شرکت شهرک های صنعتی برای رفع معضل دلالی زمین وارد عمل شود

به گزارش یادداشت سریع، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با اشاره ایجاد ستاد تسهیل تولید برای فراهم کردن بستر مناسب برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، گفت: در کنار فعالیت های این ستاد، جلسات شورای گفت وگوی استان قم نیز به صورت منظم و ماهیانه برگزار می شود و به بررسی موضوعات مهم می پردازد.

شرکت شهرک های صنعتی برای رفع معضل دلالی زمین وارد عمل شود

ابوالفضل خاکی، با اشاره به خسارت هایی که در دوره کرونا به اقتصاد استان قم به خصوص حوزه گردشگری استان تحمیل شد، اضافه کرد: فعالان این حوزه به خصوص جامعه هتلداران و رستوران داران بیشترین ضرر و خسارت را متحمل شده اند که به همین دلیل در جلسات شورای گفت وگو تسهیلات ویژه ای برای این رسته در نظر گرفته شد تا بتوانند همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

خاکی ادامه داد: استان قم دارای بیش از 2500 واحد تولیدی است که متأسفانه برخی از آنها به دلایل مختلف ازجمله شرایط بازار به تعطیل کشانده شده است. حدود 20 درصد از این واحدها داری مسائل جدی هستند و 30 درصد توانستند با تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده به فعالیت ادامه دهند.

قم قطب صادرات محور محصولات تولیدی

رئیس اتاق قم اظهار کرد: این استان قطب صادرات در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسکمک از کارخانه ها در حال حاضر است که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و افغانستان و آسیای میانه و کشورهای اروپایی و عربی را فراهم آورده است؛ اما متأسفانه شرایط سخت پیش رو برای تولیدکنندگان وجود دارد و اغلب آنها در تأمین مواد اولیه و ورود ماشین آلات و تجهیزات با مسائل عدیده ای ازجمله تهیه ارز مورد روبرو هستند.

خاکی اضافه کرد: محدودیت های بسیار زیادی برای صادرکنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادرکننده قادر به ورود ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.

افزایش اشتغال زایی با کمک دولت به طرح های توسعه ای بخش خصوصی

او تنها راه برون رفت از این شرایط نابسامان را کمک دولت به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: دولت باید برای طرح های توسعه ای به خصوص اشتغال زایی تسهیلات ویژه ای برای فعالان این عرصه در نظر بگیرد تا اقتصاد کشور جانی تازه بگیرد.

خاکی با اشاره 80 طرح مالی در حال اجرا در استان قم اظهار کرد: این طرح ها با توجه به شرایط کرونایی به مرحله اجرایی نرسید اما تلاش برای جذب سرمایه گذار به خصوص سرمایه گذاران خارجی ادامه داد؛ البته باید به این نکته توجه داشت که باید زیرساخت های لازم برای این سرمایه گذاری ها نیز وجود داشته باشد و در این جهت از دولت و مسئولین استانی می خواهیم تا اقدامات لازم در این راستا را عملیاتی کنند.

رئیس اتاق قم نیاز کارخانه ها به زمین، آب، برق و... را جهت استقرار الزامی دانست و گفت: در حال حاضر شعار در زمینه جذب سرمایه گذار مؤثر واقع نمی شود و یقیناً سرمایه گذار با مشاهده کمبود امکانات اولیه از سرمایه گذاری منصرف خواهد شد همچنین در سال های گذشته شاهد این اتفاق نیز بوده ایم و امکان جذب صحیح و تأثیرگذار برای سرمایه گذاران خارجی نداشته ایم.

خاکی با اشاره به سرمایه گداری هم وطنان در کشورهای همسایه اظهار کرد: کشورهای دیگر امکانات مطلوبی همچون پایین ترین نرخ زمین و برق و... را در اختیار سرمایه گذار قرار داده اند و در مرحله آخر تسهیلات ویژه بانک ها مشوق سرمایه گذاری محسوب می شود به همین دلیل در دنیا، بانک ها اولین پشتوانه سرمایه گذاران هستند که 80 درصد بانک ها و 20 درصد سرمایه گذار، هزینه پرداخت می کند و با آرامش خاطر از دانش و ذهنیت خلاق خود برای ایجاد یک مجموعه قدرتمند و بزرگ استفاده می کنند؛ اما متأسفانه در ایران و استان قم حتی امکانات اولیه مناسب فراهم نیست و با شرایط فعلی به راحتی قادر به جذب سرمایه گذار خارجی نخواهیم بود البته قابل ذکر است این شرایط حتی برای سرمایه گذار داخلی قم نیز فراهم نیست و برای زمین و برق و... با مسائل زیادی روبرو هستیم.

دلالی زمین در شرکت شهرک ها معضل جدید در استان قم

رئیس اتاق قم گفت: متأسفانه با دلالی زمین در شهرک ها روبرو هستیم که این مسئله باعث شده زمین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد که دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می رسانند. این امر در ماه های اخیر شدت پیدا کرده است و حتی مسئولان امر، قادر به جلوگیری از این سودجوی نیستند که بزرگ ترین مانع برای صنعتگر به شمار می آید همچنین در تأمین برق با مسائل جدی روبه رو هستیم که در بسکمک از شهرک ها حتی تأمین برق موردنیاز صورت نمی گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده های مسئولین به دوراز شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

او اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسکمک شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم. هرچند به دلیل کمبود امکانات و وجود مسائلی چون زمین که شرکت شهرک های صنعتی در اختیار فعالان مالی برای سرمایه گذاری قرار نمی دهد و عدم تأمین برق واحدهای تولیدی تازه تأسیس برخورد کرده ایم اما خوشبختانه در حوزه آب و گاز هنوز گذارشی اعلام نشده و در صورت همراهی و همکاری لازم و به موقع مسئولان ذی ربط شرایط برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار مطلوب است.

خاکی در ادامه اظهار کرد: در ایران برای پروژه 100 میلیارد تومانی حداقل به 80 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود معقول نیاز است تا بتوان برای 500 نفر اشتغال زایی به صورت مستقیم ایجاد کرد و حداقل 2000 نفر دیگر به طور غیرمستقیم درآمد از این پروژه داشته باشند.

به گفته او، وجود چنین شرایطی نیاز به نگاه ویژه به صنعتگران و همراهی دولت و دولتمردان دارد.

رئیس اتاق قم، سرمایه گذاری های اجرا شده را کافی ندانست و عنوان کرد: در شرایط فعلی که کشور در شرایط تحریم نفت به سر می برد، می توان مواد اولیه پتروشیمی را به محصولی با ارزش اضافه کرده بالا تبدیل کرد که با صادرات آن سود بالایی نصیب تولیدکننده می شود.

خاکی به محدودیت های مالی دولت اشاره داشت و اضافه کرد: یکی از مسائل بانک مرکزی عدم امکانات جهت تأمین ارز است همچنین عدم تسهیلات بلندمدت بانک ها از دیگر مسائل عدیده ای است که در همه دنیا وجود دارد که با توجه به تحریم ها قادر به دریافت تسهیلات از خارجی ها نیستیم این در حالی است که در گذشته برای خرید ماشین آلات به صورت فاینانس از کشورهای خارجی در قالب چندساله امتیاز می گرفتیم.

او اظهار کرد: صنایع بالادستی ما به جز شرکت های فولادی و پتروشیمی که به صورت قابل قبولی در حال ارائه خدمات و صادرات محصولات می باشند و نیاز داخل را به نحو احسن برطرف می کنند و برای صنایع پایین دستی نیز خریدها در شرایطی عادی واقع شده است که با حضور در بورس قادر به خریدوفروش محصولات هستند اما مشکل اساسی عدم وجود تجهیزات و ماشین آلات در داخل کشور است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1100

به "شرکت شهرک های صنعتی برای رفع معضل دلالی زمین وارد عمل شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت شهرک های صنعتی برای رفع معضل دلالی زمین وارد عمل شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید