انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان زیر سوال برد

به گزارش یادداشت سریع، آیا فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به دست کاری و دخل و تصرف در آن از جانب یک کاندیدای بازنده آسیب پذیر است؟ آیا ممکن است یکپارچگی فرآیند انتخاباتی آمریکا با موفقیت به چالش کشیده گردد؟ پاسخ این سوال مثبت است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان زیر سوال برد

به گزارش یادداشت سریع، ویلیام آر.سوئینی جی آر. رئیس بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی (IFES) به همراه چاد ویکری، مدیر مرکز پژوهش و آموزش کاربردی این بنیاد و کاترین النا، متخصص حقوقی ارشد این سازمان در تحلیلی در روزنامه واشنگتن پست از آسیب پذیر بودن فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرده برداشته و نوشته اند:

بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی برای حدود 30 سال از یکپارچگی فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی در بیش از 145 کشور دنیا حمایت نموده است. ما یک روش سختگیرانه برای تحلیل آسیب پذیری ها در فرآیند انتخاباتی ایجاد نموده ایم و استانداردهای بین المللی و تعهداتی را که نشات گرفته از حقوق بنیادین تضمین شده در اعلامیه دنیای حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی و دیگر توافق های بین المللی بوده اند، مطرح نموده ایم. ما این استانداردها را در چندین کشور به کار گرفته ایم تا انتخابات در آنها را در مقابل سوء استفاده، تقلب و دخل و تصرف نظام مند تقویت کنیم. ما با توجه به این تجربه دنیای و دورنمای مربوط به آن هرچه بیشتر شاهد بوده ایم که اعتبار انتخابات و در بعضی موارد ثبات محیط انتخابات وابسته به توانایی نهادهای انتخاباتی به ویژه نهادهای مربوط به حل مناقشه های انتخاباتی به منظور تحمل کردن دست کاری ها و مداخله های سیاسی پیچیده است.

اخیرا ما در چندین کشور شاهد ظهور یک راهبرد انتخاباتی بوده ایم که به موجب آن کاندیداهایی که اغلب در پشت صحنه مورد حمایت یک سری استراتژیست های روابط بین الملل قرار دارند، یکپارچگی فرآیند انتخابات و نهادهای اداره نماینده آن را در دوران پیش از برگزاری انتخابات زیر سوال می برند و بعد از انتخابات نیز دست به شکایت برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات زده و از آسیب پذیری های این فرآیند به منظور زیر سوال بردن مآغازیت نتیجه و یا ایجاد تردید درباره آن استفاده می نمایند.

این چالش علیه یکپارچگی انتخاباتی به ویژه در دموکراسی های در حال توسعه که در آن ها اغلب چارچوب های حقوقی و قانونی مبهم بوده، انعطاف فرآیندها در مقابل مداخله و دخل و تصرف کمتر است و ممکن است فضای ناامنی، فرار از مجازات و عدم پاسخگویی وجود داشته باشد، شدیدتر است.

در سال 2014 پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله یکی از کاندیداهای این انتخابات و حامیانش آغاز به اظهار نگرانی نسبت به بروز تقلب گسترده و دخل و تصرف در فرآیند انتخابات کردند. بعد از این انتخابات عبدالله عبدالله فرآیند رسمی شکایت درباره نتایج انتخابات را نیز تحریم نموده و مدعی پیروزی شد. او تهدید به تشکیل یک دولت موازی کرد و حامیان او نیز تهدید به ناآرامی کردند. در نهایت نتیجه این مناقشه یک توافق سیاسی به دست آمده با میانجی گری بود که بسیار دور از استانداردهای یک انتخابات معتبر بود و نتایج رسمی مربوط به آنالیز مجدد نحوه برگزاری انتخابات در سراسر افغانستان نیز هرگز منتشر نشد.

چند هفته بعد از انتخابات افغانستان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اندونزی به نام پرابوو سوبیانتو، مدعی وقوع یک تقلب نظام مند، گسترده و ساختاری در فرآیند انتخابات این کشور شده و پس از آن از فرآیند شمارش آراء خارج و مدعی پیروزی خود بر اساس یک سری نتایج جعلی نظرسنجی های اجرا شده از رای دهندگان به هنگام خروج از حوزه شد و یک شکایت را نیز در دادگاه قانون اساسی این کشور علیه نتایج رسمی انتخابات تنظیم کرد.

بعد از چند هفته دادرسی در دادگاه، 9 قاضی این دادگاه در یک بیانیه کتبی به این نتیجه رسیدند که هیچ گونه شواهد معتبری از بابت وقوع تقلب گسترده در انتخابات وجود نداشته و این پفراینده را به اتفاق نظر رد نموده و پیروزی را از آن رقیب سوبیانتو یعنی جوکو ویدودو دانستند.

شباهت های این راهبردهای سیاسی برای طرح اتهام وقوع تقلب در انتخابات کاملا معین است اما در عین حال نیز هر یک نتایج متفاوتی داشته اند.

سطح آسیب پذیر بودن فرآیند انتخابات یا نهادهای مربوط به حل و فصل مناقشات انتخاباتی در کشورها می تواند تاثیر عمیقی بر قابل پذیرش بودن نتایج انتخابات داشته باشد. حتی کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا نیز در مقابل تهدید علیه یکپارچگی انتخاباتی مصون نیستند و فرآیند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با آسیب پذیری های مهمی رو به رو است که می تواند یک آزمون نگران نماینده و جدید برای انعطاف دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی در کشور آمریکا باشد.

با نگاهی به نظام حل و فصل مناقشه انتخابات در آمریکا می بینیم که نظام حقوقی مربوط به آن در کشور آمریکا با توجه به بن بست 4 - 4 میان لیبرال ها و محافظه کارها در دادگاه عالی این کشور در یک موضع کاملا آسیب پذیر قرار گرفته است.

اگر کاندیدایی از پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری به هر دلیلی در آمریکا خودداری کند و مدعی تقلب گردد او باید شکایت هایی را در هر ایالتی که نتایجش به چالش کشیده می گردد تنظیم کند. با توجه به صحبت های اخیر درباره قدیمی شدن تکنولوژی انتخاباتی و رای گیری در آمریکا و چالش های مربوط به شناسایی رای دهندگان، بروز این گونه اقامه دعوی ها غیرقابل اجتناب است. یک چنین پفراینده هایی نهایتا به عالی ترین دادگاه های هر ایالتی می فرایند که در نهایت ممکن است آنها نیز پفراینده را به دادگاه عالی آمریکا ارجاع دهند. این جهتی بود که در انتخابات سال 2000 و در رقابت میان جورج دبلیو بوش و ال گور در پیش گرفته شد.

برخلاف تحولات آن سال، ممکن است در دادگاه عالی آمریکا اکثریتی که بتواند مناقشه را حل و فصل کند وجود نداشته باشد. در صورتی که این دادگاه بر طبق خط مشی های ایدئولوژیک رای می داد ما شاهد یک بن بست 4 - 4 در این دادگاه بودیم و پس از آن تصمیم گیری در سطح ایالتی مطرح می شد.

در سال 2000 اگر این شرایط بوجود می آمد در آن صورت دادگاه عالی ایالت فلوریدا به جای دادگاه عالی کل آمریکا جهت انتخابات را مشخص می کرد. با این حال این فرایند می تواند منجر به تصمیم های متناقض در میان ایالت های آمریکا، بازشماری های طولانی مدت و درگیری های حقوقی شدید گردد. تاخیرهای حاصل از این چالش های حقوقی در سطح ایالتی می تواند شرایطی به وجود بیاورد که ایالت ها نتوانند مناقشه های بعد از انتخابات را در چهارچوب ضرب الاجل های ارائه شده از سوی قوانین فدرال حل نمایند و در آن صورت تصمیم نهایی درباره نتایج ایالتی به کنگره محول می گردد. در صورتی که مناقشه های حل نشده ای وجود داشته باشند اصلاحیه 12 قانون اساسی آمریکا ممکن است اجرایی گردد. در آن صورت مجلس نمایندگانی که جدیدا انتخاب گردد ممکن است رئیس جمهور را از میان سه کاندیدای برتر انتخاب کند.

احتمالا البته چنین شرایطی به وجود نخواهد آمد با این حال بنیاد IFES به آنالیز آسیب پذیری های نظام یکپارچه انتخاباتی در طی سالیان متوالی در کشورهای سراسر دنیا پرداخته است و آسیب پذیری نظام مربوط به حل و فصل مناقشات انتخاباتی در آمریکا نیز یک واقعیت است.

رقابت های انتخاباتی سال 2016 آمریکا تاکنون شگفتی هایی را داشته و ما شاهد دخل و تصرف های سیاسی پیچیده از جانب کشورهای دیگر در این فرآیند بوده ایم و اخیرا نیز یک کاندیدای انتخاباتی از اعتبار فرآیند انتخابات و احتمال وقوع تقلب در آن شکایت نموده است و مطمئنا ما را به فکر می اندازد که ممکن است در نظام انتخاباتی آمریکا نیز دخل و تصرف های سیاسی پیچیده امتحان گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 564

به "انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان زیر سوال برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان زیر سوال برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید