آشنایی با روستاهای پلکانی ایران

به گزارش یادداشت سریع، روستاهای پلکانی ایران، از جمله برترین و زیباترین روستاهای ایران هستند که توانسته اند در طول سالیان سال، با معماری زیبا و بی نظیر خود، مسافران و جهانگرد های بسیاری را به خود جذب نمایند. معماری پلکانی به نوعی از سبک معماری گفته می گردد که خانه ها در دل کوه ساخته شده و معماری آن ها به صورتی است که بام هر خانه، با حیاط خانه پایینی مرتبط است. معماری پلکانی در ایران توانسته در طول سال ها طرف داران بسیاری را جذب نموده و بسیاری از افرادی که قصد دارند تا به ایران سفرنموده یا ایران گردی را آغاز نمایند، ترجیح می دهند که سفر خود را معروف ترین روستاهای ایران، یعنی روستاهای پلکانی آغاز نمایند. اما شاید برای شما هم این سؤال به میان آمده باشد که روستاهای پلکانی ایران در کدام شهرها قرار داشته و چه ویژگی هایی دارند؟ اگر دوست دارید تا با روستاهای پلکانی ایران بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آشنایی با روستاهای پلکانی ایران

آشنایی با روستاهای پلکانی ایران

1- ماسوله، معروف ترین روستای پلکانی ایران

زمانی که صحبت از روستاهای پلکانی ایران می گردد، بی شک اولین روستایی که به فکر بیشتر افراد می رسد، روستای ماسوله در گیلان است. این روستا در فاصله 35 کیلومتری شهر فومن و 60 کیلومتری شهر رشت قرار داشته و یکی از زیباترین، بکرترین و معروف ترین روستاهای پلکانی کل کشور محسوب می گردد. خانه های روستای ماسوله دارای یک معماری و فضای بسیار منحصر به فرد و زیبا هستند. علاوه بر طراحی خانه ها و معماری های پلکانی شهر ماسوله، طبیعت زیبای این شهر هم باعث شده تا جهانگرد های داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از آن به گیلان سفر نمایند. این روستا در آینده نزدیک در فهرست میراث جهانی ثبت خواهد شد. در حال حاضر هم ساخت و ساز در آن بسیار محدود بوده و به افراد اجازه نمی دهند که بافت شهر را خراب نمایند.

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان فومن، 32 کیلومتری غرب فومن

2- روستای پالنگان، یکی از روستاهای پلکانی ایران در کردستان

کمی که به سمت منطقه ها سردسیری و کردستان برویم، می توانیم با یکی دیگر از زیباترین روستاهای پلکانی ایران، روستای پالنگان، یا بهشت گمشده کردستان آشنا شویم. قدمت این روستا به پیش از ورود اسلام رسیده و مردم بومی آن مردم کرد زبان هستند. روستای پالنگان در فاصله 800 متری دره تنگیور و بخش ژاورود در شهرستان کامیاران واقع شده است. در این روستا مردمان بسیاری مشغول کشاورزی و دامداری بوده و محصولات اصلی آن شامل گندم، جو و انواع مختلف لبنیات است. یکی از جاذبه های گردشگری این روستا علاوه بر خانه های پلکانی آن، گورستان قدیمی آن است که در آن چندین سنگ قبر با خطوط کوفی وجود دارد. قدمت این گورستان به سده هفتم رسیده و بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد.

آدرس: ایران، استان کردستان، کرمانشاه، ابتدای منطقه اورامان

3- روستای پلکانی هجیج کرمانشاه

روستای هجیج کرمانشاه، یکی دیگر از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است. هجیج به معنای دره سرسبز است که به علت واقع شدن این روستا در یک دره زیبا این نام را به آن داده اند. روستای هجیج جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری داشته و می توانید هنگام سفر به این روستا، علاوه بر لذت بردن از معماری منحصر به فرد خانه های پلکانی آن، از آبشارها، جنگل ها، رودخانه ها، غارها و بناهای تاریخی قدیمی مانند مسجدها و امامزاده های مختلف هم تماشا کنید. برای آشنایی بیشتر با روستای پلکانی هجیج، سایر مطالب خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، روستای هجیج

4- روستای پلکانی زیبای اوشتبین در آذربایجان

در آذربایجان شرقی و شهرستان جلفا، یک روستای تاریخی به نام روستای اوشتبین یا اشتبین قرار داشته که به عنوان یکی از معروف ترین روستاهای پلکانی ایران شناخته می گردد. این روستا در شیب تند کوه های منطقه جلفا ساخته شده و به همین علت هم ساختار خانه ها به صورتی است که سقف خانه ای، حیاط خانه دیگری محسوب می گردد. در این روستا می توان بناهای تاریخی مهمی از جمله خانه سلمان زاده که به دوران صفوی تعلق دارد را مشاهده کرد. اما علاوه بر این خانه، بسیاری از خانه ها و بناهای دیگر روستای پلکانی اوشتبین هم خود یک اثر هنری زیبا و نماینده معماری ایران در دوره های گذشته محسوب می شوند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، بخش سیه رود، دهستان نوجه مهر

5- روستای پلکانی اورامان، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران در کردستان

روستای اورامان در کردستان هم یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران است که به طبیعت زیبا و معماری منحصر به فرد خود مشهور است. این روستا در شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان قرار داشته و علاوه بر بازدید از خانه های سنگی و پلکانی آن، می توانید از جاذبه های طبیعی دیگری مانند رودخانه سیروان و لیله، دشت زیبای پر پیچ وخم و بسیاری منطقه ها طبیعی دیگر هم تماشا کنید. اما بزرگ ترین جاذبه گردشگری روستای پلکانی اورامان در کردستان، همان ساختار خانه ها به صورت پلکانی است.

آدرس: ایران، استان کردستان، جنوب شرقی شهر مریوان

6- روستای پلکانی زیبای کنگ در کوه های بینالود

در دامنه های کوه های بینالود در استان خراسان، می توانیم یکی دیگر از زیباترین روستاهای پلکانی ایران به نام روستای کنگ را مشاهده کنیم. خانه های این روستا به صورت دقیق به طوری طراحی شده اند که برترین موقعیت را برای دفع وزش بادهای سنگین داشته باشند و برای استفاده از گرمای خورشید، در طول روز بتوانند بیشترین اندازه نور خورشید را جذب نمایند. در این روستای زیبا جاهای تماشای بسیاری مانند باغ های میوه، گورستان تاریخی کنگ و رباط شاه عباسی وجود دارد. مردم این روستا با وجود محبوبیت بسیار زیاد روستای خود در بین جهانگرد های داخلی و خارجی، روش زندگی سنتی خود را حفظ نموده اند.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، نرسیده به طرقبه، روستای نغندر، روستای کنگ

7- روستای پلکانی سر آقا سید یکی از روستاهای پلکانی ایران در چهارمحال بختیاری

در استان چهارمحال بختیاری، یکی دیگر از زیباترین و شگفت انگیزترین روستاهای پلکانی ایران به نام روستای پلکانی سر آقا سید واقع شده است. این روستا که با نام ماسوله زاگرس نیز شناخته می گردد، علاوه بر خانه های پلکانی، جاذبه های گردشگری بسیار دیگری هم دارد. بعضی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای پلکانی ایران در چهارمحال بختیاری شامل امامزاده سید آقا عیسی، کوه ها، دره ها، رودخانه های اطراف روستا و بسیاری مکان های تماشای دیگر است. پیشنهاد می گردد که اگر قصد دارید به این روستا سفر کنید، حتماً دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال بختیاری، منطقه کوهرنگ، روستای سر آقا سید

8- روستای پلکانی زیبای بوژان در نیشابور

روستای بوژان یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران در نیشابور بوده و به سرسبزی و طبیعت زیبایی که دارد شناخته می گردد. در این روستا می توانید از بافت پلکانی خانه های زیبای آن تماشا نموده، برای پیک نیک به کنار رودخانه ها، آبشارها یا داخل جنگل ها رفته یا این که از آرامگاه امامزاده سلیم که یکی از بناهای تاریخی معروف این روستا محسوب می گردد تماشا کنید. علاوه بر تمامی این جاذبه ها، می توان در روستای بوژان نیشابور انواع و اقسام جاذبه های دیگری مانند دره ها و چشمه های مختلف را هم مشاهده کرد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، 13 کیلومتری شمال شرق نیشابور، روستای بوژان

9- روستای پلکانی کریک در بین روستاهای پلکانی ایران

در استان کهگیلویه و بویراحمد می توانیم یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران به نام روستای کریک را مشاهده کنیم. در این روستای سرسبز و زیبا می توانید به طبیعت رفته و از جاذبه های مختلفی مانند چشمه ها و استخرهای پرورش ماهی، رودخانه های پرآب، درختان و باغ های میوه و بسیاری جاذبه های طبیعی دیگر تماشا کنید. علاوه بر آن، در این روستا بافت مسکونی متراکمی وجود داشته و معماری خانه های روستا به صورت سنتی و پلکانی ساخته شده است. بسیاری از افراد برای عکاسی های حرفه ای به روستای پلکانی کریک سفر می نمایند. زیرا هم معماری ساختمان های این روستا و هم طبیعت آن سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی به شمار می آیند.

آدرس: ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج، دامنه ارتفاعات دنا در 15 کیلومتری جنوب غرب سی سخت

10- روستای پلکانی نایبند طبس

روستای نایبند طبس در خراسان جنوبی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زیبای ایران و یکی از برترین روستاهای پلکانی ایران برای افرادی که به بازدید از این معماری علاقه دارند است. در واقع روستای نایبند در دل کویر لوت قرار گرفته و به علت خشکی و آب وهوای آن، عملاً زندگی در آن نباید وجود داشته باشد، اما به لطف قنات هایی که در اطراف روستا ساخته شده است، زندگی در این روستا جریان داشته و آن را تبدیل به یکی از زیباترین روستاهای آن منطقه نموده است. در این روستا می توان از بافت قدیمی و پلکانی خانه ها، ساخت خشتی آن ها، درختان نخل و درختان میوه، برج های دیده بانی، چشمه های مختلف و پوشش جانوری اطراف آن تماشا کرد.

آدرس: ایران، استان خراسان جنوبی، 130 کیلومتری دیهوک

11- روستای پلکانی اسفیدان در بجنورد ایران

یکی دیگر از زیباترین و معروف ترین روستاهای پلکانی ایران در استان خراسان شمالی واقع شده و با نام روستای اسفیدان شناخته می گردد. این روستا علاوه بر معماری پلکانی و خانه های زیبای خود، به خاطر طبیعت زیبای خود هم شناخته شده و در سال 1385 عنوان زیباترین روستای ایران را از آن خودنموده است. در این روستا می توان جاذبه های گردشگری مختلفی از جمله دره ها و آبشارهای زیبا، قلعه های تاریخی، چشمه های آب خروشان و غارهای بسیاری را مشاهده کرد. این روستا در بجنورد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی بوده و هر ساله تعداد زیادی از مسافران را مجذوب خود می نماید.

آدرس: ایران، استان خراسان شمالی، آزادراه بجنورد - شیروان، جاده اسفیدان

12- روستای دشتک، قدیمی ترین روستای پلکانی ایران

یکی از زیباترین و قدیمی ترین روستاهای پلکانی ایران، در شهر شیراز بوده و با نام روستای دشتک شناخته می گردد. آب وهوای این روستا بسیار خنک بوده و طبیعت سرسبزی دارد، یکی از دلایل این که این روستا را به عنوان قدیمی ترین روستای پلکانی ایران معروف نموده است، وجود درختان چندهزارساله در روستاست. بعلاوه در این منطقه آثار باستانی بسیاری پیدا شده و معماری خانه های آن نشان از قدمت بسیار بالای این روستاست.

گردش در روستاهای ایران با خبرنگاران

در این مطلب با بعضی از برترین و زیباترین روستاهای پلکانی ایران آشنا شدیم. این نوع از معماری در روستاهای منطقه ها سردسیر و کوهستانی ایران بسیار رایج بوده و به همین علت هم امروزه می توانیم روستاهای بسیاری را مشاهده کنیم که از معماری و ساختار پلکانی برای ساخت خانه های خود استفاده نموده اند. هدف از طراحی این خانه ها این بوده است که بتوانند در برابر سرما و حملات حیوانات وحشی مقاومت نمایند. گردشگران و جهانگرد های داخلی و خارجی بسیاری هر ساله به روستاهای پلکانی ایران سری زده تا بتوانند با این معماری آشنایی بیشتری پیدا نمایند. اگر می خواهید که با جاذبه های گردشگری ایران و روستاهای زیبای آن بیشتر آشنا شوید، به هیچ عنوان سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید.

سؤالات متداول

1- معروف ترین روستای پلکانی ایران کدام است؟

ماسوله در استان گیلان یکی از معروف ترین روستاهای پلکانی ایران بوده که در فهرست انتظار برای ثبت در فهرست میراث جهانی است.

2- زیباترین روستای پلکانی ایران کدام است؟

بعضی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران شامل روستای ماسوله در گیلان، روستای هجیج در کرمانشاه، روستای اسفیدان در خراسان شمالی و بسیاری روستاهای دیگر می شوند.

3- قدیمی ترین روستای پلکانی ایران کدام است؟

قدیمی ترین روستای پلکانی ایران روستای زیبای دشتک در شیراز است. این روستا آب وهوایی خنک و طبیعتی سرسبز و ییلاقی دارد.

4- روستای پلکانی چیست؟

روستاهای پلکانی ایران روستاهایی هستند که عمدتاً در دره یا شیب تند کوه ها ساخته شده و معماری آن ها به گونه ای است که بام هر خانه، حیاط خانه بالایی محسوب می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2499

به "آشنایی با روستاهای پلکانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستاهای پلکانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید