه خواهد انداخت. این فایل به لحاظ فنی با نام سایت مَپ ایکس. ام. ال (sitemap.xml)، شناخته می گردد و تمامی صفحه های وب سایت و بعلاوه زمان آپدیت کردن آن ها را باید به این فایل اضافه کنید.
برای هدایت های بیشتر پیشنهاد می کنیم سری به صفحه وب مستر های گوگل (Webmasters webpage) بزنید. پس از اینکه تمامی این موارد را با دقت کامل انجام دادید باید به موتور های جستجو زمان لازم را بدهید تا پس از پیدا کردن فایل سایت مپ، به قسمت های مختلف وب سایت شما سر بزنند و با لیست کردن این قسمت ها، اطلاعات کافی را برای نمایش محتوای وب سایت شما بدست بیاورند.
گام دوم
حواستان به تنظیماتی که در فایل روبات تی. اکس. تی (robots.txt)، اعمال نموده اید باشد. این فایل جلوی ورود بات های ناشناس و خطرناک را به وب سایت می گیرد و استفاده از آن فایده های زیادی دارد، اما اگر به درستی تنظیم نشده باشد، اجازه ورود بات های مفیدی که موتور های جستجو روانه وب سایت شما نموده را نیز خواهد گرفت و پس از اینکه بات های موتور های جستجو به علت تنظیمات نادرست این فایل در ورود به سایت شما به در بسته خوردند، قادر به شناسایی محتوای وب سایت نخواهند بود و در نتیجه به هر اندازه هم که محتوای خوبی فراوری کنید و وب سایت خود را به لحاظ اصول سئو به روز نگه دارید، باز هم نباید امیدی به کسب رتبه در گوگل داشته باشید.
گام سوم
دقت فرآیند طراحی وب سایت را نباید دست کم گرفت و زمانی که یک وب سایت را توسعه می دهید احتمال ایجاد صفحه های تکراری وجود دارد. از طرف دیگر نرم افزار های مدیریت وب سایت نیز گاهی اوقات صفحه های تکراری ایجاد می نمایند و در صورت ایجاد صفحه های تکراری، بات هایی که موتور جستجوی گوگل به وب سایت شما ارسال نموده است قادر به تشخیص صفحه ای که از آن چندبار فراوری شده نخواهند بود و پیشنهاد می کنیم هر چند وقت یک بار، تمام صفحه های وب سایت را آنالیز نموده و در صورت مشاهده صفحه های تکراری، حتماً این صفحه ها را حذف نمایید.
گام چهارم
در حال حاضر سیستم مدیریت وب سایت وُرد پرس (WordPress) به عنوان یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت وب سایت به شمار میرود و نزدیک به 26 درصد از تمامی وب سایت هایی که در جهان آنلاین هستند با وردپرس فراوری شده اند. از طرف دیگر وردپرس دائم در حال توسعه است و مدیران وب سایت چیزی حدود 41.7 میلیون پست نو در هر روز در وب سایت های وردپرسی خود قرار می دهند و نزدیک به 60.5 میلیون کامنت در هر ماه در وب سایت های وردپرسی ثبت می گردد.
با این حساب احتمال زیادی وجود دارد وب سایتی که از آن استفاده می کنید با وردپرس توسعه داده شده باشد. به این ترتیب پیشنهاد می کنیم اگر وب سایت وردپرسی دارید، حتماً از آن نسخه استاتیک (Statics)، فراوری و ذخیره نمایید. انصافاً باید اعتراف کرد گوگل تعامل خوبی با وب سایت های داینامیک (Dynamic) دارد، اما به قول قدیمی ها کار از محکم کاری عیب نمی نماید و از آنجایی که تهیه نسخه استاتیک از وب سایتی که با وردپرس توسعه داده شده است کار بسیار ساده و راحتی است پیشنهاد میکنیم حرف ما را زمین نیاندازید و حتماً از وب سایت خود نسخه استاتیک تهیه نمایید.
به شما اطمینان خاطر می دهیم اطلاعاتی که در نسخه استاتیک وب سایت وجود دارد یاری زیادی به گوگل برای تشخیص محتوای شما خواهد نمود.
گام پنجم
همان گونه که در ابتدا اشاره کردیم بات های گوگل، صفحه های وب سایت را با آدرس های یو. آر. اِل آن ها پیدا می نمایند و به همین علت نیز توصیه می گردد تا جایی که امکان دارد، آدرس های واضح و مشخصی را برای صفحه های وب سایت انتخاب نمایید. بیشتر سیستم های مدریت محتوا، صفحه هایی که در وب سایت فراوری می گردد را به صورت اتوماتیک نام گذاری می نمایند و به همین علت این صفحه در بیشتر مواقع به جای اینکه نام درست و درمان و قابل درکی داشته باشند، عملاً شماره گذاری شده اند.
به این ترتیب پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از نام های پیش فرض برای آدرس لینک صفحه های وب سایت از نام های واضح و معنی دار یاری بگیرید. برای نمونه به جای آدرس صفحه وب سایتی که با شماره ای مانند ?page=42132 نام گذاری شده است از نامی مانند /products/fridges/dynatech-coolfreezepro/ بهره ببرید. این نام موتور های جستجو را قانع می نماید که با صفحه ای مربوط به محصولات یک شرکت سر و کار دارد و بدون شک چنین روشی در ارتقا رتبه و ب سایت تأثیرگذار خواهد بود.
گام ششم
در بالا و در قسمت بهینه سازی آف پیج برای شما از اهمیت لینک دهی بیرونی گفتیم، اما نباید از لینک دهی داخلی غافل شوید و اطمینان خاطر حاصل نمایید که ساختار منطقی و قابل درکی را برای لینک دهی محتوای داخل وب سایت پیش رو گرفته اید. پیشنهاد می کنیم صفحه هایی که در آن ها محتوای مهمی دارید را به صفحه اصلی وب سایت لینک بدهید. دسته بندی محتوا و لینک دادن گروهی آن ها به یکدیگر باعث می گردد تا سایت شما مسیریابی خوبی داشته باشد و کاربر به راحتی به محتوای مورد نظر دست پیدا کند، در نتیجه موتور های جستجو نیز درک بهتری از لینک دهی محتوای داخل وب سایت پیدا می نمایند و بدون شک رتبه چنین وب سایتی در موتور های جستجو یک سر و گردن بالاتر از وب سایت های رقیب قرار خواهد گرفت.
برای اینکه منظور از شفاف سازی در لینک دهی داخلی را روشن تر بیان کنیم کافی است تا به این مثال توجه کنید: www.mysite.com/ /news /products /category-1 /category-2 /blog /about /contact
گام هفتم
قانون نانوشته ای در بهینه سازی وب سایت وجود دارد که بر اساس آن باید محتوا را به گونه ای بنویسید که نه تنها کاربر بتواند این محتوا را به برترین شکل ممکن مطالعه کند، بلکه این محتوا برای گوگل نیز قابل درک باشد. به عبارت ساده تر محتوای شما باید به مذاق گوگل نیز خوش بیاید تا آن را در رتبه های بالاتر ببرد. به این ترتیب اطمینان خاطر حاصل کنید واژه هایی در وب سایت شما مورد استفاده قرار می گیرند که کاربران همان واژه ها را در گوگل، تایپ و جستجو می نمایند.
با این حساب بهتر است محتوایی که فراوری می کنید برای خواندن روبات ها و کامپیوتر های گوگل نیز آماده شده باشد. از طرف دیگر گوگل تخصص بهتری در رتبه گذاری صفحه های وب سایت هایی دارد که در این صفحه ها شاهد مطالب متنی بیشتری به جای ویدئو و عکس باشیم. به عبارت دیگر می توان گفت روبات های گوگل تنها متن هایی که در صفحه وب سایت نوشته اید را آنالیز می نمایند و در آنالیز مطالبی که در فریم ها (Frames)، ویدئو ها و عکس ها قرار گرفته اند ناتوان هستند.
گام هشتم
مخاطب را هرگز نادیده نگرید و به همان اندازه که در نگارش محتوا برای موتور های جستجو وسواس به خرج می دهید، به همان اندازه نیز نگران مخاطب باشید و محتوای باکیفیت و قابل درکی برای مخاطب فراوری کنید. از آنجایی که در گوگل با کلید واژه ها سر و کار داریم و کاربران نیز وب سایت شما را با کلید واژه ها پیدا می نمایند باید دقیقاً همان کلید واژه هایی را در محتوای خود به کار بگیرید که کاربران آن کلیدواژه ها را در قسمت جستجوی گوگل تایپ مینمایند.
این کلید واژه ها باید در محتوایی که فراوری نموده اید، چندین بار تکرار گردد، اما توجه داشته باشید در استفاده از کلیدواژه زیاده روی نکنید چرا که نتیجه برعکس دارد و گوگل اصلاً از وب سایت هایی که محتوای آن ها کلیدواژ های بی شماری دارد خوشش نمی آید.
گام نهم
پس از اینکه تمامی مواردی که در گام های بالا به آن ها اشاره کردیم را با دقت انجام دادید نوبت آن فرا می رسد تا لینک های خوب و قابل اعتمادی برای افزایش اندازه اعتبار یا به اصطلاح اتوریتی (authority) وب سایت خود آماده کنید. گرفتن لینک از وب سایت هایی که اتوریتی بالایی دارند تأثیر زیادی در رتبه وب سایت دارد و به هر اندازه که انتخاب لینک ها با اتوریتی بالا دقت به خرج بدهید به همان اندازه نیز احتمال افزایش رتبه وب سایت شما وجود دارد.
چه زمانی باید از یک متخصص سئو یاری بگیریم
گام هایی که در بالا برای افزایش رتبه وب سایت به آن ها اشاره کردیم ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما اهمیت زیادی دارد و انجام آن ها نیز ممکن است برای شما سخت باشد. از طرف دیگر حتی اگر دانش خوبی در زمینه کامپیوتر و سئو داشته باشید، باز هم ممکن است به اندازه ای در کار و حرفه ای که به آن مشغول هستید دچار گرفتاری باشید که وقتی برای رسیدگی به سئو و بهینه سازی وب سایت پیدا نگردد. با این حساب پیشنهاد می کنیم اگر به هر علتی نمی توانید دستی به سر شرایط بهینه سازی وب سایت خود بکشید، حتماً از یک کارشناس مختصص یاری بگیرید.
خوشخبتانه این روز ها نه تن ها متخصصین کاربلدی برای افزایش رتبه وب سایت را می توان پیدا کرد، بلکه موسسه های نیز وجود دارند که تخصص آن ها بهینه سازی وب سایت است و برای اینکار می توانید روی آن ها حساب باز کنید. گفتنی است جهانی دیجیتال نیز همچون جهانی معمولی دارای افراد متخصص و انسان های ناوارد است. به همین علت شاهرگ تجارت دیجیتال خود را به دست افرادی که دانش و توانایی آن ها به شما اثبات نشده است نسپارید و سعی کنید سراغ موسسه ها و افرادی بروید که کارنامه پر و پیمانی در زمینه بهینه سازی وب سایت داشته باشند و تا به امروز وب سایت های معتبری را ارتقا رتبه داده اند.
این کارشناسان، طرح توجیهی کاملی را از برنامه هایی که برای بهینه سازی وب سایت وجود دارد با شما در میان خواهند گذاشت و به احتمال زیاد در کنار بهینه سازی وب سایت، سرویس های دیگری مانند بازاریابی ایمیلی و حضور در شبکه ای اجتماعی را نیز به شما پیشنهاد خواهند کرد.
به این نکته نیز اشاره کنیم که شوربختانه در جهانی سئو شاهد کلاه برداری های زیادی نیز هستیم و در کنار سئو رایج و استاندارد که به آن سئو کلاه سفید (White Hat SEO)، گفته میگردد، شاهد کلاه بردارانی هستیم که آن ها را با نام سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)، می شناسیم و چنین افراد نابکاری در ابتدا باغ سبز و سرخ نشان می دهند و مدعی می شوند که در عرض مدت کمی، وب سایت شما را به صدر رتبه های گوگل خواهند رساند.
اما همان گونه که شما بهتر از ما می دانید تجربه نشان داده است که بار کج به منزل نمی رسد و سئو کلاه سیاه هرگز ثباتی ندارد و بهتر است با به کارگرفتن گام هایی که به آن اشاره کردیم، سلانه سلانه مسیر وب سایت خود را به سمت رتبه های بالاتر گوگل ادامه دهید.
در خاتمه باید گفت راه های رسیدن به رتبه های بالای گوگل از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است و اگر شما هم تجربه سودمندی در این زمینه دارید، خواهشمندیم در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از این تجربه های مفید باخبر سازید.
پ
منبع: برترین ها