نابغه 9 ساله قزوینی برای قهرمانی در کانادا چرتکه می اندازد

به گزارش یادداشت سریع، نابغه 9 ساله قزوینی که دی ماه سال جاری توانست در نوزدهمین دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی (پاما 2019) عنوان نخست سطح B (9 تا 10 سال) در تایلند را به خود اختصاص دهد، برای رقابت های سطح سی این رشته که سال آینده در کانادا برگزار می گردد، لحظه شماری می نماید.

نابغه 9 ساله قزوینی برای قهرمانی در کانادا چرتکه می اندازد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ملیکا سادات توکلی، قهرمان 9 ساله چرتکه دنیا، دانش آموز کلاس چهارم مدرسه دانای شهر محمدیه دارای یک خواهر و یک برادر با پدری بازنشسته و مادری خانه دار توانست طی تمرینات 2 ساله مستمر و شبانه روزی و در نخستین حضور دنیای خود، قهرمان رقابت های سطح B دنیا را کسب کند.

وی که برای حضور در تایلند مجبور به فروش طلاهای خود و دریافت وام شده بود تا بتواند به همراه مادرش در این مسابقات شرکت کند، روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین به ایرنا گفت: 24 کشور مطرح دنیا با 610 شرکت نماینده و در پنج بخش A، B، C، D، E (گروه های سنی 9 تا 14 سال) در این دوره از رقابت ها حاضر بودند.

توکلی گفت: زمانی که توانستم پرچم کشورم را در بالاترین نقطه سالن مسابقات و هنگام نواختن سرود مقدس ملی کشورم مشاهده کنم آن قدر ذوق زده شده بودم که با گذشته 2 هفته هنوز این حس خوب از تنم خارج نشده است.

وی افزود: زمانی که به کشور بازگشتم مورد استقبال تنی چند از بستگانم در فرودگاه قرار گرفتم و در شهر خودم نیز تنها موسسه بچه ها هوشمند محمدیه جشنی را برایم برپا کرد.

این نابغه 9 ساله چرتکه دنیا ادامه داد: روزانه 4 تا 5 ساعت تمرین محاسبات ذهنی ریاضی دارم و تحت هیچ شرایطی نیز به مسافرت و حتی میهمانی نمی روم چرا که این رشته به تمرکز بالایی احتیاج دارد و باید تمام تمرکزم را روی تمریناتم بگذارم.

احتیاجمند حمایت های مالی مسئولان عالی استان قزوین هستم

توکلی توضیح داد: متاسفانه نه قبل و نه بعد از مسابقات دنیای تایلند مورد حمایت های مالی قرار داشتم تا جایی که برای اعزام به این مسابقات خانواده ام مجبور شد تا طلاهایم را بفروشند و پدرم نیز از بانک وام دریافت کند.

وی که به خاطر خرابی دندان هایش دوست دارد در آینده یک دندانپزشک گردد، گفت: در صورت کسب سهمیه، برای سال آینده باید در سطح C این رقابت ها حضور پیدا کنم و اگر مورد حمایت قرار نگیرم، به علت شرایط مالی خانواده دیگر نمی توانم به این مسابقات اعزام شوم.

یک تیم برای موفقیت ملیکا توکلی کوشش کرد

مربی ملیکاسادات توکلی نیز در این نشست گفت: یک تیم برای موفقیت این نابغه 9 ساله قزوینی جهت حضور در مسابقات دنیای تایلند کوشش شبانه روزی را به عمل آورد.

فروغ حیدری توانی افزود: گروه های سنی 5 تا 12 سال از قدرت تصویرسازی فوق العاده بالایی برخوردار هستند و لذا محاسبات ذهنی ریاضی برای آنان توصیه شده است.

وی با اشاره به اینکه هنرجویان در ابتدا مهره ها (چرتکه) را تصور و محاسبه می نمایند و بعد از گذراندن دوره های مختلف، دیگر احتیاجی به آن پیدا نکرده و محاسبات ریاضی را به صورت ذهنی ادامه می دهند، توضیح داد: هدف نهایی در این رشته آن است تا بچه ها محاسبات را به یاری هر دو نیم کره مغز خود محاسبه نمایند.

حیدری افزود: ملیکا از 2 سال پیش وارد موسسه بچه ها هوشمند محمدیه شد و کوشش خوبی را از خود نشان داد تا جایی که در نخستین حضور رسمی خود توانست عنوان نخست کشوری را به خود اختصاص دهد و در رقابت های نهایی که در برج میلاد تهران برگزار گردید نیز توانست سهمیه اعزام به مسابقات دنیای تایلند را به دست آورد.

حیدری با تاکید بر این که چنین نابغه هایی در تمام مناطق کشور باید مورد حمایت های جدی و مستمر مسئولان ذیربط قرار گیرند، گفت: ملیکا نخستین قهرمان دنیای چرتکه در قزوین است که برای حضور در مسابقات سال آینده کانادا باید از همین امروز مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرد.

ملیکا سادات توکلی، نابغه 9 ساله قزوینی پس از کسب عنوان قهرمانی دنیا در تایلند تاکنون تنها از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اهدای یک لوح مورد تقدیر قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 561

به "نابغه 9 ساله قزوینی برای قهرمانی در کانادا چرتکه می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابغه 9 ساله قزوینی برای قهرمانی در کانادا چرتکه می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید