خبرنگاران لزوم بی توجهی به برخی شایعه پراکنی ها در خصوص کرونا

به گزارش یادداشت سریع، ارومیه- خبرنگاران- معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی گفت: تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان مشاهده نشده است و مردم به شایعه سازی ها در این خصوص توجه نکنند.

خبرنگاران لزوم بی توجهی به برخی شایعه پراکنی ها در خصوص کرونا

حمیدرضا عمرانی شنبه شب در رابطه با انتشار یک خبر جعلی در فضای مجازی به خبرنگار خبرنگاران گفت: تنها یک مورد مشکوک طی روزهای اخیر به یکی از مراکز درمانی این شهرستان مراجعه کرد که نتیجه بررسی های پزشکی در مورد این مسافر سرماخوردگی بود و فرد پس از اقدامات اولیه ترخیص شد.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان نداریم و این استان پاک است.

علی افشانی افزود: مردم استان برای پیشگیری از این بیماری بهتر است موارد بهداشتی را رعایت کرده و از دست دادن و روبوسی و حضور در مکان های شلوغ خودداری کنند.

وی افزود: ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوانزاست و از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می شود و استفاده از ماسک از جمله راه های مهم پیشگیری آن است.

وی ادامه داد: گروهی از ویروس ها وجود دارد که می تواند هم در انسان و هم در بعضی حیوانات باعث بیماری شوند؛ در انسان بعضی از ویروس ها فقط بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می کنند، اما بعضی دیگر مانند ویروس کرونا قادر است مواردی از بیماری شدید تنفسی ایجاد کند.

وی افزود: افراد باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلاست خودداری کنند، در صورتی که در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی هستند، ماسک بزنند، به طور مکرر دست ها را با آب و صابون به خصوص بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان بشویند.

وی گفت: افراد از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (چه زنده و چه مرده) خودداری کنند، مواد غذایی را خوب بپزند، مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهند و از تماس آنها خودداری کنند.

وی همچنین ادامه داد: بعد از تمیز کردن و قطعه قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو)، ظروف، تخته و چاقویی که استفاده شده است را بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویند و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، خودداری کنید.

افشانی افزود: استفاده از ماسک معمولی، پرهیز از در آغوش دریافت، دست دادن و بوسیدن دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال، انداختن دستمال های مصرف شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن در آن، شست وشوی مکرر دست ها با آب و صابون به ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار ضروری است.

ویروس کرونا اواخر دسامبرگذشته /آذر و دی ماه/ سال جاری در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می فروختند، نمایان شد و تا به امروز هزاران نفر در این کشور و چندین مورد در بعضی کشورها به این بیماری مبتلا شده اند.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 818

به "خبرنگاران لزوم بی توجهی به برخی شایعه پراکنی ها در خصوص کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم بی توجهی به برخی شایعه پراکنی ها در خصوص کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید