بادگیر خانه تاریخی کلانتر سمنان امشب نورافشانی می گردد

به گزارش یادداشت سریع، ناظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در مرمت خانه های تاریخی کلانتر و طاهریان سمنان گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت، بادگیر خانه تاریخی کلانتر سمنان امشب نورپردازی شده و در این محل نورافشانی انجام می گردد.

بادگیر خانه تاریخی کلانتر سمنان امشب نورافشانی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان در تهران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران از سمنان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، امید علی صادقی گفت: ساعت 19 امشب هم زمان با نورپردازی خانه کلانتر، جشن نورافشانی نیز در محل این خانه تاریخی برگزار می گردد.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای مرمت بادگیر این خانه تاریخی گفت: خالی کردن بندها، تعویض آجرهای تخریب شده، شستشوی نمای آجری، بندکشی مجدد، مرمت و بهسازی کاربندی های خارجی، مرمت و بازسازی رخ بام و تعویض نماهای جنوبی پنجره ازجمله فعالیت های مرمتی اجرا شده برای آماده سازی بادگیر خانه کلانتر است.

ناظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در مرمت خانه های تاریخی کلانتر و طاهریان سمنان گفت: تا به امروز بیش از 700 میلیون تومان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی برای مرمت خانه تاریخی کلانتر هزینه شده است.

صادقی تأکید کرد: در صورت پرداخت به موقع تسهیلات بانکی، این خانه تاریخی تا نوروز سال جدید آماده بهره برداری و بازدید می گردد.

وی کاربری جدید این خانه تاریخی را مرکز پذیرایی شامل رستوران، سفره خانه و شربت خانه سنتی عنوان نمود و گفت: این خانه دارای 17 اتاق است.

به گزارش خبرنگاران؛ خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بناشده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است. این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی ازجمله راهرو، اتاق های تابستانی و زمستانی، بادگیر و غیره است. این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصربه فرد درروی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. خانه کلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 726

به "بادگیر خانه تاریخی کلانتر سمنان امشب نورافشانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادگیر خانه تاریخی کلانتر سمنان امشب نورافشانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید