کشف بیش از 1000 اثر دوره ایلامی در تپه تیلینه کرمانشاه

به گزارش یادداشت سریع، سرپرست هیئت باستان شناسی در تپه تیلینه کرمانشاه گفت: باستان­شناسان در کاوش­ اضطراری اخیر در این تپه آثار با اهمیتی از شروع دوره ایلامی یافتند و بیش از یکهزار مُهر کشف شده است.

کشف بیش از 1000 اثر دوره ایلامی در تپه تیلینه کرمانشاه

به گزارش خبرنگاران از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی با اعلام این خبر اظهارداشت: با توجه به تخریب های گسترده اجرا شده در این تپه و خاک برداری های اجرا شده طی سالیان طولانی در این مکان و به ویژه اهمیت یافته های سطحی آن برای درک شرایط منطقه در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد، کاوش اضطراری محوطه شروع شده است.

وی اضافه نمود: در این کاوش ها علاوه بر قطعات سفال، تا به امروز شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیای شمارشی و مجموعه بسیار بزرگی از اثر مُهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ شروع ایلامی تعلق دارد که در نوع خود در غرب ایران بی مانند است.

خسروی اعلام کرد: این یافته ها نخستین مواد باستانشناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما درباره شرایط غرب ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد به وجود خواهند آورد.

دانش آموخته دکتری باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستانشناسی دانشگاه رازی، اظهارداشت: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوان های نیز به دست آمد که نشان می دهد تپه تیلینه در دوره شروع ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور مالی و مبادلاتی بوده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی در تپه تیلینه کرمانشاه با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد، اظهار امیدواری کرد: با ادامه کاوش ها، اطلاعات بیشتری درباره ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 مهر 1402 بروزرسانی: 4 مهر 1402 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2471

به "کشف بیش از 1000 اثر دوره ایلامی در تپه تیلینه کرمانشاه" امتیاز دهید

144 کاربر به "کشف بیش از 1000 اثر دوره ایلامی در تپه تیلینه کرمانشاه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بیش از 1000 اثر دوره ایلامی در تپه تیلینه کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید