لویاتان کیهانی چقدر از ما فاصله دارد؟

به گزارش یادداشت سریع، تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک خوشه کهکشانی فوق العاده بزرگ را ثبت نموده که 2.6 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

لویاتان کیهانی چقدر از ما فاصله دارد؟

به گزارش فرادید به نقل از سایتک دیلی، تلسکوپ فضایی هابل لویاتان (هیولای اساطیری) کیهانی را ثبت کرد. خوشه بزرگ کهکشانی در مرکز تصویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا دیده می گردد که تقریبا 2.6 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این لویاتان کیهانی با نام 2 MASX J 05101744-4519179 در طول موج های پرتو ایکس بسیار درخشان است.

رصد خوشه های کهکشانی مانند 2 MASX J 05101744-4519179 می تواند درک ما را از تکامل و فعل و انفعالات ماده تاریک و درخشان در خوشه های کهکشانی ارتقا دهد، و بعلاوه تلسکوپ های گرانشی قدرتمندی را مشاهده می نماید که این تلسکوپ ها اجرام دور را به وسیله بزرگنمایی عدسی گرانشی آشکار می نمایند (اثری که گرانش روی نور می گذارد، گاهی به قدری شدید می گردد که می تواند منجر به پدید آمدن تصاویری مجازی تحت عنوان سراب کیهانی یا عدسی گرانشی گردد.)

دانستن محل این عدسی ها می تواند مشاهدات آینده با تلسکوپ فضایی هابل و جیمزوب را امکان پذیر کند. خوشه 2 MASX J 05101744-4519179 در صورت فلکی سه پایه (Pictor) قرار گرفته است.

دو ابزار هابل برای ایجاد این تصویر به یکدیگر پیوستند: دوربین میدان گسترده 3 (WFC 3) و دوربین پیشرفته برای نقشه برداری (ACS). هر دو ابزار نسل سومی هستند که تصاویری با کیفیت فوق العاده برای مطالعه طیف وسیعی از سوالات علمی ارائه می دهند.

هر دو ابزار تصاویری از منطقه ها وسیعی از آسمان ارسال می نمایند، اما قسمت های کمی متفاوت از طیف الکترومغناطیسی را مشاهده می نمایند. WFC 3 طیفی از اشعه ماوراء بنفش تا نور مرئی و مادون قرمز نزدیک را در برمی گیرد. برخلاف پوشش گسترده پانکروماتیک WFC 3ا ابزار ACS برای مشاهده نور مرئی بهینه شده است.

دریافت با کیفیت عالی از هابل به ابزار هایی احتیاج دارد که از سیستم های اپتیکی اصلاحی داخلی استفاده نمایند تا اثرات انحراف آینه اولیه را تصحیح نمایند.

در طول ساخت هابل، یک ابزار معیوب باعث شد که آینه اولیه با دقت 0.0002 میلی متر به شکل نادرستی شکل بگیرد. یک ابزار اصلاحی به نام کوستار (COSTAR) برای شرح این اختلاف کوچک ایجاد شد، و ابزار های بعدی مانند WFC 3 و ACS با اپتیک اصلاحی ساخته شدند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2458

به "لویاتان کیهانی چقدر از ما فاصله دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لویاتان کیهانی چقدر از ما فاصله دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید