فارس من ، ماجرای 1500 داوطلب خبرساز کنکور، احترام به ایثارگران و هیات علمی فقط با سهمیه نیست

به گزارش یادداشت سریع، مرد قانونی که تاکید دارد سهمیه های کنکور قانونی و لازم الاجرا است، می گوید: هرکس با نگاه خود موضوع را نقد می نماید اما نمایندگان مردم باید اکثریت را در نظر بگیرند، شایستگی ها را ببینند و حقی را ضایع نکنند البته احترام فقط سهمیه نیست.

فارس من ، ماجرای 1500 داوطلب خبرساز کنکور، احترام به ایثارگران و هیات علمی فقط با سهمیه نیست

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فاطمه سامعی؛ همیشه با اعلام نتایج کنکور در گرمای تابستان، بحث انواع سهمیه ها در این آزمون سرنوشت ساز هم داغ می گردد و گروهی از داوطلبان به تضییع حق خود در این ماراتن علمی گلایه می نمایند.

سال جاری نتایج کنکور ارشد 98 با اعتراض داوطلبان سهمیه آزاد روبه رو شد و این بحث را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت.

گلایه های سال جاری از انواع سهمیه ها در کنکور از سهمیه ایثارگران سال جاری شروع شد و اکنون به امتیاز فرزندان هیات علمی ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی رسیده است.

فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه امتیازاتی دارند، آنها به شرط کسب حدنصاب 90 درصد نمره آخرین فرد قبولی در دانشگاه محل خدمت والدین می توانند به دانشگاه موردنظر انتقالی بگیرند و اگر 92.5 درصد نمره را کسب نمایند مجاز به تغییر رشته هستند، داوطلبان کنکور این شرایط را سهمیه فرزندان هیات علمی در کنکور می خوانند و قانون آن را تسهیلات می نامد

امتیازی که داوطلبان کنکور آن را سهمیه فرزندان هیات علمی در کنکور می دانند اما قانون آن را تسهیلات اعضای هیات علمی می خواند که پس از اعلام نتایج همه قبولی ها و فقط در کنکور سراسری و مقطع کارشناسی ارشد اعمال می گردد و حق داوطلبی را ضایع نمی نماید.

1500 فرزند خبرساز هیات علمی در کنکور سال جاری

بنابر آمار رسمی اعلام شده توسط سازمان سنجش سال جاری حدود 1500 نفر از امتیاز فرزند هیات علمی بودن استفاده نموده اند و در مجموع تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر در کنکور سراسری شرکت نموده بودند که نسبت به فرزندان هیات علمی انتقالی گرفته به کل داوطلبان معادل 75 صدم درصد است.

خبرنگاران فارس با تهیه گفت وگو، خبر و گزارش مطالبه مردم درباره سهمیه ایثارگران را پیگیری نموده اند و اکنون پیگیری درخواست داوطلبان درباره امتیاز فرزندان هیات علمی در دانشگاه ها را در دستور کار دارند.

کاربران فارس با ثبت سوژه های سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در پذیرش تخصص پزشکی و فرزندان هیئت علمی از رشته دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته می دهند، عنوان نموده اند که انواع سهمیه ورود به دانشگاه ها را تضعیف رقابت علمی است و درخواست لغو امتیازهای ناعادلانه فرزندان اساتید دانشگاه را مطرح نموده اند.

این بار خبرنگار با میرحمایت میرزاده عضو و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان گرمی گفت وگو نموده است و آخرین وضعیت آنالیز موضوع سهمیه ها در این کمیسیون و نظرات وی در این باره را جویا شده است.

همه فرآیندهای کنکور سراسری و کارشناسی ارشد سال جاری قانونی بود

مدافعان امتیاز فرزند هیات علمی معتقدند چون این سهمیه از محل ظرفیت مازاد در نظر گرفته می گردد حق کسی را ضایع نمی نماید و موجب آرامش خاطر و افزایش کیفیت خدمت افرادی می گردد که به فرزندان جامعه آموزش می دهند، در عین حال منتقدان معتقدند که این شرایط نابرابری است و می پرسند مگر معلمان و فرهنگیان چنین امکانی را دارند؟

فارس: پس از مطرح شدن اعتراض ها به سهمیه ها در کنکور سال جاری، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شیوه برگزاری کنکور سال جاری و اتفاق های آن را آنالیز کرد. آخرین خبر از آنالیز این موضوع در کمیسیون چیست؟

میر زاده: آنالیز های نماینده های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشان داد که هر چه که روال قانون بوده توسط سازمان سنجش و آموزش کشور صورت گرفته است و این سازمان برخلاف قانون عمل ننموده است.

آقای خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شرحاتی را ارایه کرد و این شرحات نشان داد که این سازمان اقدام جدید و خارج از قانون در کنکور سال جاری انجام نداده است و همه فرآیندهای کنکور سراسری و کارشناسی ارشد قانونی بوده است.

پذیرفته شد که همه فرآیندهای کنکور سراسری و کارشناسی ارشد سال جاری قانونی بوده است اما اگر شاکیانی مدعی انجام اقدام غیرقانونی هستند مدارک مستند خود را به کمیسیون مجلس بفرستند تا آنالیز گردد

پس از این آنالیز اگر هنوز شاکی احتمالی وجود دارد، شاکیان باید مدارکی دال بر اینکه اقدامی خلاف قانون در کنکور صورت گرفته است به کمیسیون مجلس ارسال دهند که نمایندگان کمیسیون بتوانند این موضوع را پیگیری نمایند که تاکنون چنین نشده است.

صفر تا 100 نظام کنکور در کشور و سهمیه ها آنالیز مجدد می گردد

فارس: پس از مطرح شدن اعتراض ها به کنکور سال جاری، قرار شد کلیت موضوع سهمیه ها توسط نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار مورد آنالیز مجدد قرار بگیرد. حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنالیز دوباره موضوع سهمیه های کنکور اطلاع داد. همچنین شنیده شد که در مجلس هم در طرح ساماندهی نظام کنکور در ایران موضوع سهمیه ها آنالیز خواهد شد. چه اقدامی برای این منظور در مجلس در حال اجرا است؟

میرزاده: در طرح کلی ساماندهی نظام کنکور در ایران موضوع سهمیه ها هم آنالیز می گردد. البته باید در نظر داشت که طرح ساماندهی نظام کنکور در کشور برای کل کنکور و شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزشی است و شامل صفر تا 100 فرآیند کنکور در کشور می گردد که موضوع سهمیه ها یکی از همه موضوعاتی است که در آن دیده شده است.

مسائل متعددی که شیوه فعلی برگزاری کنکور در کشور ایجاد نموده است، مسائلی از جمله ایجاد استرس و بروز نگرانی های روحی برای خانواده ها و دانش آموزان ضرورت آنالیز جامع این موضوع در کشور را تشدید کرد که در نتیجه از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواسته شد تا در این باره طرحی را آماده کند و به مجلس ارائه دهد.

طرح ساماندهی نظام ساماندهی کنکور ایران شامل صفر تا 100 فرآیند پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزشی است و موضوع سهمیه ها یکی از موضوعات متعددی است که در این طرح دیده خواهد شد

وقتی این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شد آن را آنالیز خواهیم کرد.

احترام به ایثارگران و هیأت علمی ها صرفا به معنی سهمیه نیست

فارس: درباره همه انواع سهمیه ها نظرات موافق و مخالف متعددی وجود دارد و هر یک از طرفین استدلال هایی در رد یا تایید آن مطرح می نمایند. درباره امتیاز فرزندان اعضای هیات علمی ها در دانشگاه ها هم نظرات متناقض شنیده می گردد. نظر شما در این باره چیست؟

میرزاده: معتقدم که این موضوع باید شفاف گردد؛ نظر شخصی ام این است که اگر کاری که در چارچوب قوانین و مقررات فعلی انجام می گردد همه باید تابع قانون باشیم و اگر خلاف قانون است باید برخورد گردد. بنابر این اگر مدارکی را در اختیار داشته باشیم که خلاف قانون عمل شده آنالیز می کنیم که تا کنون مدرکی دال بر وقوع عمل خلاف به دست مان نرسیده است. اگر اخبار و صحبت هایی که بیان می گردد نشان دهد که واقعا کار شفاف صورت نگرفته است باید فکر دیگری برای آن کرد.

طبیعی است که هر کس از نگاه خود به موضوع نگاه و آن را نقد می نماید و این حق را هم دارد.

ما هم در مجلس به عنوان نماینده مردم باید اکثریت نظر ملت و وضعیت اکثریت داوطلبان را در نظر بگیریم و به نفع اکثریت تصمیم گیری کنیم تا حقی ضایع نگردد؛ از این بابت است که احساس می کنم بهتر است گذشته را نشکافیم که مسئله ای را حل نمی نماید.

اگر اقدامی در چارچوب قوانین انجام می گردد همه باید تابع قانون باشیم. هرکس با نگاه خود، موضوع را نقد می نماید و نماینده های مردم باید در عین حال که وضع اکثر داوطلبان را در نظر می گیرند شایستگی ها را هم لحاظ نمایند و حقی را ضایع ننمایند؛ اما احترام قائل شدن به صندلی ایثارگران و اعضای هیأت علمی صرفا به معنای سهمیه دادن نیست

قطعا حق و حقوق ایثارگران و اعضای هیأت علمی هم رعایت می گردد اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که احترام قائل شدن به صندلی ایثارگران و اعضای هیأت علمی صرفا به معنای سهمیه دادن نیست.

بحث سهمیه ها هم یکی از عوامل نگرانی ها و فشارهای روانی داوطلبان کنکور است و تنها مورد نگرانی فقط سهمیه ها نیست.

اجازه دهیم مرکز پژوهش ها پیشنهاد ساماندهی نظام کنکور را ارایه کند

فارس: اگرچه قطعا طرح جامع ساماندهی نظام کنکور براساس نیازهای ضروری کشور در دستور کار قرار گرفته است، اما مسئله مهم برای مخاطبان و اولویت مورد نظر آنان که امروز منجر به پیگیری این طرح شده، موضوع سهمیه ها در کنکور است، درباره بحث بازنگری سهمیه ها چه پیشنهادهایی وجود دارد؟

میرزاده: در حال حاضر منتظر هستیم که مرکز پژوهش های مجلس طرح جامعی را به مجلس ارایه کند که از صفر تا صد فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه از آزمون تا پذیرش و سهمیه ها در آن دیده شده است. معتقدم در حال حاضر بهترین کار این است که اجازه دهیم مرکز پژوهش های مجلس کار خود را انجام دهد؛ گذشته هر چه که بوده گذشته است و از این پس باید برای آینده فکر کنیم.

با توجه به اینکه درباره آنچه که در گذشته صورت گرفته مدرکی به دست مان نرسیده است که لازم به پیگیری باشد و بخواهیم نقش نظارتی خود در مجلس را ایفا کنیم و با برخورد با تخلف، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنیم، بهتر است برای آینده برنامه ریزی کنیم. بهتر است برای کاهش فشارهای روحی و روانی خانواده ها و دانش آموزان در کنکور چاره اندایشی کنیم و برای این کار هم باید منتظر طرح جامع مطالعاتی مرکز پژوهش های مجلس درباره ساماندهی نظام کنکور در ایران باشیم.

فضای کلی کنکور فعلی فضای علمی و آکادمیکی که جوان با عشق درس بخواند و به دنبال افزایش دانش و بار علمی برود نیست؛ در فضای فعلی کنکور، آنچه که جوان باید در زندگی یاد بگیرد تا او را به زندگی امیدوار کند دیده نمی گردد؛ اکنون به جای ایجاد امید، فضای نشاط آور و مفید برای آینده شرایط به گونه ای رقم خورده که کسی که در کنکور رد گردد انگار از کل زندگی رد شده است؛ در حالی که در هیچ کجای جهان فضای کنکوری که امروز در ایران وجود دارد، دیده نمی گردد؛ در هیچ جا این طور نیست که دانش آموز چند سال شب و روز برای کنکور درس بخواند، کلاس فوق برنامه شرکت کند و همه فکرش رفتن به دانشگاه باشد.

جوان باید به موضوعی علاقه مند باشد و آن را از مدرسه تا دانشگاه پیگیری کند؛ قرار نیست همه مردم ایران به دانشگاه بروند.کجای جهان همه باید لیسانس و فوق لیسانس داشته باشند؟ آنچه که جوان باید در زندگی یاد بگیرد تا به زندگی امیدوار گردد در کنکور دیده نمی گردد؛ چه با سهمیه و چه بدون سهمیه، اگر جوانان بعد از کنکور ناامید شوند یا به مسئولان کشور بدبین باشند پسندیده نیست. از کار مرکز پژوهش های مجلس باید نتیجه ای در شأن این ملت ارایه گردد

جوان باید به رشته ای علاقه مند باشد و علایق خود را در دوره های دبستان، هدایت و دبیرستان پیگیری کند و در نهایت هم همان علاقه مندی را در دانشگاه ادامه دهد؛ حتی قرار نیست همه مردم ایران به دانشگاه بروند. کجای جهان همه ملت باید به دانشگاه بروند؟ کجای جهان همه ملت باید مدرک لیسانس و فوق لیسانس داشته باشند؟ به دلیل این مسائل است که مرکز پژوهش های مجلس طرح ساماندهی نظام کنکور و پذیرش را در کشور پیگیری می نماید.

باید چنین فضایی را برای فرزندان کشور متصور شویم و ایجاد کنیم؛ این شرایط که چه با سهمیه و چه بدون سهمیه، جوانان بعد از کنکور ناامید شوند یا به مسئولان کشور بدبین باشند، پسندیده نیست.

از این رو به دنبال این هستیم که مرکز پژوهش های مجلس کار خود را انجام دهد و نتیجه ای ارایه گردد که در شأن این ملت باشد و همه مسائل در آن دیده گردد. از سوی دیگر شایسته ها هم باید بتوانند در صندلیی که باید قرار بگیرند.

شتابزدگی رسانه ای فرصت کار کارشناسی را از متخصصان می گیرد

فارس: پیش بینی می کنید طرح جامع مجلس پژوهش های مجلس شامل بازبینی صفر تا 100 کنکور چه زمانی آماده گردد؟

میرزاده: در جهت پیش رو رسانه ها هم باید برای ایجاد فضای صحیح یاری نمایند؛ رسانه ها نباید عجله نمایند که یک تیتر خبری بزنند و اجازه دهند که کار کارشناسی با طی مراحل عادی انجام گردد. خبرنگاران و رسانه ها باید مصالح ملی و عمومی را در نظر بگیرند. اگرچه معمولا آنان علاقه مند هستند که تیتر خبری بزنند اما این کار فرصت کار کارشناسی را از کارشناسان و متخصصان می گیرد و فضا به سمتی برده می گردد که کارشناسان نمی توانند کار کارشناسی انجام دهند و تصمیم بگیرند.

از این رو از همه دوستان تقاضا دارم که برای رسانه ای کردن این موضوعات به شکل خبری عجله ننمایند و اجازه دهند مرکز پژوهش های مجلس کار خود را انجام دهد و ما هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرح را آنالیز کنیم و در نهایت آنچه که مصالح عمومی در آن دیده شده، تصویب گردد.

بحث اعتراض ها به کنکور دیگر در دستور کار مجلس نیست

فارس: با این شرح ها پرونده اعتراض ها به کنکور سال جاری در مجلس بسته شده است و آنالیز این موضوع دیگر در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیست؟

میرزاده: در حال حاضر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحثی درباره اعتراض های کنکور سال جاری وجود ندارد.

آخرین بحث همان بود که در حضور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گزارش روند برگزاری کنکور ارائه شد و نتیجه گرفته شد که کار قانونی صورت گرفته است. پس از آن هم مدارکی به دست ما نرسیده است و بحث اعتراض ها در دستور کار نیست.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 449

به "فارس من ، ماجرای 1500 داوطلب خبرساز کنکور، احترام به ایثارگران و هیات علمی فقط با سهمیه نیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "فارس من ، ماجرای 1500 داوطلب خبرساز کنکور، احترام به ایثارگران و هیات علمی فقط با سهمیه نیست" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من ، ماجرای 1500 داوطلب خبرساز کنکور، احترام به ایثارگران و هیات علمی فقط با سهمیه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید