فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده است، مهجوری آثار تجربه گرا

به گزارش یادداشت سریع، محمدرضا کبگانی نویسنده و کارگردان نمایش در وقت مقرر که در قالب دومین رپرتوار عصر تجربه در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می رود درباره این اثر نمایشی به خبرنگاران گفت: دور اول اجراهای این نمایش از 25 مهر تا 4 آبان است و دور دوم اجراها از 5 تا 15 آبان خواهد بود که ساعت اجرای نمایش در دور دوم از ساعت 19 به 17 تغییر می نماید.

فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده است، مهجوری آثار تجربه گرا

وی با گلایه از استقبال نامناسب از نمایش مطرح کرد: استقبال از کار به شدت بد است و این اتفاق در حالی اتفاق افتاده که ما در تماشاخانه شناخته شده ای به صحنه می رویم اما از آنجا که به سنت چند وقت اخیر کارگردان یا بازیگر شناخته شده ای در کار حضور ندارد و یا تهیه نماینده ای که بتواند با ترفندهایی مخاطب را به تئاتر بکشاند در کنارمان نیست، این نمایش و کلا آثار تجربه گرا مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرد. متاسفانه تبلیغ در فضای مجازی هم زیاد کارگشا نیست چون مخاطبان این فضا نیز بیشتر جذب چهره های آشنا می شوند. تماشاگران امروزی با 10 سال قبل فرق دارند چون این روزها آنها بیشتر با توجه به حضور چهره ها دیدن یک نمایش را انتخاب می نمایند و نفس تئاتر و اندیشمند بودن آن برایشان اهمیتی ندارد. فضای این روزهای تئاتر به شدت شبیه به فضای سینما شده است.

کبگانی درباره مضمون نمایش شرح داد: این نمایش درباره اتفاقی است که 15 آوریل 1989 در جریان برگزاری بازی فوتبال لیورپول و ناتینگهام فارست در نیمه نهایی جام حذفی انگلیس در استادیوم هیلزبورو شهر شفیلد ونزدی رخ داد. در جریان این بازی که به دلیل اشتباه پلیس در باز کردن بدون هماهنگی یکی از دروازه های استادیوم اتفاق افتاده بود انبوهی از تماشاگران بدون اینکه بدانند صندلی تماشاگران از قبل پر شده، با هجوم وارد استادیوم شدند که در نهایت باعث له شدن و خفگی طرفداران لیورپول شد و در این حادثه 96 کشته و 766 نفر مجروح شدند. در این میان عکاسی به نام کارل ایونز که قرار بوده از این مسابقه عکاسی کند درگیر این جریان می گردد و قصد دارد عکس هایی را که از این اتفاق فاجعه بار گرفته است منتشر کند.

وی ادامه داد: در این نمایش اتفاقی که در جریان این مسابقه رخ داد به شکلی مستند روایت می گردد اما جریان عکاس زاییده تخیل من به عنوان نویسنده نمایشنامه است. در این اجرا از تکنیک های تئاتر مستند استفاده نموده ام و اطلاعات زیادی به شیوه های مختلف درباره این اتفاق به مخاطبان منتقل می گردد. در نمایش به این مساله نیز پرداخته می گردد که در زمان رخ دادن این اتفاق، در جهان رخدادهای مهمی به وقوع پیوسته بود که باعث کم رنگ شدن این اتفاق شد.

وی در خاتمه صحبت هایش متذکر شد: در این اجرا از دکور استفاده نشده است و از متریال آماده برای آکسسوار بهره بردیم. همچنین در طول اجرا نور سالن و صندلی تماشاگران روشن است؛ اتفاقی که در راستای رویکرد نمایش بوده و البته کمتر در تئاتر شاهدش هستیم. نکته دیگر اینکه مصطفی کوشکی برای برگزاری رپرتوار عصر تجربه زحمت زیادی کشیده است و معتقدم در وضعیتی که امروز تئاتر ایران با آن روبرو است کار بسیار مهمی انجام داده به همین جهت احتیاج به حمایت دارد تا بتواند حمایت از نسل جوان و تجربه گرای تئاتر را ادامه دهد.

نمایش در وقت مقرر اثر برگزیده جشنواره تئاتر تجربه بوده و برنده تندیس نویسندگی و بازیگری دوم زن از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه است.

سارا زینلی، اسماعیل خزائی و رضا عموزاد اجراگران این نمایش هستند و خلیل علیزاده تهیه نمایندگی کار را به عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 82

به "فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده است، مهجوری آثار تجربه گرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده است، مهجوری آثار تجربه گرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید