قله اسپیناس ؛ بلندترین کوه در منطقه آستارا با طبیعتی بکر

به گزارش یادداشت سریع، قله اسپیناس با قامت استوار خود، به عنوان بلندترین کوه در منطقه آستارا شناخته می شود. در بین بسیاری از مسافران، شهرستان آستارا آن طور که باید شناخته شده نیست. شهری مرزی که جاده ای کوهستانی، آن را به اردبیل متصل می کند.

قله اسپیناس ؛ بلندترین کوه در منطقه آستارا با طبیعتی بکر

از سرسبزترین شهرهای شمالی کشورمان که معنای نام آن نیز جذاب است. آستارا در گویش محلی مردمان تالش به معنای آهسته رو است.

مقصدی گردشگری که بیشتر بخاطر بازارهای آن در بین مسافران محبوب شده است. اما از بازارهای شلوغ آن که رد شویم، طبیعتی زیبا در انتظارمان است. همان طور که از نام این شهرستان پیداست، برای گشت وگذار در آن نباید عجله کرد. آهسته و آرام باید در آن گام برداشت. هر نقطه ای از این منطقه دارای جاذبه ای است.

مناطق دیدنی طبیعی و تاریخی آن به قدری زیاد است که نباید آن را به سرعت ترک کرد. آبشار لاتون، لوندویل، گردنه حیران، چشمه های آبگرم و پارک های جنگلی و راستا کوهستانی بهارستان، تنها بخش کوچکی از زیبایی های آستارا را تشکیل داده اند. در غربی ترین بخش استان گیلان و در شرق شهر لوندویل، قله اسپیناس آستارا قد برافراشته است.

قله این کوه از فراز ارتفاعی 2105 متری نظاره گر طبیعت چشم نوازی است. طبیعتی که در آن انواع و اقسام گونه های گیاهی و جانوری در آن زندگی می کنند. در واقع زندگی خود را مدیون چشمه ها و آبشارهای فراوانی اند که اکثریت آنها از دل این کوه جوشیده اند. هم چنین قلعه سنگی اسپینه نیز در بالای یکی از قله ها واقع شده است.

قله اسپیناس در کجاست؟

اگر چرخی در بازار که بزنیم و اماکن تفریحی و تاریخی آن را که ببینیم، وقت طبیعت گردی در آن شروع می شود. ذات اصیل انسان با کوه و جنگل و طبیعت عجین شده است. زندگی شهری یکنواخت ما را از اینها دور نگه می دارد. به آستارا که وارد می شویم، شاید در ابتدا تنها بازارهای آن را ببینیم. بسکمک از ما نیز اگر سفری به گیلان داشته ایم، شاید صرفاً برای خرید به آستارا برویم. اما اگر کمی روحیه طبیعت گردی در ما باقی مانده است، بهتر است در سفرمان از جاهای دیدنی آستارا غافل نشویم. اسپیناس در لغت دارای معانی مختلفی ا ست.

اسپیناس یا اسپینه، واژه ای معادل با اسب است. وقتی صحبت از قله اسپیناس آستارا می شود، منظور کوه اسب است. دلیل این نام گذاری شاید تشابه ای باشد که بین این کوه و پیکره اسب وجود دارد که همواره سر خود را با وقار بالا نگه می دارد. از طرف دیگر اسپیناس به معنای اتراق در منطقه ای ییلاقی نیز است. این قله مرتفع در هفده کیلومتری شهر لوندویل و در شرق آن واقع شده است.

مختصات دقیق تر این محل، روستای کوته کومه است. راستا قله از دیدنی ترین نقاط طبیعی آستارا است. که در پشت تالاب استیل و در محدوده غرب رشته کوه های البرز قرار گرفته است. این محل با پوشش گیاهی سرسبز خود به یکی از مناطق محبوب برای کوهنوردان و طبیعت دوستان بدل شده است. دامنه این قله در فصل بهار با درختان سرسبز پوشیده می شود. راستاِ رسیدن به این قله، تجربه ای فوق العاده برای گردشگران خواهد بود.

راستاهای رسیدن به قله اسپیناس در آستارا

همانطور که گفتیم، این قله در استان گیلان، شهرستان آستارا و در هفده کیلومتری شرق لوندویل واقع شده است. اما برای رسیدن به قله، دو راستا مجزا هست که می توانید بنابه برنامه سفر خود یکی از آنها را انتخاب نمائید.

راستا آستارا به قله اسپیناس: راستا اولی از آستارا می گذرد. ابتدای این سفر از شهر لوندویلِ آستارا شروع می شود. از آنجا با طی کردن مسافتی حدود 10 کیلومتر به سمت جنوب، به روستای کوته کومه خواهید رسید. در روستای کوته کومه، آبگرم و استخر برای استراحت و آبتنی وجود دارد. می توانید در این روستا استراحتی داشته و سپس با طی کردن مسافتی حدود 10 کیلومتر به قله برسید. راستای که از آستارا به اسپیناس می رسد، راستای با شیب نسبتاً کم است که افزایش ارتفاعی حدود 650 متر و بصورت تدریجی خواهد داشت.

نقشه راستا آستارا به قله اسپیناس

راستا اردبیل به قله اسپیناس: راستا دوم که پیاده روی طولانی تری را می طلبد، از طرف اردبیل و روستای سوها خواهد گذشت. این راستا شیب های تندتر و گذرگاه های سخت تری دارد. طول این راستا چیزی حدود 17 کیلومتر است. هرچند طی کردن این راستا نیاز به مهارت و استقامت بالاتری دارد، اما تنوع گیاهی و جانوری آن، صخره های سنگی زیبا و پاکوب هایی که از میان درختان و باغ های فندق عبور می کنند، لذت پیاده روی در آن را چند برابر می کند.

در گزارش صعود به قله اسپیناس گفته میشود راستا رسیدن به این قله بسیار شگفت انگیز است. چرا که در طول راستا با نهرهای کوچک فراوان و باغ های میوه و درختان وحشی روبرو خواهید شد. البته استراحتگاه های بسکمک را نیز در این راستا خواهید یافت همچون هتل های ارزان آستارا. از روستای آسیو شوان که بگذرید، قهوه خانه نورمحمد آماده پذیرایی شماست. همچنین کلبه عمو یدالله در کنار آبشار نیز پذیرایی مفصلی از شما خواهد نمود.

نقشه راستا اردبیل به قله اسپیناس

بهترین فصل برای صعود به قله اسپیناس آستارا

صعود به قله اسپیناس در هر فصلی امکان پذیر خواهد بود. اما بهتر است برای در امان ماندن از گرما و رطوبت زیاد، سفر خود را به اواخر زمستان تا اوایل بهار موکول کنید. در این فصل، علاوه بر اینکه هوا خنک و معتدل است، رطوبت آن نیز در حد اعتدال واقع شده است. چون راستا رسیدن به قله، راستای طولانی با پیاده روی ای نسبتاً سخت است، پیمودن آن در فصل خنک سال تجربه ای فرح بخش تر را برایتان پدید خواهد آورد.پس در فصل پائیز نیز خالی از لطف نیست.

بهترین فصل سفر به قله اسپیناس در فصلی که برگ های درختان به رنگ قرمز و زرد آتشین درآمده اند، چشم تان را از یکنواختی سبز رنگ درختان خسته نخواهد نمود. چشم انداز زیبای آسمان در هارمونی شگفت انگیز خود با کوهستان، جنگل و آبشار، منظره ای را پیش رویتان قرار می دهد که ممکن است میخکوب تان کند.

راستا صعود به قله اسپیناس

زمان لازم جهت طی کردن راستای که به کوه اسپیناس می رسد کاملاً به شما وابسته است. اینکه آیا می خواهید تمام راستا را با پای پیاده طی کنید؟ یا ترجیح می دهید بخش هایی از آن را با ماشین بروید؟ بخش هایی از راستای که از روستای کوته کومه می گذرد قابل طی کردن با وانت یا موتورسیکلت است. اما پیاده روی در این راستا صفای دیگری دارد.

همانطور که در گزارش صعود به قله اسپیناس موجود است، زمان طی شدن راستا از روستای کوته کومه تا قله چیزی حدود هفت یا هشت ساعت است. البته این آمار بستگی به تعداد همراهان و نیز آمادگی جسمی گردشگران نیز دارد. بطور کلی اگر کوهنوردی حرفه ای باشید خواهید توانست راستا را در شش ساعت نیز طی کنید. در حالیکه اگر بچه ها جزئی از همسفرانتان باشند، شاید طی کردن راستا به ده ساعت نیز برسد.

پس از طی کردن بخش عمده ای از راستا، در نزدیکی کوه اسپیناس با راستای هموار و صاف روبرو خواهید شد. چمن زاری سرسبز و عالی که سربالایی های ملایمی دارد. در طول این راستا حتی خواهید توانست گله داران و کلبه های مخروبه را نیز ببینید. رسیدن به بالای قله شما را با منظره ای اعجاب انگیز روبرو خواهد نمود. جنگلی از ابر که صخره ها را پوشانده و گویی جنگل و مراتع را بلعیده است. قطرات ریز باران بر سر و روی تان می بارد. گرمای راستا کمتر شده و خنکی مطبوعی را حس می کنید.

راستاهای دسترسی به قله اسپیناس

شرایط و تجهیزات صعود به قله اسپیناس

اگر از عاشقان طبیعت گردی و گیاهان هستید، راستا پیاده روی قله اسپیناس برای تان شگفتی هایی دارد. آنانی که به قله صعود کرده اند، از تجربیات بی نظیر خود در این باره گفته اند. به هرحال چون راستا قله، راستای آسان نیست، بهتر است از بهمراه بردن بچه ها و سالمندان خودداری کنید. هم چنین حتماً با تجهیزات کامل آماده سفر شوید. داشتن کوله پشتی مناسب و سبک اصلی ترین شرط برای صعود است.

در فصول سرد، حتماً کیسه خواب های از جنس الیاف را با خود همراه داشته باشید. استفاده از کیسه خواب پَر به دلیل رطوبت زیاد هوا مناسب نیست. کفش کوهنوردیِ ترجیحاً ضد آب، در این سفر کمک تان خواهد نمود. بسته به برنامه ای که دارید بهتر است پیش از اقدام به سفر، هتل خود را رزرو کنید تا در انتها بتوانید پس از استراحت کامل به ادامه سفر بپردازید.

برای کسانی که قصد آستارا گردی دارند بهتر است محلی را انتخاب کنند که نزدیک به دیدنی های این شهر باشد. موقعیت و اتاق های هتل اسپیناس در آستارا بسیار عالی است. بسته به برنامه سفرتان اگر قصد اقامت در هتل را ندارید و برنامه ریزی به نحوی نیست که بخواهید شهر را بگردید، می توانید کمپ و اقامت در خانه های روستایی را انتخاب کنید.

در این صورت امکانات صعود به قله اسپیناس را همراه خود داشته باشید. امکانات از این قرارند: آب آشامیدنی، دارو و جعبه کمک های اولیه، وعده های غذایی (یا مواد اولیه جهت پختن غذا)، تجهیزات پخت وپز، چراغ قوه و هدلایت، عصای کوهنوردی، لباس گرم، پانچو یا بارانی، زیرانداز، چادر کوهنوردی و ضد آب، کیسه زباله، پول نقد و تلفن همراه. از آنجایی که راستا پیاده روی با طی کردن عرض رودخانه ها همراه است، شاید بد نباشد یک جفت صندل محکم و مناسب نیز همراهتان باشد. با کامل کردن تجهیزات خود، سفری خاطره انگیزتر به قله خواهید داشت.

در کلام آخر باید گفت که جاذبه های گردشگری آستارا بسیار زیاد هستند. پیاده روی های طولانی در طبیعت قادر است روح تازه ای به انسان ببخشد. چرا که زندگی شهری و ماشینی یکنواخت امروز، مسائل روانی بسکمک در ما پدید می آورد. بد نیست که هر از گاهی به خود استراحتی دهیم. چه بسا که این استراحت همراه با صعود به بلندترین قله آستارا باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1719

به "قله اسپیناس ؛ بلندترین کوه در منطقه آستارا با طبیعتی بکر" امتیاز دهید

1 کاربر به "قله اسپیناس ؛ بلندترین کوه در منطقه آستارا با طبیعتی بکر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله اسپیناس ؛ بلندترین کوه در منطقه آستارا با طبیعتی بکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید