دبیرکل ناتو: تصمیمی درباره خروج از افغانستان نگرفته ایم، طالبان عملیات بهاری را شروع نکند

به گزارش یادداشت سریع، دبیرکل سازمان ناتو با اعلام اینکه هنوز تصمیمی درباره خروج نیروها از افغانستان گرفته نشده از طالبان خواست تا عملیات بهاری را شروع نکند.

دبیرکل ناتو: تصمیمی درباره خروج از افغانستان نگرفته ایم، طالبان عملیات بهاری را شروع نکند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک نشست خبری از گروه طالبان خواست تا با تعهد به توافقنامه قطر، خشونت ها را کاهش داده و نیز از شروع عملیات بهاری خودداری کند.

وی اضافه نمود که طالبان باید تعهدش به توافق قطر را نشان داده و ثابت کند که از گروه های تروریستی مانند القاعده حمایت نمی نماید. استولتنبرگ همچنین تاکید نمود که هرگونه کوشش واقعی برای صلح باید بر کاهش خشونت ها پایدار باشد.

دبیرکل ناتو فرایند صلح افغانستان را شنماینده خواند، اما توضیح داد که این تنها راه برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان است.

درحالیکه 38 روز به مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان باقی مانده است، استولتنبرگ اظهارداشت که ناتو هنوز تصمیم نهایی خویش درباره خروج نیروها از این کشور را اتخاذ نکرده است.

براساس توافق آمریکا و طالبان، همه نیروهای خارجی باید تا اول ماه می خاک افغانستان را ترک نمایند.

دبیرکل ناتو همچنین تاکید می نماید که ائتلاف ناتو بطور مشترک شرایط افغانستان را آنالیز کرده، درباره آن با یکدیگر مشورت کرده و سپس تصمیم مشترک خویش درباره حضور و یا خروج نیروها از این کشور را اتخاذ خواهد نمود.

درحالیکه گزارش ها حاکی از احتمال تمدید 6 ماهه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است، طالبان هشدار داده که اگر آمریکا توافقنامه قطر را به تاخیر بیاندازد و یا نقض کند این تصمیمی اشتباه خواهد بود و حملات علیه نیروهای این کشور از سرگرفته می گردد.

ذبیح الله مجاهد سحنگوی طالبان اخیراً گفته بود: اگر آن ها این پیمان را نقض نمایند، ما نیز وظیفه داریم که یک کشور آزاد داشته باشیم، ولی اگر آن ها به روش مسالمت آمیز به ما اجازه آزادی نمی دهند، ما از طریق جنگ کشور خود را آزاد خواهیم کرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1721

به "دبیرکل ناتو: تصمیمی درباره خروج از افغانستان نگرفته ایم، طالبان عملیات بهاری را شروع نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرکل ناتو: تصمیمی درباره خروج از افغانستان نگرفته ایم، طالبان عملیات بهاری را شروع نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید