ماسک نانویی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد در کره جنوبی ساخته شد

به گزارش یادداشت سریع، در پی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی، این کشور ماسک هایی نانویی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد فراوری کرد.

ماسک نانویی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد در کره جنوبی ساخته شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، تقاضای دنیای برای ماسک ها رو به افزایش است، در حال حاضر ماسک ها یک بار مصرف بوده و امکان شستشو ندارند. ماسک هایی با فیلتر نانو در کره جنوبی ساخته شده که قابلیت شستشو داشته و می توان آن ها را به کررات استفاده کرد. فیلتر این ماسک ها مجهز به نانوالیاف است.

کره جنوبی پیروز به ساخت ماسک فیلتردار با الیاف نانو شده است که قابل شستشو و استفاده مجدد است. با همه گیر شدن ویروس کرونا، تقریبا هر کشوری در دنیا درگیر این بیماری شده و با تقاضای بالای ماسک روبه رو است. از این رو، کمبود ماسک در بسیاری از کشور ها محسوس بوده که این مشکل به سرعت باید برطرف گردد.

ماسک های متداول N 95 به صورت یک بار مصرف استفاده می شوند، اما این ماسک ها قادر به حفظ عملکرد خود برای طولانی مدت نبوده چرا که عملکرد الکترواستاتیک آن ها در صورت روبرو شدن با آب از بین می رود. این موضوع موجب کاهش راندمان فیلتر ماسک شده و استفاده مجدد آن را غیرممکن می سازد.

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی با توسعه نوعی فیلتر نانو با قابلیت شستشو، اقدام به فراوری ماسک هایی نموده که قابل شستشو و استفاده مجدد هستند. این فیلتر ها را می توان در ماسک های جراحی قرار داد. در این فیلتر ها از نانوالیاف با قطر 100 تا 500 نانومتر استفاده شده است.

آنالیز ها نشان می دهد که این فیلتر ها پس از 20 بار شستشو هنوز عملکرد بالایی دارند. این تیم تحقیقاتی به رهبری ایل دوکیم با استفاده از فرآیند الکتروریسندگی بلوک عایق برای فراوری این الیاف استفاده کردند. برخلاف ماسک های یک بار مصرف موجود فاقد الیاف نانو، این ساختار جدید می تواند فشار را به سمت فیلتر هوا به کمینه مقدار ممکن و کارایی را به بیشینه حد برساند.

به گفته سازندگان این ماسک، ماسک فیلترنانو از قاب محکم و کارایی عالی برخوردار است به طوری که پس از 20 بار شستشو و استریل کردن با اتانول به خوبی کار می نماید. نتایج نشان می دهد که این فیلتر نانو حتی پس از شستشوی مکرر هنوز 94 درصد از آلاینده ها و باکتری ها را فیلتر می نماید. همچنین این فیلتر ها پس از خیس شدن در محلول اتانول، ساختار و ترکیب اولیه خود را حفظ می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 940

به "ماسک نانویی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد در کره جنوبی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک نانویی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد در کره جنوبی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید