فراوری کمپوست در خانه و کاهش کیسه های زباله

به گزارش یادداشت سریع، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: فراوری کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستایی در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه قرار گرفته است.

فراوری کمپوست در خانه و کاهش کیسه های زباله

مریم جوادی بایگی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آنچه ما در بخش ترویج دنبال می کنیم استفاده از تمام قابلیت ها و راهنمایی آن برای بهره گیری از ظرفیت های بخش کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و فراوری محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی با وجود تمام محدودیت های آب و خاک است.

وی ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغالزایی و بازگشت به چرخه فراوری را دارند که برای ما محیط زیست پاک تر، بهداشت بیشتر و فراوری محصول سالم را به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه فراوری و استفاده از کمپوست به عنوان یکی از راه های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این شهرستان است، افزود: با یاری زنان کشاورز و روستایی می توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله ها و پسماندهای خانگی برای فراوری کمپوست در بالا بردن توان مالی روستائیان نقش عمده ای ایفا کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می دهند و فراوری کمپوست عملاً این امکان را فراهم نموده است.

جوادی بایگی گفت: فراوری کود حاصل از پسماندهای خانگی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی قرار داده است.

وی بیان نمود: فراوری کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک نیز قابل اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: در این زمینه کارگاه های مختلف آموزشی فراوری کمپوست ویژه زنان و تسهیل گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده و در این کارگاه های آموزشی، فراگیران به طور خلاصه با نحوه فراوری کود کمپوست و فواید آن از قبیل جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک و ارتقاء توان فراوریی خاک، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نهایت درآمد کشاورزان و افزایش فراوری ملی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی آشنا شده اند.

وی با بیان اینکه علاقه مندان می توانند در فضای خانه ها مزرعه بدون هیچ مسئله ای بخشی از زباله های تر خود را انجام دهند و کود فراوری نمایند، یادآور شد: آنها سپس می توانند کمپوست فراوری شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه ای خود به کار برند و یا به بازار عرضه نمایند.

جوادی بایگی در خصوص دیگر مزایای فراوری کمپوست، افزود: ماده آلی به عنوان روح یک خاک سالم شناخته می گردد و افزودن کمپوست به خاک حیاط یا باغ به گیاهان یاری می نماید تا بزرگتر و بهتر شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از این ترکیب به عنوان نرم نماینده خاک یا مالچ احتیاج را به خرید موارد بیشتر برای باغ و باغچه کاهش می دهد؛ فراوری کمپوست در حیاط ممکن است هزینه های تخلیه سطل زباله را کاهش داده و تعداد کیسه های زباله ای که خانواده استفاده می نمایند را کاهش دهد.

جوادی بایگی اظهار کرد: با فراوری این ماده دیگر احتیاجی به حمل کیسه های برگ و سایر زباله های حیاط نیست و فقط کافی است آنها را به یک کپه یا سطل حیاط خلوت خود اضافه کنید تا به یک هوموس تیره غنی تبدیل کنید.

وی یادآور شد: زباله های باغ و یا حیاط تقریباً 20 درصد از کل زباله های دور ریختنی هر سال را تشکیل می دهند که فراوری این ترکیب احتیاج به سوزاندن یا دفن مواد آلی را کاهش می دهد و کیفیت خاک سطحی گرانبهای ما را افزایش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1809

به "فراوری کمپوست در خانه و کاهش کیسه های زباله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری کمپوست در خانه و کاهش کیسه های زباله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید