تأسیسات گردشگری درحال احداث خراسان رضوی ملزم به رعایت استانداردها در زمنیه مناسب سازی برای معلولان

به گزارش یادداشت سریع، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تاسیسات گردشگری درحال احداث ملزم به رعایت استانداردها در زمنیه مناسب سازی هستند و اگر این استانداردها رعایت نشوند، پروانه بهره برداری نیز نمی گیرند.

تأسیسات گردشگری درحال احداث خراسان رضوی ملزم به رعایت استانداردها در زمنیه مناسب سازی برای معلولان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز چهارشنبه 14 آذر در نشست مناسب سازی تاسیسات گردشگری برای معلولان برای معلولان و توان یابان که درهتل مدینه الرضا مشهد برگزار گردید، با بیان این مطلب اضافه نمود: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری توجهی ویژه به معلوان دارد و کوشش می نماید با مناسب سازی تاسیسات گردشگری وظیفه خود را نسبت به این قشر از جامعه انجام دهد.

وی یادآورشد: مناسب سازی محیط شهری از جمله مواردی است که استانداردهای بین الملی نیز دارد و در کشورهای اروپایی بین سال های 1983 تا 1993 را دهه معلولان نامگذاری کردند.

وی با بیان این که هنوز تاسیسات شهری و عمومی کشور ما هنوز شرایط قابل قبولی را ندارد، ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و آئین نامه اجرایی قانون برنامه سوم به صراحت بر مناسب سازی تاکید شده است و دولت و دستگاه ها را ملزم به مناسب سازی نموده است که اگر چه اقداماتی اجرا شده است اما بایسته نیست.

مکرمی فر تاکید نمود: مناسب سازی موضوعی چند بخشی است و همه دستگاه ها و نهاد ها باید با همکاری یکدیگر در این جهت حرکت نمایند و باید خود را به اجرای این قانون متعهد بدانیم.

وی اضافه نمود: در سال 73 نیز ستادی تشکیل شده و همه دستگاه ها موظف به مناسب سازی شده اند تا به نوعی معلولان احساس جدایی از جامعه را نداشته باشند و شرایط محیطی منجر به انزوای آن ها نگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: الزام استاندارد سازی در صدور پروانه بهره برداری مراکز اقامتی وجود دارد و اگراین فرآیند طی نگردد از سوی سازمان موافقت اصولی را دریافت نمی نمایند.

وی توضیح داد: مراکز که ساخته شده اند نیز باید تدابیری اتخاذ نمایند که درصورتی که امکان مناسب سازی آن ها وجود ندارد، امکانات و احتیاجهای معلولان و جانبازاران را در طبقه همکف پیش بینی نمایند.

وی به بعضی شهرهای آلمان اشاره نمود و یادآورشد: بعد از جنگ جهانی دوم در شهرهای آلمان وهم چنین در ژاپن بعد از جنگ با آمریکا، معلولان زیادی داشتند، بنابراین برای مناسب سازی اقدامات موثری را انجام دادند و شهر را به خدمت این افراد آوردند ومعلولان را جزوی از جامعه در نظر دریافتد، درشهر توکیو تمام پیاده روها مناسب سازی است و معلولان بدون احتیاجبه یاری می تواند به راحتی در سطح شهر تردد نمایند.

مکرمی فر با اشاره به بعضی قوانین و مقررات مناسب سازی اظهار کرد: جامعه هدف ما تنها معلولان نیستند بلکه بچه ها، سالمندان، زنان باردار را نیز شامل می گردد.

فرهنگ سازی و مطلع سازی هدف برگزاری نشست

هم چنین در ادامه احمد دیناری معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که برگزاری نشست مناسب سازی تاسیسات گردشگری برای معلولان برای معلولان و توان یابان یکی از مصوباتی که ستادمناسب سازی استان بوده است، گفت: هدف این نشست فرهنگ سازی و مطلع سازی مدیران و مسئولان تاسیسات گردشگری در مورد اهمیت مناسب سازی فضاهای تاسیسات گردشگری در حال ساخت یا در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل در زمان ایجاد تاسیسات گردشگری برای رعایت مناسب سازی ، اظهار کرد: چک لیستی در ستاد مناسب سازی استان مصوب شده که به تاسیسات گردشگری ابلاغ می گردد که در زمان ساخت باید آن استانداردها رعایت گردد.

وی ادامه داد: هم چنین تاسیساتی که از قبل نیز ساخته شدهاند نیزباید مناسب سازی را انجام دهند.

خراسان رضوی رتبه اول مناسب سازی در کشور

حمید حسینی مدیرعامل انجمن شهربدون مانع نیز با قدردانی از حمایت های معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی برای مناسب سازی در استان اظهار کرد: خراسان رضوی درمناسب سازی رتبه اول کشور را دارد که این عزم جدی و همراهی مدیران را نشان می دهد.

وی ر ادامه به گردشگری فراگیر اشاره نمود و گفت: این رویکردی است که شرایط را برای استفاده همه افراد از محیط های توریستی فراهم می نماید و کم توانان و معلولا ن نیز می توانند به تمام امکانات شامل ساختمان ها، فضای شهر و اماکن توریستی دسترسی داشته باشند.

وی اضافه نمود: اگر چه برداشت می گردد که فقط مناسب سازی برای معلولان است اما جانبازان، ناشنوایان، سالمندان، بچه ها، خانم های باردار، مادارن که کالسکه دارند، افرادی که دچار کمر درد یا آرتروز و افرادی که بارهای سنگین حمل می نمایند را شامل می گردد.

حسینی یادآورشد:با توجه به این که معلولان به تنهایی سفر نمی نمایند و معمولا افراد دیگری نیز به همراه آن ها هستند یا با پاراتورهای سفر می نمایند بنابراین مناسب سازی شدن مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری نوعی مشتری مداری بوده و سود و درآمد بیشتری را مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری بدست خواهند آورد.

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هدف ما این است که واحد های مناسب سازی را اعلام کنیم و معلولان در زمان رزرو بدانند چه واحد هایی مناسب سازی شده اند.

وی اضافه نمود: از 5 ماه قبل آنالیز مناسب سازی تاسیسات گردشگری شروع شده و تمام مراکز بازدید شده و نواقص به آن ها اعلام شده است و تا انتها سال جاری 50 درصد تاسیسات گردشگری استان مناسب سازی خواهد شد.

بیدخوری با بیان این که ما در ستاد تعهد کردیم که حدقل 50 درصد هتل های ما این مناسب سازی را انجام دهند، توضیح داد: خوشبختانه در واحد های احداثی پیش بینی های لازم برای مناسب سازی اجرا شده است و برای واحد هایی در حال بهره برداری نیز راهکارهایی ارائه خواهد شد.

وی تاکید نمود: در نقشه هایی که به تائید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می رسد، الزام مناسب سازی در نقشه ها رعایت شده است و شهرداری نیز زمانی که می خواهد انتهاکار را صادر کند، باید این آنالیز ها را انجام دهد تا مجموعه احداث شده مطابق نقشه های اجرا شده باشد.

وی با بیان این که دسترسی ها، راه ها، وسایل حمل و نقل ، مراکز تفریحی و اقامتی همه باید برای پذیرایی از معلولان آماده باشند، اظهار کرد: واحد های در حال بهره برداری باید بعضی حداقل ها را رعایت نمایند، به عنوان مثال ورودی به مجموعه ها احتیاجمند اصلاح است، هم چنین درب ورودی اتاق ها و سرویس های بهداشتی احتیاجمند اصلاح است تا بدون یاری دریافت از دیگران در مراکز اقامتی رفت و آمد نمایند.

وی یادآورشد: واحد هایی که مناسب سازی شده باشند نشان ویژه مناسب سازی را دریافت می نمایند و می توانند از مزایایی مانند استفاده این قشر از آن تاسیسات گردشگری بهره مند شوند.

علی صمدی مشاور جوان فرماندار مشهد و از اعضای جامعه معلولان نیز گفت: داخل حرم مطهر به خوبی مناسب سازی شده است و در حرم ناوگانی برای حمایت از معلولان و افراد دارای معلولیت پیش بینی شده است اما بیرون از حرم مطهر مناسب سازی نشده است.

محمد ایمانی راد مدیرعامل جامعه معلولان استان خراسان رضوی نیز درباره آنالیز وضعیت مناسب سازی در هتل ها و مراکز گردشگری صحبت کرد.

وی اضافه نمود: 15 درصد از افراد جامعه احتیاج به حمایت دارند و باید برای این جمعیت مناسب سازی شده باشد.

ایمانی ادامه داد: بعضی از مراکز اقامتی در فاصله نزدیکی از حرم مطهر قرار دارند اما موانع کوچکی در جهت آن ها قرار گرفته است که نمی توانند به راحتی تردد نمایند.

وی با بیان این مناسب سازی نه تنها الزام قانونی است بلکه موجب افزایش مشتریان نیز می گردد، اظهار کرد: بخشی از مناسبب سازی های هزینه چندانی ندارد بلکه احتیاج به تغییراتی جزئی دارد تا قابلیت و دسترسی معلولان نیز فراهم گردد.

او به بعضی نمونه هایی از مناسب سازی که برای معلولان قابل استفاده نیست را نیز اشاره نمود.

در پاین این نشست بیانیه ای نیز در مورد مناسب سازی تاسیسات گردشگری خراسان رضوی قرائت شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 327

به "تأسیسات گردشگری درحال احداث خراسان رضوی ملزم به رعایت استانداردها در زمنیه مناسب سازی برای معلولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأسیسات گردشگری درحال احداث خراسان رضوی ملزم به رعایت استانداردها در زمنیه مناسب سازی برای معلولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید