از تغییر قیمت گوشت تا شرایط قیمت خوراکی ها در ماه مبارک رمضان

به گزارش یادداشت سریع، تهران (پانا) - شروع اولین هفته کاری کشور به علت هم زمانی با شروع ماه مبارک رمضان تا حدودی با تغییر قیمت در اقلام اساسی روبرو شد اما در این میان قیمت گوشت تغییرات قیمتی را تجربه کرد و کالاهای پرمصرف در ماه رمضان مانند زولبیا و بامیه با افزایش قیمت روبرو شد.

از تغییر قیمت گوشت تا شرایط قیمت خوراکی ها در ماه مبارک رمضان

در اواخر سال 1400 موضوع واگذاری حذف ارز ترجیحی به دولت از سوی مجلس شورای اسلامی یکی از خبرسازترین موضوعات مالی بود که بعضی از کارشناسان معتقد بودند با آغاز سال 1401 با فرایند افزایش قیمت در اقلام اساسی روبرو خواهیم شد. با آغاز سال 1401 این اتفاق نیافتاد و حتی در مواردی اوج گرانی های بعضی اقلام فرایند کاهشی پیدا کرد. یکی از این اقلام اساسی گوشت قرمز بود.

گوشت دیگر گران نمی گردد

منصور پوریان، رئیس اتحادیه دام سبک در گفت وگو با پانا عنوان نموده بود که اوج گرانی گوشت همین بود که تجربه شد و قیمت گوشت بیش از این گران نمی گردد. وی کاهش تقاضای گوشت را به دوعامل گرانی قبل از آغاز سال و آغاز فصل گرما نسبت داد و اظهار کرد: معمولاً هرچه به سمت فصل گرما می رویم، مصرف گوشت کاهش دارد اما در بخش فراوری، برج اول تا ششم زمان اوج فراوری است. بنابراین ما مسئله ای که داریم این است که اکنون عرضه دام به وفور است اما قیمت های دام در این شرایط بالاست. اگرچه قیمت اکنون زیر 70 هزار تومان هم آمده که برای دامدار ضرر است اما کاهش تقاضا و فراوانی گوشت داخل باعث از بین رفتن گوشت های داخلی شده و باید برای این موضوع تدبیری گردد.

رئیس اتحادیه دام سبک از واردات 10 هزار تنی گوشت و گوشت های داخلی که روی دست دامدار مانده اطلاع داد و عنوان نمود: دولت اکنون 10 هزار تن واردات مجوز برای بازار داخل داده است و وقتی این اندازه واردات وجود دارد دیگر به وسیله فراوری داخل ذخیره سازی انجام نمی گردد پس حجم زیادی از دام داخل در دست دامدار مانده است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید برای این حجم زیاد دام مانده برنامه دقیق و کارشناسی را قبول کند. در بودجه 1401 برای خروج دام عوارض تعریف شده است بنابراین به نظر من ما هیچ کمبودی در آینده نخواهیم داشت و اتفاقاً مازادی خواهیم داشت که فراوریکننده را گرفتار خواهد نمود. بازار تأثیر قیمتی اش ناشی از تورم بازار است که هرلحظه هر قیمتی را بالا می برد و دامدار را دچار تنش می نماید.

افزایش قیمت ها خودسرانه است

وی با اشاره به اینکه مسئله ای برای تأمین گوشت موردنیاز در ماه مبارک رمضان وجود ندارد، گفته بود که در این ماه گوشت به وفور وجود دارد که اتفاقاً فراوری داخل هم است و درباره شرایط قیمت گوشت در شرایط حاضر عنوان نموده بود: وقتی از موضوع گوشت صحبت می گردد معمولاً فقط بحث گوشت گرم و لاشه گوشتی است که در قصابی موجود است درحالی که در کنار آن گوشت منجمد را داریم که به وفور عرضه می گردد. اکنون شرکت پشتیبانی امور دام کشور، گوشت گرم بره را باقیمت 110 هزار تومان به میادین عرضه نموده و لاشه گوسفندی با قیمت 130 هزار تومان ارائه شده است. گوشت منجمد گوسفندی حدود 125 هزار تومان است و گوشت گوساله حدود 100 هزار تومان قیمت گذاری شده است اما در سطوحی از بازار می بینیم خودسرانه قیمت ها افزایش داشته که اصلاً با بازار مصرف ما و عرضه روزانه فراوری گوشت همخوانی ندارد.

زولبیا و بامیه بین 60 تا 70 هزار تومان عرضه شد

یکی دیگر از اقلام مهمی که هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان در سبد مصرفی خانواده ها قرار می گیرد، زولبیا و بامیه است. علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفت وگو با پانا درباره شرایط تغییر قیمت این خوراکی نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به افزایش قیمت 100 درصدی بعضی از مواد اولیه زولبیا و بامیه، قیمت مصوب 60 تا 70 هزار تومان برای زولبیا و بامیه در ایام ماه مبارک رمضان است که این قیمت به نسبت افزایش قیمت مواد اولیه چندان بالا نیست.

یاری دولت برای تأمین شکر موردنیاز زولبیا و بامیه

بهره مند این قیمت مصوب شده را در شرایطی عنوان نمود که دولت برای تأمین زولبیا و بامیه ماه مبارک رمضان اندازهی شکر اختصاص داده است. وی گفت: برای تأمین مواد اولیه دولت محترم اندازهی شکر اختصاص داده که تعاونی اتحادیه در حال توزیع آن است. اندازه این شکر 500 تن است و البته این اندازه نسبت به آنچه مصرف ماهانه واحدهای ما در ماه مبارک رمضان است زیاد نیست. مصرف ماهانه واحدهای قنادی در ماه مبارک رمضان 6 هزار تن است ولی دولت قول داده باز هم یاری هایی داشته باشد. این اندازه 500 تن شکر در حال توزیع است.

در هفته ای که گذشت دولت اعلام نمود که اجرای حذف ترجیحی از اقلام اساسی را به بعد از ماه مبارک رمضان واگذار نموده و همین موجب شد تا تنش قیمتی زیادی در حوزه اقلام اساسی مشاهده نگردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2244

به "از تغییر قیمت گوشت تا شرایط قیمت خوراکی ها در ماه مبارک رمضان" امتیاز دهید

1 کاربر به "از تغییر قیمت گوشت تا شرایط قیمت خوراکی ها در ماه مبارک رمضان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تغییر قیمت گوشت تا شرایط قیمت خوراکی ها در ماه مبارک رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید