وزیر امور خارجه مغرب تهدید به قطع روابط با اسپانیا کرد

به گزارش یادداشت سریع، وزیر امور خارجه مغرب در پی ورود ابراهیم غالی رهبر جبهه پولیساریو (استقلال طلبان مغرب) برای درمان به مادرید، ضمن تکذیب تماس مجدد با اسپانیا، درباره احتمال قطع روابط با این کشور هشدار داد.

وزیر امور خارجه مغرب تهدید به قطع روابط با اسپانیا کرد

از روزنامه لاراسون اسپانیا، ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مغرب، با خصمانه خواندن رویکرد اسپانیا در بحران فعلی رباط-مادرید، اظهارات اخیر آرانچا گنزالس لایا همتای اسپانیایی خود مبنی بر برقراری روابط محتاطانه با این کشور را قاطعانه رد کرد.

مغرب روز شنبه تحقیقی شفاف درباره آنچه ورود متقلبانه ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو به اسپانیا می خواند را خواستار شد. ورود رهبر جبهه پولیساریو و بستری شدن او در بیمارستانی در اسپانیا بحرانی دیپلماتیک میان دو کشور به وجود آورده است که این هفته نیز با هجوم بی سابقه مهاجران مغربی به شهر سئوتای اسپانیا در شمال مغرب همراه بود.

ناصر بوریطه در گفتگو با رادیو یوروپ 1 فرانسه با تکذیب اظهارات خانم گنزالس گفت: از زمان آغاز بحران در روابط دوجانبه مادرید- رباط در اواخر فروردین هیچ تماسی بین دو کشور وجود نداشته و برخلاف آنچه گفته می شود، ورود رهبر پولیساریو به اسپانیا، به مغرب اعلام نشده بود.

وزیر امور خارجه مغرب ادامه داد: امروز در جهت اعتماد و احترام متقابل با اسپانیا مشکل به وجود آمده است و صراحتا هشدار داد که اکنون نوبت اسپانیاست که راه حلی برای این موضوع بیابد و تصمیم به خروج غالی از اسپانیا به همان شکل که وارد شده بود، بگیرد. زیرا این موضوع باعث وخامت بحران یا حتی قطع روابط میان دو کشور خواهد شد.

با این وجود، مقام دیپلماسی مغرب میان اتحادیه اروپا و اغلب کشورهای اروپایی که روابط خوبی با آنها دارد و رویکرد خصمانه اسپانیا که این بحران را به وجود آورده، تفاوت قائل شد.

سعد الدین عتمانی نخست وزیر مراکش نیز روز شنبه با وجود پرداختن به موضوع بحران روابط با اسپانیا، اما اشاره ای به هجوم مهاجران مغرب به شهر اسپانیایی سئوتا در مرز این کشور نکرد و فقط از کشورهای اروپایی خواستار اظهارات صریح درباره منطقه صحرای غربی در برابر تیرگی روابط شد. و با اشاره مستقیم به اسپانیا گفت که مغرب هیچ گاه به دنبال حمایت از موضوع جدایی طلبی منطقه کاتالان اسپانیا نبوده است.

صحرای غربی منطقه ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان سرانجام استعمار اسپانیا در سال 1974 میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می کند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که روابط مستحکمی با مغرب دارد، روز شنبه برای میانجی گری و حل و فصل بحران مادرید-رباط اعلام آمادگی کرد؛ اما وی بدون اظهار همبستگی با اسپانیا، از مسئله هجوم مهاجران مغربی فقط با عنوان حادثه کاملا تاسف برانگیز یاد کرد.

حضور غالی در اسپانیا نارضایتی مغرب را که او را به عنوان جنایتکار جنگی می شناسد، برانگیخته است. در مقابل، مادرید از پذیرش رهبر جبهه پولیساریو به عنوان اقدامی انسان محبت آمیز دفاع کرد و یادآور شد که اختلاف بر سر این موضوع با مغرب نمی تواند منشا ورود هزاران مهاجر به شهر سئوتا قلمداد شود.

از زمانی که نیروهای مغرب اجازه دادند هزاران مهاجر به شهر اسپانیایی سئوتا، واقع در شمال مغرب عبور کنند، بحرانی میان دو کشور شکل گرفت. پولیساریو برای استقلال صحرای غربی، مستعمره سابق اسپانیا که کنترل بخش اعظم آن را مغرب در دست دارد، مبارزه می کند. مغرب به صحرای غربی، خودمختاری تحت حاکمیت خود را پیشنهاد می کند. بعد از 30 سال آتش بس، در نیمه ماه نوامبر بعد از استقرار نیروهای مغرب در یک منطقه حائل در منتهی الیه جنوبی پولیساریو برای بیرون راندن استقلال طلبانی که تنها راه مغرب به طرف غرب آفریقا را مسدود کرده بودند، خصومت ها میان دو طرف دوباره از سرگرفته شد.

اسپانیا در سال 1883 میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این فرایند ادامه داشت تا اینکه در سال 1973 جبهه پولیساریو تشکیل شد و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد. جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است که به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1846

به "وزیر امور خارجه مغرب تهدید به قطع روابط با اسپانیا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر امور خارجه مغرب تهدید به قطع روابط با اسپانیا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید