معاون غنی: طرح صلح آمریکا برای افغانستان پروژه ایجاد تفرقه است

به گزارش یادداشت سریع، مهمترین چیزی که در آن طرح آمده است، مشخص یک دولت موقت به نام حکومت اسلامی صلح است که در این دولت موقت نیز 50 درصد قدرت به طالبان واگذار شده است.

معاون غنی: طرح صلح آمریکا برای افغانستان پروژه ایجاد تفرقه است

معاون رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه در واکنش به انتشار طرح آمریکایی برای صلح افغانستان، گفت: این طرح صلح یک طرح شیطانی است که از آن بوی لابی گری تروریست ها به مشام می رسد.

به گزارش ایرنا، امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان امروز دوشنبه در نشستی با رسانه ها خاطرنشان کرد: این طرح صلح آمریکایی که تعدادی از هموطنان را ذوق زده نموده است چیزی جز یک پروژه برای ایجاد تفرقه در میان ملت و تضعیف افغانستان نیست.

وی بدون اینکه از فردی نام ببرد گفت: بر اساس این طرح، پشتون ها تحت فشار قرار می گیرند تا به لحاظ ساختاری حاکمیت طالبان را به عنوان تنها ساختار سیاسی و هویت سیاسی خود بپذیرند.

طرح صلح مطرح شده از سوی دولت آمریکا یک طرح 8 صفحه ای است که طی چند روز گذشته در رسانه های افغانستان دست بدست شد و گفته می شود توسط یک موسسه آمریکایی برای معین صلح و نقشه راه آینده این کشور طرح ریزی شده است.

مهمترین چیزی که در آن طرح آمده است، معین یک دولت موقت به نام حکومت اسلامی صلح است که در این دولت موقت نیز 50 درصد قدرت به طالبان واگذار شده است.

در بخش دیگری از این طرح، دولت موقت برای انتخابات ملی کار خواهد نمود و بر اساس این سند، اداره اجرایی به رهبری رییس جمهوری و نخست وزیر، مجلس و قوه مستقل قضایی سه بخش اساسی حکومت خواهند بود.

براساس این طرح شورای عالی فقه اسلامی، کمیسیون آمادگی برای تدوین قانون اساسی، کمیسیون آشتی ملی، نظارت بر عملی شدن آتش بس و برگشت مهاجران از 5 بخش مهم حکومت آینده خوانده شده است.

همچنین بر پایه این طرح، رییس جمهوری و نخست وزیر حکومت موقت را طرف های افغانی فرایند صلح انتخاب می نمایند و تمامی نهادهای کلیدی از جمله نهادهای امنیتی، دفاعی و اقتصادی بین جمهوریت و طالبان بطور مساوی تقسیم می شوند.

براساس این طرح مجلس نمایندگان در این حکومت، 334 عضو خواهد داشت که 250 تن آن از اعضای کنونی مجلس را می سازند و 84 تن دیگر از سوی طالبان، معرفی خواهند شد.

از میان 102 عضو مجلس سنا نیز 34 نماینده از سوی طالبان، 34 نفر از طرف دولت و 34 تن هم از شوراهای استانی برگزیده خواهند شد.

برهمین اساس بود که صالح این طرح را مشابه طرح پیشنهاد شده در دهه 90 میلادی یا همان طرحی که ارتش پاکستان در آن موقع طرح ریزی نموده بود خواند و اضافه کرد: به عبارت دیگر اجرای این طرح موجب می شود تا نواحی جنوب و شرق افغانستان به منطقه نفوذ یا حیاط خلوت پاکستان تبدیل شود و در این طرح 50 درصد به اصطلاح قدرت به شمال می رسد.

به گفته وی، روش تقسیم 50 درصد قدرت برای شمال چنان مبهم و پیچیده است که در واقع شمال را به منطقه منازعه و کشمکش قومی تبدیل می نماید. به عبارت دیگر در شمال باید هرکس علیه شخص دیگر بجنگد تا یک گروه پیروز شود و اگر نشد، دست احتیاج به دامن طالبان دراز کند.

معاون رئیس جمهوری با اعلام اینکه این طرح دولت کابل را به هیچ تقلیل می دهد و رییس جمهوری با کمترین وزن سیاسی در میان دو نیروی هم وزن در حالت بحرانی قرار می دهد، تأکید کرد که این طرح افغانستان را فاقد مرکزیت اداری و سیاسی نموده و برای تمام کشورهای دخیل و ذی نفع یک بخش نفوذی ایجاد می نماید.

معاون رئیس جمهوری افغانستان گفته است که بر اساس این طرح مردم در معین و ساختن هیات گزینش هیچ نقشی نخواهند داشت. بازهم در این طرح شیطانی نیمی از اعضای هیات گزینش از جانب طالبان و نصف دیگر آن توسط طرف دیگر معین می شود. طرف دیگری که درین طرح تعریف نشده است.

عنایت الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحه ملی نیز به طلوع نیوز افغانستان گفت که ما چنین مدل جمهوریتی را به نفع مردم افغانستان نمی بینیم که مشارکت سیاسی به هعمراه داشته باشد، ما نباید به نام دین خوش باشیم بلکه باید در پی محتوای جمهوریت باشیم.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان هم پیش از این از مردم خواسته بود که به دشمنان داخلی و خارجی کشور اجازه ندهند بار دیگر مانند گذشته ، یک نوع فروپاشی و انقطاع دیگر را بر جامعه تحمیل نمایند.

وی تاکید نمود به اینکه نباید در وضعیتی نهاده شد که برای رسیدن به صلح، به وجود دولت موقت احتیاج شود.

این طرح در ظاهر به منابعی آمریکایی نسبت داده می شود، اما امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان آنرا طرحی بی هویت خوانده است.

هرچند پیش از این سیاستمداران بعضی از آمریکایی ها را در فرایند صلح حامی دولت موقت می دانستند اما سفارت آمریکا در کابل در اطلاعیه ای هرگونه حمایت از دولت موقت را رد کرد.

در این حال هیأت گروه طالبان در سفری که به مسکو داشت صراحتا خاطرنشان کرد چنانچه دولت موقتی براساس گفت وگو های صلح معین شود و اشرف غنی قدرت را به آن دولت واگذار کند، آنها نیز با این دولت کار خواهند کرد، طرحی که دولت افغانستان هرگز آنرا نخواهد پذیرفت.

منبع: عصر ایران
انتشار: 13 اسفند 1399 بروزرسانی: 13 اسفند 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1649

به "معاون غنی: طرح صلح آمریکا برای افغانستان پروژه ایجاد تفرقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون غنی: طرح صلح آمریکا برای افغانستان پروژه ایجاد تفرقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید