GLAUS؛ پهپاد جدید ارتش آمریکا با قابلیت شلیک از نارنجک انداز!

به گزارش یادداشت سریع، مهندسین ارتش آمریکا در شهر آبردین پروو گراوند ایالت مریلند، مشغول تحقیق و آنالیز پروژه ای با قابلیت پرواز هستند که قادر به شلیک از سیستم های نارنجک انداز خواهد بود.

GLAUS؛ پهپاد جدید ارتش آمریکا با قابلیت شلیک از نارنجک انداز!

به گزارش خبرنگاران به نقل از گانزمانیتور، ارتش آمریکا به تازگی اقدام به طراحی و ساخت پهپادهایی نظامی نموده است که با استفاده از یک سیستم نارنجک انداز جدید به سمت هدف شلیک می شوند. این تکنولوژی فرصتی ویژه در اختیار اپراتور قرار می دهد تا با بهره مندی از یک میدان دید وسیع درست همانند پرنده، عکس العملی سریع و دقیق را به نمایش بگذارد. این محصول متمایز GLAUS نام دارد و می تواند به مدت حدبیشتر 90 دقیقه در آسمان به حالت شناور باقی بماند. با توجه به ویژگی های مطلوب نام برده، این پهپاد می تواند به عنوان یک ابزار نظامی موثر به کار گرفته گردد.

درباره GLAUS

مهندسین ارتش آمریکا در شهر آبردین پروو گراوند ایالت مریلند، مشغول تحقیق و آنالیز پروژه ای با قابلیت پرواز هستند که قادر به شلیک از سیستم های نارنجک انداز خواهد بود. طبق گزارش های به دست آمده، این پهپاد اندازه کوچکی دارد و با استفاده از دستگاه نارنجک انداز ارتش (کالیبر 40 میلی متر) تحت عنوان M320 شلیک خواهد شد. اما مهم ترین نکته ای که در جزئیات این طرح به چشم می خورد، چیزی نیست جز زمان پرواز بالای پهپاد. این بازه زمانی قابل توجه سبب می گردد تا نیروهای نظامی بدون به خطر انداختن جان خود، سربازان دشمن را مکان یابی و در صورت لزوم به آنها حمله نمایند. درست مانند آن که گروه های 2 الی 3 نفره از نیروهای ارتشی مجهز به یک پرنده جاسوسی شخصی باشند.

نارنجک انداز M320

و اما چرا به پهپاد مورد نظر GLAUS گفته می گردد؟ این واژه مخفف عبارتGrenade Launched Unmanned Aerial System به معنای سیستم هوایی بدون سرنشین پرتاب شونده از نارنجک انداز است. همانطور که اشاره شد این پرنده به یاری M320 شلیک می گردد. نارنجک انداز مذکور خود از طریق شرکت آلمانی اسلحه سازی هکلر و کخ ساخته شده و می توان آن را به قسمت زیرین لوله M4 کارباین متصل کرد. علاوه بر این امکان استفاده مستقل از سیستم نارنجک انداز در قالب یک پیکربندی جداگانه نیز وجود خواهد داشت. M320 به طور معمول برای پرتاب نارنجک های انفجاری، نور زا و اشک آور با برد 400 متر کاربرد دارد. از طرفی دیگر لازم به ذکر است که M320 در مقایسه با M4 یک سلاح راه انداز نرم محسوب می گردد و سرعت خروج مهمات از لوله آن به مراتب آهسته تر از پینت بال خواهد بود! همین خصوصیت باعث می گردد که نارنجک انداز مذکور برای پرتاب جسمی سبک وزن با بال های شنماینده و همینطور مجهز به سیستم های الکترونیکی گزینه ای مناسب باشد.

اسلحه M4

دو مدل متفاوت از پهپاد GLAUS تحت عملیات طراحی و توسعه قرار دارند: یکی از آنها مشابه نوعی سیستم پاراگلایدر کوچک با پروانه های تیغه تاشو است. دیگری نیز حالتی بالگرد مانند دارد و با روتورهای هم محور کار می نماید. پس از راه اندازی، پهپاد بال های خود را باز نموده و با سرعتی ثابت که توسط نیروهای مستقر در سطح زمین کنترل می گردد، به تدریج اوج خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این پرنده بدون سرنشین با استفاده از دوربینی که در ساختار آن تعبیه شده، می تواند از تاسیسات دشمن فیلم برداری و بدین ترتیب موقعیت مکانی مد نظر را با جزئیات بیشتری به نیروهای خودی مخابره کند.

تصاویری که توسط ارتش از این سیستم ها منتشر شده است، مدل پهپاد به حالت بالگرد را نشان می دهد. این پرنده بدون سرنشین مجهز به یک موتور، دوربین و باتری 850 mAh خواهد بود. نوع بالگردی GLAUS تا 2 کیلومتر برد دارد و می تواند تا حدبیشتر ارتفاع 609 متری در آسمان بالا رود. مدت زمان پایداری پهپاد نیز 90 دقیقه اعلام شده است. در مجموع با توجه به موارد عنوان شده، GLAUS قابلیت های تقریبا نامحدودی در میدان نبرد خواهد داشت و سربازان را قادر می سازد تا راحت تر از گذشته به جست و جوی تک تیراندازان دشمن، مسیرهای جاده ای امن و همچنین موقعیت جنگجویان طرف مقابل در محیط های جنگی بپردازند. حتی رهبر گروه هم با تکیه بر مهارت های GLAUS می تواند به دنبال سربازانی که راه خود را گم نموده اند بگردد و یا نیروهای خودی را به موقعیت دلخواه هدایت کند. در واقع فرمانده با چنین امکانی بدون احتیاج به ترک مکان امن، قدرت هدایت گروه و پشتیبانی از آن را در اختیار خواهد داشت.

یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های این پرنده بدون سرنشین، امکان راه اندازی آن با استفاده از سیستم هایی است که در هر میدان نبردی وجود خواهند داشت. برای نمونه M320 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بیشتر محیط های جنگی حضور فعال دارد. هر جوخه پیاده نظام ارتش آمریکا به دو تیم چهار نفره تقسیم می گردد و هر تیم نیز مجهز به یک قبضه M320 است. از این رو به جای آن که نیروهای نظامی احتیاجمند حمل و نقل یک سیستم راه انداز جدید برای شلیک پهپاد باشند، می توانند به همان مدل های در دسترس تکیه و در هزینه، زمان و انرژی مصرفی صرفه جویی نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1360

به "GLAUS؛ پهپاد جدید ارتش آمریکا با قابلیت شلیک از نارنجک انداز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "GLAUS؛ پهپاد جدید ارتش آمریکا با قابلیت شلیک از نارنجک انداز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید