خبرنگاران روسیه و ایران در باره همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند

به گزارش یادداشت سریع، مسکو - خبرنگاران - الکساندر پانکین معاون وزیرخارجه روسیه و غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی مالی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشستی مجازی ملاقات و دو طرف در مورد همکاری در چارچوب اتحادیه مالی اوراسیا و همکاری های دوجانبه گفت وگو کردند.

خبرنگاران روسیه و ایران در باره همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران از مسکو، تارنمای رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه نوشت: در جریان مذاکرات ویدئویی الکساندر پانکین و انصاری، فرایندهای همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز بعضی مسائل اقتصادی بین المللی آنالیز و مورد گفتگو نهاده شد.

همکاری های اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، توسعه کریدورهای حمل و نقل، تعامل روسیه و ایران در سازمان های اقتصادی بین المللی، شرایط دو طرف در بازارهای انرژی جهانی و همچنین چشم اندازهای همکاری در مقابله با کویید- 19 از مهم ترین موضوعات این نشست اعلام شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز هفته گذشته در نشستی با الکساندر پانکین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه روسیه درخصوص همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند و فرایندهای همگرایی در چارچوب این اتحادیه و نیز بعضی مسائل اقتصادی بین المللی آنالیز و مورد گفتگو نهاده شد.

معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه در آن ملاقات ابراز امیدواری کرد: با متوقف شدن فرایند شیوع کرونا شاهد گسترش بیش از پیش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه گردشگری باشیم.

الکساندر پانکین همچنین استفاده از ارزهای ملی میان دو کشور و نیز میان اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا را مسیری اجتناب ناپذیر برای سرانجام سلطه دلار در تعاملات تجارت خارجی دانست.

با توجه به مسؤولیت معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه در امور همگرایی اورآسیایی، در آن ملاقات آخرین فرایند مذاکرات ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سوی سفیر ایران تشریح و ضرورت توجه به تکمیل زیرساخت های کریدور شمال- جنوب که منجر به افزایش ظرفیت تبادل کالا میان کشورهای عضو اتحادیه مذکور خواهد شد، مورد گفت وگو نهاده شد.

تاریخچه همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا

اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سال 2015 میلادی آغاز به کار نموده است و کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس اعضای ان را تشکیل می دهند و مولداوی نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارد.

ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا در اردیبهشت 1397 پس از دو سال مذاکره، موافقت نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد امضا کردند که پنجم آبان 1398 اجرایی شد. قرار است این موافقت نامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقت نامه تجارت آزاد تبدیل گردد.

در تیرماه گذشته در نشست ویدئوکنفرانس مشترک ایران با پنج کشور اتحادیه اورآسیا و وزیر تجارت این اتحادیه خاطرنشان شد که آمار تجارت ایران و کشورهای عضو از ابتدای اجرای موافقت نامه تا انتهای خردادماه با رشد 14 درصدی روبرو شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، نخستین نشست کارگروه مشترک موافقت نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا به وسیله ویدئوکنفرانس بین رؤسای مشترک حمید زادبوم معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و آندره اسلپنیکوف وزیر تجارت اورآسیا و مشارکت کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و دستگاه های ذی ربط از ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید.

وی ادامه داد: با اجرای موافقت نامه و کوشش مقام های مربوطه حجم تجارت کشورهای اتحادیه اورآسیا با ایران به دو میلیارد و 417 میلیون دلار رسیده است که 72 درصد آن سهم واردات به کشورهای عضو اتحادیه و 28 درصد آن نیز صادرات ایران به این کشورهاست. این آمار نشان می دهد که همکاری های ایران و اورآسیا آغاز خوبی داشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 1286

به "خبرنگاران روسیه و ایران در باره همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه و ایران در باره همکاری های دوجانبه گفت و گو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید