ایده های استفاده از پرده در دکوراسیون داخلی

به گزارش یادداشت سریع، از پرده ها تنها به خاطر ظاهر زیبا و بالابردن کیفیت آراستگی خانه استفاده نمی شود، بلکه به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از ورود نور به داخل خانه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که تصمیم به خرید این المان می گیرید، باید به عواملی مانند میزان نور ورودی و جهت پنجره توجه داشته باشید. اگر می خواهید از ورود نور خورشید به داخل اتاق جلوگیری کنید، پرده های تیره را در طراحی خانه خود به کار ببرید. استفاده از پرده های تیره، به منظور کمک به شما برای داشتن خواب راحت نیم روزی یا جلوگیری از ورود نور چراغ های خیابان به داخل اتاق می باشد. علاوه بر عملکرد این المان در جلوگیری از ورود نور، از آن ها برای آراستن و تکمیل طراحی پنجره ها نیز استفاده می شود. در اینجا به نمایش عکس و بیان ایده هایی در زمینه انتخاب پرده های مختلف، که به جلوگیری از تابش نور خورشید و آراستن پنجره ها به بهترین شکل و مطابق سلیقه شما کمک می کند، می پردازیم. هم چنین در اینجا ایده هایی ناب برای پنجره های بزرگ در آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و بقیه اتاق ها به اشتراک می گذاریم. شما می توانید با اضافه کردن ربان، ستاره دریایی و پروانه های تزئینی برای جمع کردن پرده، شکل زیبایی آن ها ببخشید.

ایده های استفاده از پرده در دکوراسیون داخلی

راه های زیادی برای آویزان کردن پرده ها در جهت ایجاد حالت صاف یا چین دار وجود دارد. برای پنجره آشپزخانه، از نمونه های منگوله دار یا پرده هایی که نصف پنجره را می پوشانند، استفاده می شود. انتخاب مدل پرده مناسب برای آشپزخانه، در زیبایی چشم انداز آن تاثیر بسزایی دارد. بسکمک افراد در زمان طراحی فضای خانه خود، از اجرای ایده های آراستن پنجره ها غافل می شوند. این افراد خرید این المان را به آخرین برنامه خود در دکوراسیون خانه و در صورت باقی ماندن پس انداز موکول می کنند. این افراد نمی دانند انتخاب پرده مناسب برای پنجره ها به اندازه دیگر المان های دکوراسیون مهم هستند. داشتن پنجره مناسب و انتخاب پرده برای آن، فرایندی پیچیده است، زیرا عدم انتخاب درست منجر به ایجاد اختلال در طرح کلی دیزاین اتاق می شود. در مقابل انتخاب نمونه مناسب می تواند نقص های موجود در طراحی داخلی را پوشش دهد.

از کجا شروع کنیم؟

تمام نظرات پیشنهادی را کنار گذاشته و به دنبال گزینه ای که هم زیبایی و هم عملکرد مناسب برای این قسمت از طراحی را در بر داشته باشد، بگردید. بعضی از ایده ها انتخاب شما را محدود می کنند و در این صورت در انتخاب نمونه مناسب برای دکور خانه خود کمتر دچار سردرگمی می شوید. قبل از خرید پرده به این فکر کنید که به چه چیز نیاز دارید. اگر در تصمیم نهایی خود مطمئن نیستید، ترجیحاً از نمونه های حراج خورده استفاده کنید و بعد از نهایی شدن تصمیم مدل های دیگری که مناسب دیزاین اتاق می باشند را خریداری کنید. اگر حریم شخصی برای شما از اهمیت ویژه ای برخورداراست، از پرده های آستردار و سنگین برای پوشش پنجره های خانه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که خرید این پرده ها متحمل هزینه زیادی است، اما به دلیل پوشش مناسب در مقابل نور خورشید و ظاهر لوکس منحصر بفرد، ارزش این هزینه را دارند. اگر خواهان جلوگیری از ورود هرگونه نور به داخل اتاق هستید، از پرده های دولایه استفاده کرده و بین پنجره و پرده یک لایه نازک فلانل قرار دهید. با این حال روش هایی برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد. انجام این کار باید توسط شخص شما انجام شود چرا که برای نصب پرده های دولایه قاب پرده های دوتایی به ندرت در بازار پیدا می شوند.

هر اتاق ویژگی خاص خود را دارد

تا این جا متوجه شدیم، نصب پرده های یکسان برای تمامی اتاق ها کاری آسان و بدون زحمت است. انتخاب نمونه های نفیس و فاخر می تواند در ایجاد درک فضایی باز نیز کمک کننده باشد. مشکل اینجاست که انتخاب پرده برای بسکمک از افراد مسئله پیش پا افتاده ای است و برای محیط های مختلف از یک نوع پرده استفاده می کنند. برای مثال از نمونه های لوکس برای اتاق نشیمن، آشپزخانه و حتی اتاق کودک استفاده می کنند. آیا به گزینه های خلاقانه برای انتخاب پرده مناسب بسته به ویژگی خاص هر فضا فکر کرده اید؟ بدون در نظر دریافت این ویژگی ها هرگونه تلاش برای داشتن طراحی زیبا بی فایده می باشد. ایده های طراحی برای پنجره ها، به اندازه ویژگی های هر اتاق و نوع کاربرد آن می تواند متفاوت باشد.

در ترکیب رنگ ها دقت کنید

این باور که رنگ پرده ها باید با رنگ دیوارها و مبلمان یکسان باشد، باوری غلط است. در انتخاب پرده های اتاق آزادانه عمل کنید و با این کار به پنجره های خود جلوه منحصر بفردی القا نمایید. این روش می تواند انتخاب خوبی برای طراحی پرده های هر پنجره بوده و در هر دو قالب سنتی و مدرن به یک نسبت قابلیت اجرا داشته باشد.

ابعاد اتاق را در نظر بگیرید

شاید تصور شما براین است که در طراحی ایده های پنجره، ابعاد اتاق بر روی رنگ ها تاثیر می گذارند، اما این چنین نیست. در حقیقت، رنگ ها در صنعت دیزاین از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چرا که قابلیت تاثیر گذاری بر محیط را داشته و این امر در طراحی ایده های پرده، به وضوح قابل مشاهده می باشد. همانند مبلمان، انتخاب پرده های تیره برای پنجره ها باعث می شود فضای اتاق کوچک به نظر برسد، در حالی که پرده های روشن به فضای اتاق نور و جریان هوا می بخشند. در واقع، اگر فضای اتاق شما کوچک است انتخاب پرده های روشن تنها انتخاب شما می باشد.

هدف استفاده از نقوش

تصور غلط دیگر در زمینه طراحی، به خصوص طراحی پنجره ها این است که نقوش هیچ تاثیری نداشته و تنها به عنوان نوعی تزئین مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت نقش ها از قدرت زیادی در طراحی داخلی برخوردار هستند و به عنوان شاخص اصلی در هر اتاق شناخته می شوند. به عنوان مثال، در فضاهای رسمی معمولا از پارچه هایی مانند مخمل یا ابریشم، که می توانند به عنوان پرده های تخفیف خورده نیز خریداری شوند استفاده می شود. اگر از لحاظ مالی قدرت خرید مخمل یا ابریشم را ندارید می توانید از پارچه های ساتن یا ریون استفاده کنید. در مقابل، اتاق های معمولی با استفاده از پارچه های کتانی، پنبه ای و تورهای ظریف ظاهر بهتری خواهند داشت. با توجه به هر فصل می توانید انتخاب های بهتری نیز داشته باشید و به جای پارچه های گفته شده، از پرده های الگو دار استفاده کنید. پیدا کردن فروشگاهی که بتوانید مطابق نیاز و با توجه به بودجه مورد نظر پرده مناسبی برای خانه خود پیدا کنید، کار دشواری نیست.

آیا الگو و نقش ها را مورد استفاده قرار دهیم؟

حقیقت این است که هیچ چیز نمی تواند فضای اتاق را به اندازه استفاده از طرح و نقش، سرزنده نشان دهد. پرده های نقش دار در میان ایده های طراحی پرده ها بخصوص در زمانی که می خواهید اتاقی منحصر بفرد و مطابق با استایل شخصی خود داشته باشید، از محبوبیت برخوردار هستند. با این حال انتخاب پرده های طرح دار می تواند نتیجه ای ریسک پذیر به همراه داشته باشد. وقتی از این پرده ها برای اتاق های رنگی که دیوارها، پارچه ها و یا حتی مبلمان طرح دار در آن به کار رفته است استفاده می نمائید، نوعی بی نظمی و آشوب به فضای اتاق القا می کنید. اگر مایل به استفاده از این پرده های نقش دار با هر قیمتی در طراحی خانه خود هستید، الگوهای ساده و منطبق با فضا را انتخاب کنید چرا که در این صورت تسلط کافی برای طراحی ایده های خود خواهید داشت.

بهترین الگوها برای آراستن پنجره ها چه الگوهایی هستند؟ هیچ جواب قاطعی برای این سوال وجود ندارد! این مسئله به سلیقه و ایده ای که شما برای اجرا در سر دارید، بستگی دارد. اتاق های بزرگ و روشن با پرده های مدرن و گل دار، از زیبایی ویژه ای برخوردار هستند. این در حالی است که در طراحی به سبک روستیک می توان از وسایل پر زرق و برق عربی استفاده کرد. پیشنهاد ما برای آن دسته از افرادی که به دنبال ایده های طراحان داخلی هستند، استفاده از پرده های مدرن و پرده هایی با الگوهای واضح، به خصوص اشکال هندسی می باشد.

اهمیت نورپردازی

نور طبیعی و وسایل روشنایی هردو در در زمانی که پرده ای برای پنجره انتخاب می کنید مهم هستند و اهمیت آن در شرایطی که پنجره کوچک باشد دوچندان می شود. برای مثال، پرده های سنگین برای قسمت های خصوصی خانه مخصوصا اتاق خواب که به همراه تورهای ظریف منظره زیبایی از طلوع خورشید را نمایش می دهند، مناسب هستند. در مقابل پارچه های ظریف و هر آنچه که باعث روشنی هرچه بیشتر شود، برای اتاق های شلوغ مناسب می باشند. برآورد مقدار نور ورودی و انتخاب پرده مناسب با توجه به آن، ترفندی است که باید به کار بگیرید. اگر به دنبال فضایی الهام بخش هستید، انتخاب پرده های کرکره ای نیز پیشنهاد قابل تأملی می باشد.

طول پرده

طول پرده باید متناسب با طول قاب پنجره باشد. طول آن باید حداقل 6 اینچ از طول پنجره بیشتر باشد که باعث شود سقف اتاق بلندتر و فضای آن بزرگتر به نظر برسد. این کار یکی از ترفندهای عالی برای بلندتر نشان دادن سقف های کوتاه بوده و یکی از کاربردی ترین ایده های طراحی پرده ها می باشد. از سوی دیگر، پرده های خیلی بلند برای محیط های سنتی مناسب می باشند. برای فضاهای سنتی پرده های پرچین نیز می توانند انتخاب مناسبی باشند. زمانی که طول پرده را اندازه گیری می کنید، آن را از کناره های پارچه کمی اضافه تر در نظر بگیرید، چرا که باعث می شود کل پنجره پوشانده شود. اگر در رابطه با اندازه ها دچار تردید شدید، می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

حساسیت به نور

لحظه ای وقت بگذارید و به جهت پنجره ها فکر کنید. اگر پنجره شما جنوبی است، نیاز به پوشش بیشتری برای جلوگیری از ورود نور به اتاق دارید. در مقابل، اگر پنجره های خانه شما رو به شمال است، باید حداکثر نور جذب اتاق ها شود، بنابراین پرده های تیره برای این پنجره ها مناسب نیستند. پرده های نه چندان تیره و ضخیم برای پنجره هایی که جهت شرقی یا غربی دارند مناسب می باشند، چرا که این اجازه را به شما می دهند که مقدار نور ورودی را با انتخاب رنگ آن ها معین کنید.

نوعی نگاه سرمایه گذاری به پرده ها داشته باشید

مطمئنا پرده ها در معرض تابش نور خورشید و درنتیجه آسیب دیدگی حاصل از آن قرار دارند. در صورتی که به صورت اتفاقی فراموش کنیم پنجره را ببندیم، باد و رطوبت هم می توانند باعث آسیب زدن به پرده شوند. به این خاطر در اجرای ایده های خود باید از پارچه های با دوام مانند پارچه های پنبه ای، پنبه ای گلدار یا پارچه های گل برجسته زربافت استفاده کنید.

پرده ها می توانند بعد از خرید باز هم هزینه بردار باشند

در صورت قرار گیری پرده ها در معرض آلودگی و آسیب دیدگی، به صورت منظم باید آنها را نگهداری کرد و شستشو داد. نظافت و نگهداری به میزان زیادی به بودجه شما بستگی دارد، مخصوصا اگر از پارچه های حساس استفاده شود که در این صورت نیاز به خشک شویی دارند. به همین خاطر بهتر است همیشه راه حل مقرون به صرفه را انتخاب کنید که در طولانی مدت متحمل هزینه های گزاف نشوید.

پنجره هایی با اشکال خاص

در حالی که پنجره های منحنی شکل ظاهری دلپذیر دارند، انتخاب پرده برای آن ها چالش برانگیز است. طراحان همیشه در کشمکش برای یافتن راه حلی مناسب برای انتخاب پرده های مناسب هستند که نه تنها نمای منحنی پنجره ها را از بین نبرد بلکه پوشش مناسبی برای حفظ حریم شخصی نیز باشد. به طور کلی دو راه حل در پیش رو دارید. شما می توانید نمونه های پلیسه دار دست دوز سفارش دهید و یا اینکه پرده هایی ساده و به شکل منظم داشته باشید.

مدرن و شیک باشید

با اینکه هیچ گاه به شما پیشنهاد نمی دهیم عملکرد را فدای ظاهر کنید ولی به شما توصیه می کنیم، پرده ای را انتخاب کنید که در عین حال مناسب و مطابق با مد روز باشد. در انتخاب پرده ای که مطابق با مد روز باشد تنها نوع پارچه و رنگ آن مهم نیست بلکه نحوه آویزان کردن آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال می توانید پرده ای به سبک معاصر که از پارچه های متنوع در آن استفاده شده، انتخاب کنید. در مقابل برای فضاهای سنتی و شیک می توانید سبک ویکتوریایی را از طریق چین دار کردن پرده ها در طراحی خود اجرا کنید. این تصمیم بر مبنای تصور نهایی شما از فضای اتاق یا تاثیری که خواهان پیدایش آن هستید می باشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 600

به "ایده های استفاده از پرده در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های استفاده از پرده در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید