اطلاعاتی در مورد آنفولانزا و واکسیناسیون

به گزارش یادداشت سریع، در صورت شیوع آنفولانزا، واکسیناسیون برترین راه حفظ سلامتی است، به علاوه از اطرافیان تان نیز محافظت می نماید. در این مقاله به بیماری آنفولانزا و واکسن آن می پردازیم.

اطلاعاتی در مورد آنفولانزا و واکسیناسیون

نکاتی در مورد واکسن آنفولانزا

چرا باید واکسینه شد؟

واکسیناسیون سالانه در برابر آنفولانزای فصلی ممکن است به جلوگیری از ابتلاء به بیماری، شدت آن و عوارض جدی ناشی از آنفولانزا یاری کند. افرادی که واکسن دریافت می نمایند، کمتر مجبور به غیبت از کلاس درس یا کار خود می شوند. بعلاوه واکسن یاری می نماید از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری گردد.

مقدار تأثیر واکسن آنفولانزا چقدر است؟

چنانچه میان واکسن و ویروسهای رایج تطابق خوبی وجود داشته باشد، واکسن آنفولانزا حداقل 70% در پیشگیری از بیماری در بچه ها و بزرگسالان سالم تأثیر خواهد داشت. واکسن آنفولانزا بعلاوه می تواند شدت علائم را در صورت ابتلاء شما به این بیماری کاهش دهد. واکسن آنفولانزا تنها بر روی ویروس آنفولانزا تأثیر می گذارد و بر روی ویروس سرماخوردگی بی تأثیر است.

برترین زمان دریافت واکسن به محض در دسترس بودن آن استبرترین زمان دریافت واکسن به محض در دسترس بودن آن است، زیرا فرایند محافظت حدود 2 هفته پس از واکسیناسیون به طول می انجامد. آنفولانزا معمولاً فصلی است. واکسن آنفولانزا هر ساله پیش از فرا رسیدن فصل زمستان مورد احتیاج است به این علت که گونه های ویروس آنفولانزا از سالی به سال دیگر تفاوت می نمایند.

چه کسانی باید واکسینه شوند؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها توصیه می نمایند که تمام افراد 6 ماهه و بزرگتر بایستی نسبت به آنفولانزا واکسینه شوند. افرادی که در معرض خطر بیشتری نسبت به عوارض آنفولانزا قرار دارند یا کسانی که با افراد دیگر زندگی یا از آنها مراقبت می نمایند در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلاء به عوارض آنفولانزا قرار داشته و قطعاً بایستی واکسینه شوند.

چه کسانی نبایستی واکسینه شوند؟

* کسانی که نسبت به تخم مرغ یا سایر ترکیبات واکسن، آلرژی یا حساسیت خطرناک دارند.

* افرادی که در گذشته نسبت به هر نوع واکسن واکنش خطرناک از خود نشان داده اند.

* کسانی که پس از تزریق واکسن آنفولانزا مبتلا به سندرم گلین باره (Guillain-Barre) شده اند.

عوارض جانبی

عوارض جانبی جزئی واکسن آنفولانزا، درد، قرمزی و تورم در محل تزریق، تب خفیف، سردرد خفیف یا درد عضلانی و حالت تهوع را شامل می گردد.

واکسن آنفولانزای خوکی سال 1976 با افزایش خطر ابتلاء به سندرم گیلن باره همراه بود. واکسنهای آنفولانزای بعدی چنین رابطه ای را نشان ندادند. در صورت وجود خطر، از میان هر یک میلیون واکسن یک یا دو مورد ممکن است این خطر را ایجاد نمایند که این خود بسیار کمتر از خطر عوارض آنفولانزا است.

نکاتی در مورد آنفولانزا

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی از ناحیه بینی، گلو، لوله های نایژه و ریه ها است که بسیار شبیه به سرماخوردگی در ناحیه سینه بوده اما معمولاً شدیدتر می باشد. دو نوع ویروس اصلی تحت عناوین A و B وجود دارد. هر نوع شامل بسیاری از گونه های مختلفی است که هر سال تغییر می نمایند.

نحوه انتقال:

آنفولانزا بسیار مسری است و به وسیله تماس با ترشحات بینی و گلوی فرد آلوده به هنگام سرفه و عطسه به راحتی منتقل می گردد. آنفولانزا می تواند یک روز قبل از بروز علائم و تا 5 روز پس از بیمار شدن فرد انتقال پیدا کند.

علائم:

* تب (بالاتر از 4ر100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد)

* سردرد و یا بدن درد

* خستگی (می تواند شدید باشد)

* سرفه

* گلو درد

* آبریزش یا گرفتگی بینی

* اسهال و استفراغ (در بچه ها بیشتر از بزرگسالان شایع است)

علائم شدید معمولاً 3 تا 5 روز به طول می انجامد، گرچه سرفه ممکن است تا سه هفته باقی بماند.

بروز بعضی عوارض در افراد جوان علاوه بر بزرگسالان سالم، کمتر است اما افراد مسن و افرادی که دارای مسائل و بیماریهایی هستند در معرض خطر ابتلاء به عوارضی مانند ذات الریه قرار دارند.

در صورت ابتلاء به آنفولانزا چه باید کرد:

درمان معمولاً استراحت، نوشیدن مایعات و مصرف دارو را شامل می گردد.

برای کاهش تب و درد، بزرگسالان از تیلنول (استامینوفن)، استفاده می نمایند. (افراد زیر 19 سال به علت ارتباط آن با سندرم ری (Reye) نبایستی آسپرین مصرف نمایند).

به منظور محافظت از افراد دیگر لطفاً حداقل 24 ساعت در خانه بمانید تا زمانی که تب یا علائم تب (تب بالای 100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد، لرز، احساس گرمای شدید، گر گرفتگی یا عرق) از میان برود. معین بهبودی بایستی بدون استفاده از داروهای کاهنده تب (هر داروی محتوی ایبوپروفن یا استامینوفن) باشد. قرنطینه خود در منزل به کاهش شیوع میکروب به دیگران یاری خواهد نمود. از مشاور خوابگاه، اعضای خانواده، هم اتاقی یا دوست خود بخواهید به شما سر زنده و برایتان غذا و مایحتاج مورد احتیاجتان را تهیه کند.

به منظور تسکین سرفه از داروی رابیتوسین Robitussin DM بهره ببرید. برای برطرف علائم متعدد داروی نیکوئیل NyQuil یا DayQuil مصرف کنید. داروهای عمومی بسیاری برای آن وجود دارد که بایستی طبق دستورالعمل موجود در پاکت عمل مصرف شوند.

آنتی بیوتیک ها در برابر آنفولانزا بی اثر هستند به این علت که این بیماری یک عفونت ویروسی (و نه باکتریایی) است. اما ممکن است از آنتی بیوتیک جهت درمان عوارض پیش آمده در اثر آنفولانزا مانند ذات الریه یا عفونت گوش میانی استفاده گردد.

به منظور درمان به موقع، پس از آغاز بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.داروهای ضد ویروس (به عنوان مثال تامیفلو Tamiflu) با تجویز پزشک در بیماران پر خطر مصرف می گردد و می تواند شدت بیماری و طول مدت آن را در صورت مصرف در فاصله 48 ساعت از آغاز علائم کاهش دهد. به منظور درمان به موقع، پس از آغاز بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده عوارض زیر در خود با پزشک تماس بگیرید.

* گوش درد

* سرفه شدید و مداوم یا سرفه همراه با خلط خونی

* گلو دردی که بیش از 10 روز طول کشیده باشد.

* مشکل در تنفس یا تنگی نفس

در بزرگسالان، علائم هشدار که احتیاج است به مراقبتهای فوری و اورژانس مراجعه نمایند عبارتنداز:

* مشکل در تنفس یا تنگی نفس

* درد یا فشار در ناحیه سینه یا شکم

* سرگیجه ناگهانی

* گیجی

* استفراغ شدید یا مداوم

دربچه ها علائم هشدار احتیاجمند مراقبتهای فوری پزشکی عبارتند از:

* تنفس سریع یا مشکل در تنفس

* متمایل شدن پوست به زردی

* ننوشیدن مایعات کافی

* از خواب بیدار نشدن یا با دیگران تعامل نداشتن

* بدخلقی شدید به حدی که کودک تمایل به بغل نداشته باشد

* علائم آنفولانزا بهبود یابد اما سپس با تب و سرفه بدتر بازگردند

* تب همراه با بثورات پوستی

آیا بهبودی از یک نوع آنفولانزا، باعث مصون شدن فرد می گردد؟

به طور کلی خیر، ویروسهای مسبب آنفولانزا به طور مکرر در تغییر هستند بنابراین افرادی که در سالهای گذسته مبتلا به این بیماری شده و یا واکسن آنفولانزا تزریق نموده اند ممکن است مبتلا به گونه های تازه ویروس شوند. به همین علت و به علت آنکه ایمنی ایجاد شده بواسطه واکسن آنفولانزا یک سال پس از واکسیناسیون کاهش می یابد، افراد بایستی هر ساله به منظور ایجاد مصونیت واکسینه شوند.

منبع: uhs.umich

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: fastnote.ir شناسه مطلب: 2042

به "اطلاعاتی در مورد آنفولانزا و واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی در مورد آنفولانزا و واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید