فیلتر های سیگار، قاتل خاموش زمین

به گزارش یادداشت سریع، آیا ته سیگارها پسماندی خطرناک هستند؟

در سال 1394، بازگیر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران، در مورد فیلترهای سیگار رها شده در طبیعت اظهار کرد: ته سیگارها جزو پسماندهای خطرناک و سمی هستند که می توانند روی آب، خاک و تنوع زیستی ما تاثیرات منفی بسیار زیادی بگذارند. وی تاکید نمود: فرد مصرف کننده سیگار باید بداند که در قبال باقی مانده سیگار خود مسئول است و باید آن را مدیریت نموده و در طبیعت رها نکند.

فیلتر های سیگار، قاتل خاموش زمین

نگاهی به آمار مصرف سیگار در ایران

حدود 14 درصد از جمعیت بالای 15 سال، سیگار و دخانیات مصرف می نمایند. سن مصرف نمایندگان سیگار روز به روز در حال کاهش است. اخیرا سن مصرف نمایندگان سیگار به 13 تا 15 سال کاهش پیدا نموده. طبق آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حدود 40 میلیارد نخ سیگار مصرف سالانه کشور است.

آیا فیلتر های سیگار سمی هستند؟

درویش، مدیر دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، در مورد ترکیبات سمی فیلتر های سیگار گفت: ترکیبات سمی زیادی در فیلتر های سیگار وجود دارد که مهمترین آن آرسینگ است و این فیلتر ها برای محیط زیست زمین بسیار خطرناک هستند. چرا که فیلتر سیگار مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است. وی در مورد مدیریت ته سیگارها گفت: باید رفتاری را با ته سیگار ها داشته باشیم که با زباله های بیمارستانی و باطری های قلمی فرسوده داریم.

مواد خطرناک فیلترهای سیگار

فیلتر سیگار از الیاف غیر قابل تجزیه ای مانند استات سلولز به دست آمده است. اگر بدانید رها کردن ته سیگار در طبیعت و آب ها چه تاثیر سویی دارد، هرگز چنین کاری نخواهید کرد. این مواد به داخل خاک و سدهای آب شرب می روند و آلودگی های بی شماری به همراه خواهند داشت. شاید باورتان نگردد اما چند هزار ماده خطرناک در فیلتر کوچک سیگار وجود دارد؛ موادی مثل کروم، مس، سرب و غیره که حدود 70 درصد این مواد سرطان زا هستند. رها کردن فیلترهای سیگار باعث می گردد این مواد آلاینده وارد چرخه غذایی پرندگان، حیات وحش، آبزیان و در نهایت انسان گردد.

کاغذ فیلتر سیگار چگونه به طبیعت آسیب می زند؟

از آنجا که کاغد فیلتر سیگار از مرغوب ترین کاغذها (ورق های شیت) به دست آمده برای تهیه آن تعداد بی شماری درخت از بین می رود.

یک آزمایش ساده

یک آزمایش ساده کافیست که خطرات ته سیگار برای مان روشن گردد. آزمایشگران ثابت کردند که یک لیتر آب حاوی یک ته سیگار بعد از گذر 96 ساعت سبب مرگ هر نوع ماهی شیرین و شور می گردد. آیا همین یافته برای توقف رها کردن ته سیگار در طبیعت کافی نیست؟

از بین رفتن ته سیگارها در طبیعت چقدر زمان می برد؟

مدیر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه حدود 12 هزار نوع الیاف متراکم در ته سیگار وجود دارد اضافه نمود: ماندگاری بعضی از این الیاف ها در طبیعت حدود 500 تا 700 سال طول می کشد.

راه حل مقابله با مشکل ته سیگارها چیست؟

درویش گفت: در کشورهای دیگر رها کردن فیلترهای سیگار در طبیعت جرم محسوب می گردد. از این کشورها می توان آمریکا با مشخص جرم 2000 دلار، کانادا با جریمه 200 دلار و استرالیا تا 500 دلار برای پرتاب و رها کردن ته سیگار در طبیعت را نام برد. یکی دیگر از راه های مقابله با این مشکل، فراوری ته سیگارهای قابل تجزیه است که البته هنوز موفقیتی در آن کسب نشده. پرداخت پول در ازای تحویل فیلتر ها، تحت فشار قرار دادن کارخانه های فراوری سیگار و غیره نیز از دیگر راه حلهاست. اما به نظر می رسد بهترین روش برای مقابله با چنین مسئله ای، افزایش آگاهی عمومی به خصوص برای افراد سیگاری است.

منبع: خبرنگاران

منبع: دالاهو
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 265

به "فیلتر های سیگار، قاتل خاموش زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلتر های سیگار، قاتل خاموش زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید