تکنولوژی دستیار راننده اتوماتیک به اندازه ای که تصور می گردد قابل اعتماد نیست

به گزارش یادداشت سریع، رشد سریع فناوری در طی دو دهه گذشته موجب شده تا امروزه شاهد نصب سیستم های کنترلی و یاریی بسیاری روی خودروها باشیم که از جمله آن ها می توان به سیستم دستیار راننده یا فناوری یاری به رانندگان اشاره نمود.

تکنولوژی دستیار راننده اتوماتیک به اندازه ای که تصور می گردد قابل اعتماد نیست

حال انجمن اتومبیل آمریکا یا AAA، با انجام یک آنالیز بر روی سیستم دستیار راننده ثابت نموده که این تکنولوژی به آن اندازه ای که مشتریان انتظار دارند، قابل اعتماد نیست.

در این مطالعه سیستم های یاریی راننده از محصولات چند خودروساز شامل سوبارو، بی ام و، کادیلاک، فورد و کیا مورد آنالیز قرار گرفتند و تایید شد حتی با وجود فعال بودن این سیستم، راننده باید هر 12 کیلومتر یکبار به راستا روبرو توجه کامل داشته باشد.

وسایل نقلیه مورد آزمون توسط انجمن اتومبیل آمریکا، ساخت سال های 2019 و 2020 بودند. از هرکدام از مارک های یاد شده نیز یک دستگاه خودرو در این آزمایش شرکت داشته است.

مطالعه انجمن اتومبیل آمریکا نشان داد رانندگان هنگام استفاده از سیستم های دستیار راننده باید مراقب باشند، چرا که اگر تجربه ناموفقی در استفاده از این سیستم ها بروز پیدا کند، در آینده کمتر مایل به استفاده از دستیارهای هوشمند خواهند بود.

افزایش کمیت و ثبات دقت به یاری تکنولوژی دستیار راننده

امروزه استفاده از سیستم های مختلف دستیار راننده همچون نگهدارنده بین خطوط همه گیر شده است و تقریبا تمامی خودروهای روز به این سیستم مجهز هستند. با این حال دقت این سیستم ها به اندازه لازم افزایش نیافته است.

مطابق تحقیق صورت گرفته از سوی انجمن اتومبیل آمریکا، در مورد سیستم نگهدارنده بین خطوط ضروری است تا راننده هر هشت مایل یکبار در عملکرد این سیستم دخالت نموده و راستا حرکت خودرو را اصلاح کند.

این کار در مورد هر پنج خودرو از پنج برند مختلف لازم بوده است و به طور متوسط هنگام رانندگی در جاده، 73 درصد احتمال بروز خطا در سیستم نگهدارنده بین خطوط وجود دارد.

بنابر نتایج این مطالعه، همچنان سیستم های ایمنی یاریی خودرو به طور کامل قابل اطمینان نیستند. این مساله یک مشکل خطرآفرین است چرا که رانندگان ممکن است بیش از حد به این سیستم ها اعتماد نموده و خود را درگیر حادثه نمایند.

گرگ برانون ، مدیر بخش روابط با حوزه خودرو و شرکت های وابسته در انجمن اتومبیل آمریکا در این مورد گفت:

تولیدنمایندگان خودرو باید به سمت استفاده از فناوری های قابل اعتمادتر متمایل شوند، به خصوص باید بر بهبود سیستم نگهدارنده بین خطوط و ارائه هشدارهای مناسب در زمان لازم به رانندگان تمرکز داشته باشند.

وی اضافه نمود: سیستم های مختلف دستیار راننده برای یاری به بهبود رانندگی و افزایش ایمنی جاده ها طراحی شده اند اما این فناوری ها همچنان در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و عملکرد بی نقصی ارائه نمی دهند.

حتی خودروهای لوکس هم دچار اشتباه می شوند!

نکته جالب در مورد این تحقیق، حضور خودروهای لوکس با پیشرفته ترین امکانات ایمنی بوده است. از جمله خودروهای مورد آزمایش در این مطالعه، می توان به بی ام و X7 مدل 2019 اشاره نمود که پکیج دستیار رانندگی فعال یا Active Driving Assistant را در خود جای داده است.

کادیلاک CT6 مدل 2019 دیگر خودرو حاضر در این آزمایش بود که با بسته ایمنی سوپرکروز به دست مشتری می رسد. دیگر شرکت نماینده این آزمایش یعنی فورد Edge مدل 2019 با دستیار رانندگی 360 درجه فورد به آزمون آمده بود.

دو خودرو دیگر، کیا تلوراید 2020 با دستیار رانندگی در اتوبان و سوبارو اوت بک 2020 مجهز به سیستم EyeSight بودند.

ناتوانی سیستم های هوشمند در اجرای رانندگی اتوماتیک

تمامی این سیستم های یاریی، به عنوان ابزارهای رانندگی خودران سطح دوم شناخته می شوند، بدین معنی که انتظار می رود در حین فعالیت به خوبی مطلع بوده و به طور همه جانبه مراقب شرایط باشند.

در این تحقیق، کادیلاک CT6 کمترین میزان ایراد در طی 800 مایل پیمایش را به نام خود ثبت کرد. پس از آن نیز به ترتیب بی ام و X7، سوبارو اوت بک، کیا تلوراید و فورد Edge قرار گرفتند.

سیستم های پیشگیری از برخورد این خودروها نیز دچار ایرادات متعددی بودند و معمولا هنگام نزدیک شدن به موانع شبه خودرویی دچار مشکل می شدند. در حدود 60 درصد مواقع، نزدیک شدن بیش از حد منجر به برخورد بین دو خودرو شد.

مطابق اظهارات وید نیوتون، نایب رییس اتحاد فناوری خودرو، خطای انسانی موجب بروز 94 درصد از تصادفات در ایالات متحده است. بنابراین استفاده موثر از فناوری های دستیار راننده می تواند حجم زیادی از تصادفات را کاهش دهد.

با این حال احتیاج است تا رانندگان هنگام استفاده از این سیستم ها، محدودیت ها و توانایی های سیستم های یاریی را درک نمایند و به روش استفاده از آن ها مسلط باشند.

مطابق اعلام انجمن اتومبیل آمریکا، در صورتی که رانندگان تجربه مناسبی در مورد استفاده از سیستم های دستیار راننده داشته باشند، ممکن است در آینده تمایل به استفاده از خودروهای خودران نشان دهند.

با این وجود در زمان حال سیستم های دستیار راننده قادر به انجام تمامی اعمال رانندگی اتوماتیک نیستند و راننده باید تسلط خود بر خودرو را دائما حفظ نماید.

منبع: motor1

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1158

به "تکنولوژی دستیار راننده اتوماتیک به اندازه ای که تصور می گردد قابل اعتماد نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی دستیار راننده اتوماتیک به اندازه ای که تصور می گردد قابل اعتماد نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید