بازگشت حیات به شهر تالاب های ایران

به گزارش یادداشت سریع، اکبر محمدیان گفت: نقده دارای 17 تالاب فصلی و دائمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب های این شهرستان، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزء تالاب های بین المللی (کنوانسیون رامسر) است که اخیرا آبگیری تالاب حسنلو شروع شد.

بازگشت حیات به شهر تالاب های ایران

او با بیان اینکه ظرفیت کل این تالاب هفت میلیون متر مکعب آب است که اگر حدود نصف این میزان نیز تامین گردد از نظر محیط زیستی، تالاب در شرایط نرمالی قرار می گیرد، اضافه نمود: هر ساله بخشی از حق آبه تالاب بین المللی حسنلو به وسیله سد حسنلو و بخشی دیگر نیز به وسیله بارش های پائیزی و بهاری تامین می گردد.

محمدیان گفت: پمپاژ آب از دریاچه سد به تالاب بین المللی حسنلو در این شهرستان شروع شده و تا زمان تکمیل ظرفیت این تالاب آبگیری ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده اضافه نمود: یکی از ویژگی های اصلی تالاب های این شهرستان، سیل بند بودن آنها است که در مواقعی که سیل اتفاق می افتدو تالاب ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تا حدودی جلوگیری نموده و آب را در خود ذخیره می نمایند.

محمدیان افزود: هرقدر آب در محیط تالاب ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می نماید و این امر باعث افزایش جذب توریست به این مناطق می گردد.

او با اشاره به شناسایی بیش از 40 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب های این شهرستان اضافه نمود: هم اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در این تالاب ها حضور دارند.

فارس

منبع: گردشبان
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1335

به "بازگشت حیات به شهر تالاب های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت حیات به شهر تالاب های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید