معرفی باغ ها و کاخ ورسای فرانسه

به گزارش یادداشت سریع، کاخ ورسای (Versailles) از جمله برجسته ترین کاخ های فرانسه به شمار می رود که به همراه باغ های پیرامون خود بسیار تماشایی و خارق العاده به نظر می رسد. این کاخ و باغ ها به وسیله شاه لویی چهاردهم در اواخر قرن هفدهم میلادی ساخته شد و نمونه ای خارق العاده از معماری فرانسوی به شمار می رود.

معرفی باغ ها و کاخ ورسای فرانسه

این کاخ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و محل زندگی آخرین شاه و ملکه فرانسه بوده است. با این حال، کاخ ورسای به عنوان نماد انحطاط سلطنت فرانسه و گذار این کشور از سلطنت گرایی به سمت جمهوری خواهی شناخته می گردد.

کاخ ورسای در فاصله یک ساعته از مرکز شهر پاریس قرار گرفته و سالانه بیش از 6 میلیون بازتماشاماینده را به خود جذب می نماید. این کاخ پس از برج ایفل پربازدیدترین جاذبه گردشگری فرانسه محسوب می گردد. در ماه های گرم سال، باغ های کاخ ورسای سرسبز و تماشایی هستند و فواره های مختلف آن نیز مناظری تماشایی را خلق می نمایند که قدم زدن در آنجا را برای هر فردی دلپذیر می نماید.

تاریخچه کاخ ورسای

کاخ ورسای در ابتدا به عنوان شکارگاهی برای شاه لویی سیزدهم ساخته شده بود. سپس به وسیله لویی چهاردهم ملقب به سون کینگ به این شکوه و جلال رسید. کاخ ورسای مرکز نمادین و واقعی سلطنت لویی شانزدهم بود تا اینکه در اوایل دهه 1790 میلادی انقلاب فرانسه رخ داد و این کاخ به اختیار انقلابیون عایدی.

کاخ ورسای دارای بخش های مختلف و متعددی است که در ادامه به معرفی بخش های برجسته آن می پردازیم. همراه با ما باشید.

تالار آینه

در بازدید از کاخ ورسای حتما باید از تالار آینه (Hall of Mirrors) نیز تماشا کرد که واقعا تماشایی و تحسین برانگیز است. این تالار به گونه ای طراحی شده تا بازتاب نماینده قدرت، شکوه و ظرافت سلطنت فرانسه و توان نظامی قابل توجه آن باشد. این تالار حدود 73 متر طول دارد که در آن، 373 آینه پیرامون 17 طاق قرار گرفته اند. به هنگام ساخت این تالار، آینه ارزش بسیار زیادی داشته و به عنوان کالایی لوکس شناخته می شد و بدین جهت در تزیین تالار از آن استفاده شده است.

در سقف تالار نیز30 نقاشی از موفقیت ها و قدرت نظامی فرانسه دیده می گردد. از تالار آینه برای انجام مراسم ها و رویدادهای رسمی همانند عروسی های سلطنتی استفاده می شد. در اینجا بود که پیمان ورسای امضا شد و جنگ جهانی اول به صورت رسمی در سال 1919 به انتها رسید. علاوه بر بازدید از تالار آینه، حتما از اتاق های مجاور آن همانند اتاق جنگ و اتاق صلح نیز تماشا کنید.

اتاق خواب پادشاه

یکی دیگر از بخش های تماشایی درون دیوارهای کاخ اصلی ورسای، آپارتمان پادشاه (The Kings Apartments) و اتاق خواب های سلطنتی است. درون این آپارتمان می توان نگاهی مختصر به زندگی روزمره شاه لویی چهاردهم داشت. این آپارتمان مستقیما به تالار آینه و بعلاوه آپارتمان ملکه راه دارد.

اتاق خواب پادشاه نیز بخشی از این آپارتمان به شمار می رود که اتاقی بسیار بزرگ است که از سه سمت به تالار آینه راه دارد. شاه لویی چهاردهم در اینجا استراحت می نموده و پس از حکومتی 72 ساله در سال 1715 میلادی نیز در همین اتاق از جهان رفت.

باغ ها، فواره ها و مجسمه ها

پس از بازدید از کاخ اصلی ورسای می توان در فضای بیرونی کاخ و درون باغ های بسیار زیبا و گسترده آن قدم زد. این باغ ها به وسیله لو نوتر (Le Notre) طراحی و کاشته شدند و اوج هماهنگی و تقارن دوران رنسانس را به نمایش می گذارند. در این باغ ها، گل ها و درختان متعدد و مختلفی دیده می شوند و در نقاط مختلفی نیز فواره ها و مجسمه های متعددی به چشم می خورند که فضای سلطنتی این باغ ها را دو چندان نموده اند.

از تالار اصلی و بعلاوه تالار آینه می تواند شاهد باغچه ای بسیار تماشایی و خیره نماینده بود که به نام Water Parterre شناخته می گردد. در اینجا گیاهان و گل ها در کنار استخرها، فواره ها و مجسمه های بزرگ قرار گرفته اند و فضایی تماشایی را خلق نموده اند. در دو بخش شمالی و جنوبی کاخ نیز می توان چنین فضایی را مشاهده کرد. زیباترین بخش باغ های کاخ ورسای نیز Letos Parterre نام دارد. این باغ گسترده و تماشایی در سال 1660 میلادی ساخته شده است.

گراند تریانون و پتیت تریانون

گراند تریانون (Grand Trianon) و پتیت تریانون (Petit Trianon) دو کاخی هستند که به وسیله لویی چهاردهم به عنوان اقامتگاهی جداگانه در محوطه کاخ ورسای ساخته شدند. او با آمدن به این کاخ ها از استرس ها و سیاست های زندگی درباری دوری می نموده است. کاخ های تریانون یکی از مجلل ترین و زیباترین مکان های ورسای به شمار می فرایند.

بسیاری از گردشگرانی که از کاخ ورسای تماشا می نمایند، توجه چندانی به این دو کاخ نمی نمایند و از همین رو، این مکان نسبت به دیگر نقاط کاخ ورسای خلوت تر و آرام تر است. گراند تریانون به سبک کاخ های ایتالیایی ساخته شده و در آن می توان مرمرهای صورتی، طاق نماهای پرآذین و باغ های سرسبز را مشاهده کرد که نسبت به کاخ اصلی ورسای، صمیمانه تر به نظر می رسند. پتیت تریانون نیز برای استراحت ملکه ماری آنتوانت ساخته شده است.

دهکده ملکه

دهکده ملکه (Queens Hamlet) یکی از عجیب ترین بخش های ورسای به شمار می رود. این مکان در کنار پتیت تریانون و برای استراحت ملکه ماری آنتوانت طراحی شده است. ملکه دستور ساخت این مکان را در سال 1777 صادر نموده بود. این دهکده ساده در کنار دریاچه ای مصنوعی ساخته شده تا بازتاب نماینده آرامش زندگی مردم عادی باشد.

بعضی بر این باور هستند که او بدون توجه به زندگی رنج آور مردم عادی، با این کار زندگی آن ها را ساده و آرام جلوه داده است. بعضی دیگر نیز ساخت این دهکده را ناشی از ذات خجالتی و عدم علاقه او نسبت به زندگی درباری می دانند.

منبع: فوت و فن / tripsavvy
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2298

به "معرفی باغ ها و کاخ ورسای فرانسه" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی باغ ها و کاخ ورسای فرانسه" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی باغ ها و کاخ ورسای فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید