درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه

به گزارش یادداشت سریع، ایسنا/ این خبر پیرامون درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه

بهترین تجربه سفر را با هزینه های سفر به ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

در ایران 14 هزار راهنمای دنیاگردی با همه گیری ویروس کرونا بیکار شده اند و تنها حمایت از آنها تخصیص 20 میلیون وام با بهره 12 درصد بوده است. اکنون که سر رسید بازپرداخت این تسهیلات فرا رسیده، بسیاری از آنها با چالش روبرو شده اند. بعضی از راهنمایان دنیاگردی معتقدند این وام بیشتر از آنکه جنبه حمایتی داشته باشد، بدهکار نموده، درحالیکه بیکاری آنها ادامه دارد.

مهدی عباسی، کارشناس دنیاگردی با اشاره به شرایط مشابه راهنمایان دنیاگردی در ترکیه به اظهارات اخیر سوات تورال، رئیس انجمن راهنمایان دنیاگردی ترکیه (TUREB) پرداخت. او گفت: راهنمایان دنیاگردی ترکیه به دلیل کاهش دنیاگرد، یکی از بخش هایی است که تحت تأثیر اپیدمی کرونا، 19 ماه با بیکاری دست وپنجه نرم نموده اند.

تورال با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، اگرچه دنیا را تحت تأثیر قرار داد، ولی بیشترین ضربه را به دنیاگردی وارد کرد، بطوریکه تنها افرادی برای طولانی مدت بیکار ماندن، راهنمایان دنیاگردی بودند.

وی افرود: با توجه به اینکه در پنج ماه آخر سال 2019 فصل دنیاگردی به خاتمه رسیده بود، در حقیقت فرایند بیکاری راهنمایان دنیاگردی پنج ماه قبل از همه گیری کرونا آغاز شده بود. با این تفاسیر فعالان دنیاگردی ما تقریباً 19 ماه است که با بیکاری دست وپنجه نرم می نمایند.

تورال اظهار کرد: با کوشش های انجمن راهنمایان دنیاگردی ترکیه و حمایت محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و دنیاگردی ترکیه مقرر شده بود تمامی راهنمایان از یاری اقتصادی مربوط به راهنمایان دنیاگردی بهره مند شوند، ولی تداوم کاهش دنیاگرد باعث شده است که یک سوم از کسانی که متقاضی دریافت وام پشتیبانی برای راهنمایان دنیاگردی در آوریل 2020 بودند، با تداوم هفت ماه بیکاری نتوانند اقساط این وام را به دولت برگردانند.

وی ادامه داد: انجمن راهنمایان دنیاگردی ترکیه در این دوران دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان دنیاگردی را معلق کرد. آنها سعی دارند به هر نحوی از همکاران خود پشتیبانی نمایند و با کمترین هزینه آنها را از حرفه اصلی منحرف ننمایند.

رئیس انجمن راهنمایان دنیاگردی ترکیه تأکید کرد: بیشتر راهنمایان دنیاگردی حرفه خود را به عنوان خوداشتغالی انجام می دهند و در تعریف اصناف قرار نمی گیرند و بیشتر آنها نیز در چتر تأمین اجتماعی قرار ندارند. بنابراین امکان استفاده این قشر از یاری هزینه اعلام شده برای اصناف میسر نیست.

وی اضافه کرد: راهنمایان دنیاگردی ترکیه که از مهمترین قدرت های نرم این کشور هستند و یکی از ارکان اساسی صنعت دنیاگردی بشمار می آیند و به تعویق پرداخت وام و دریافت یاری هزینه احتیاج دارند. ما می بینیم که کشور ما حمایت هایی را اعلام و برنامه ریزی هم نموده است.

تورال گفت: تعداد راهنمایان ترکیه به 9 هزار نفر می رسد، امیدواریم رئیس جمهور ترکیه دستورالعمل هایی را به عنوان یاری هزینه هایی به راهنمایان تخصیص دهد و بازپرداخت وام آنها به تعویق افتد. یاری هزینه ای که در این دوره اعطا خواهد شد، هم روحیه همکاران را افزایش می دهد و هم امیدها را زنده نگه می دارد و به همکاران ما اجازه می دهد در این بخش بمانند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1878

به "درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید